Dimarts, 23 d'Abril de 2024

Qualitat a la taula, també en llengua

10 de Maig de 2016, per M. Dolors Sardà

La setmana passada la Cambra de Comerç lliurava els premis de la 10a edició de la Ganxet Pintxo, que ha estat novament un èxit. Des d’aquí vull aprofitar per felicitar la Cambra per aquesta iniciativa consolidada i també tots els restaurants guardonats en qualsevol de les categories.

Des del Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus (CNL) una vegada més, i ja en van deu,  es va atorgar novament per votació popular el premi Ganxet Llengua, en aquesta ocasió a la Taverna La Tronada. Aquest premi es dóna a aquell establiment que destaca en l’ús del català com a llengua habitual en la retolació i en la comunicació amb el client. Fins ara ja han estat distingits amb el premi Ganxet Llengua diversos establiments:  Arrels, Bon-Mar, L’Absis, Campus, Casa Coder, Confiteria Poy, 3de nou, As de Copes i Taverna Despertaferro. Tots ells i també el premiat d’avui utilitzen el català amb tota normalitat en  el desenvolupament de la seva activitat. Potser algú pensarà que això hauria de ser normal i que no s’hauria de premiar, però la veritat és que en el sector de la restauració hi ha encara molta feina a fer.  A més, si s’innova en la cuina i s’utilitzen ingredients poc coneguts de vegades no es coneix quina és la paraula catalana correcta. Per exemple, jo he descobert en aquesta edició que del wasabi en català n’hem de dir rave japonès.

L’altre front obert en aquest sector, com en d’altres, és l’atenció al públic. És clar que parlar en la llengua del client és donar-li una bona atenció. Per tant, és important que el personal de bars i restaurants estigui preparat per fer-ho. En aquesta edició i per celebrar la 10a edició de la Ganxet Pintxo,  el Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus ha sortejat entre els establiments interessats la matrícula gratuïta a un curs de nivell bàsic o elemental, un premi que ha guanyat el Bar Bon-Mar. D’aquesta manera, es pretén facilitar encara més que el personal que treballa en el sector de la restauració pugui entendre i atendre la clientela en català.

Finalment, vull recordar que el Centre de Normalització Lingüística disposa d’un servei gratuït d’assessorament per revisar les cartes i menús dels restaurants (o documents breus d’empreses, organitzacions o particulars) quan ho desitgin perquè aquests establiments tinguin la seguretat de presentar en les condicions lingüístiques òptimes aquests elements que, al costat del menjar que serveixen, també són indicadors de qualitat.

Així que ja no hi ha excusa: si teniu un bar o restaurant i algun cambrer no parla català el podeu adreçar als cursos del CNL, i si teniu dubtes a l’hora d’escriure o redactar qualsevol element al CNL també us resoldran aquests interrogants. I a més, si us interessa podeu fer un pas més i us podeu fer establiment col·laborador del Voluntariat per la llengua i comprometre-us a parlar en català sense canviar de llengua amb aquells que n’estan aprenent.

Al vostre servei!

Maria Dolors Sardà és presidenta del Consell del Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus Miquel Ventura i regidora d’Ensenyament i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics