Dissabte, 09 de Novembre de 2024

Les inversions fortes de l'Estat es limiten al Corredor Mediterrani i l'A-27

Els Pressupostos Generals de l'Estat destinen 343,09 milions d'euros per la demarcació de Tarragona

30 de Setembre de 2013, per ACN/ Redacció
  • El tram de l'A-27 inaugurat l'agost passat

    ACN

El projecte de PGE fixa per al tram de la línia ferroviària del Corredor del Mediterrani, que ha d'acabar de connectar Vandellòs i Tarragona, una partida de 108 milions d'euros, només tres més que als pressupostos de l'any passat -dels quals, se n'haurien executat enguany 100-. La inversió prevista inclou també la construcció d'estacions dins d'una periodificació que ha de finalitzar el 2018 -mantenint una previsió de 95 milions per al 2015 vinent i decreixent-.

En el mateix capítol, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) inclou també altres actuacions que afecten de forma conjunta altres demarcacions -211,68 milions en total-, com és el cas de l'adaptació a l'ample de banda internacional del tram entre Castelló i Castellbisbal, que representarà 100 milions aquest 2014, després que els 50 milions previstos per enguany s'acabin quedant finalment en uns 20. Per la seva banda, el mateix Ministeri de Foment destinarà 112.790 euros a l'estudi informatiu de la línia d'alta velocitat entre Castelló i Tarragona.

De forma idèntica que als PGE encara en vigor per aquest 2013 -que preveien un total de 336,17 milions d'euros d'inversió, pels 343,09 del 2014-, la segona gran partida dels comptes se n'anirà a les obres de descontaminació química del pantà de Flix, a càrrec de la societat estatal Acuamed. Seran, en total, 49,17 milions d'euros, la partida anual més important per poder finalitzar les actuacions abans de 2015 i, així, no perdre els ajuts europeus compromesos per finançar el 70% del cost total d'aquesta ingent operació d'extracció dels llots tòxics acumulats al fons de l'embassament.

15 milions per a l'A-27 i 14.000 euros per a l'A-7


Més enllà d'aquestes dos partides, que suposen pràcticament la meitat de les inversions totals de l'Estat a la demarcació, els comptes continuen oblidant la major part de les reivindicacions en infraestructures viàries. L'única excepció és el tram de l'A-27 entre el Morell i la variant de Valls, que serà l'únic amb dotació pressupostària per al 2014, un total de 15 MEUR. En canvi, les previsions de cara a futurs exercicis contemplen una inversió de 8,6 MEUR per al 2015, tant en aquest tram com al de la variant de Valls, de 15,61 MEUR al 2016 i de 14,69 MEUR al 2017. Actualment, la reivindicada A-27 només està operativa entre Tarragona i El Morell, en un tram de 7,8 quilòmetres que es va posar en servei a l'agost i que té consignada per 2014 1,11 milions pendents.

En canvi, la materialització de l'autovia A-7, que havia de desdoblar, a la pràctica, la N-340 i convertir-se en alternativa gratuïta a l'autopista de peatge, continua pràcticament paralitzada i sense pressupost significatiu: únicament s'han consignat uns 14.000 euros per al tram entre La Jana (Baix Maestrat) i el Perelló (Baix Ebre). Algunes de les variants de carreteres estatals, com la N-420, altament reivindicades des del món local continuen sense provisió: 5.130 euros en el Cas de Corbera d'Ebre, 5.000 a Gandesa i 1.020 euros la de Riudecols.

Inversions de 35 MEUR al Port

Els comptes destinen també un total de 34,77 milions d'euros al Port de Tarragona -gairebé 10 més del que s'ha invertit enguany-, dels quals, 14 milions correspondran a actuacions ferroviàries i 6,58 a l'ampliació del Moll de la Química. Per la seva banda, Aena preveu invertir 3,24 milions a l'Aeroport de Reus: pràcticament la meitat d'aquesta xifra, 1,45 milions, correspon a l'adequació dels camps de vol, mentre que es destinaran 677.000 euros al condicionament de les àrees d'aparcament. Paral·lelament, Enresa, ha incorporat una partida de 6,34 milions d'euros per al sistema d'emmagatzematge de residus radioactius de la central nuclear d'Ascó.

Al marge de la descontaminació de Flix, Acuamed, també preveu invertir prop d'un milió d'euros en el projecte de construcció de canalitzacions de regadiu per a l'aportació d'excedents d'aigua dolça a les badies dels Alfacs i el Fangar, al delta de l'Ebre, una obra pressupostada amb 5,12 milions en total que està prevista finalitzar el 2015.

En canvi, la construcció d'una guarda costanera i aiguamolls de decantació es queda amb només 1.200 euros. El PGE, pel que fa a la mateixa societat estatal, preveu 739.000 euros per als centres d'interpretació i àrees de descans vora el riu a Móra d'Ebre, així com 335.000 euros per poder executar definitivament la reivindicada depuradora de Sant Jaume d'Enveja (Montsià).

Prop de 5 MEUR en regadius


En matèria de regadius, la Societat Estatal d'Infraestructures Agràries (SEIASA), preveu destinar 1,60 milions euros a la primera fase del projecte de la Comunitat de Regants de Valls i 2,05 milions a la segona fase. La modernització de regadius de la Comunitat de la Dreta de l'Ebre té assignats 1,25 milions per a la tercera fase d'aquest projecte. En canvi, i de forma genèrica, el control de la regressió de la costa tindrà només 50.000 euros i la protecció i recuperació de sistemes litorals, 1 milió.

El capítol cultural recull diverses actuacions amb una dotació econòmica inferior, com la climatització del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, amb 300 euros; 67.000 euros per a les muralles de Tarragona, que pateixen una important degradació en alguns trams; o 100.000 euros per a la restauració de la Catedral de Tortosa.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics