Diumenge, 10 de Novembre de 2024

A propòsit dels Drets Humans

30 de Març de 2010, per Jaume Massó

La Declaració Universal dels Drets Humans proclamada per les Nacions Unides l’any 1948 va beure de moltes fonts, preferentment de fonts laiques. Però s’hauria de revisar puntualment. Per exemple, el redactat de l’article 18, referent al dret a la llibertat de pensament, de consciència i de religió, sembla que només reconegui els drets dels diguem-ne “creients”, atès que els permet –i cito textualment– "la llibertat, individualment o col·lectivament, en públic o en privat, de manifestar la seva religió o creença per mitjà de l’ensenyament, la pràctica, el culte i l’observança".

D’altra banda, l’article 26.1 afirma –entre d’altres coses– que tota persona té dret a l’educació i que aquesta serà gratuïta –si més no– en la instrucció elemental, i l’article 27.1 recull el dret de tothom "a participar lliurement en la vida cultural de la comunitat, a gaudir de les arts i a participar i beneficiar-se del progrés científic". Un agnòstic o ateu apreciarà una important contradicció entre la llibertat d’ensenyament de la religió i el dret a beneficiar-se del progrés científic, tot considerant que als estudiants se’ls pot arribar a mostrar com a fets certs o reals determinades coses que són palesament inventades o irreals.

No és el mateix, per exemple, un curs laic sobre les religions i llur evolució històrica que unes classes determinades de religió que, en realitat, esdevenen pura catequesi. De la mateixa manera que a l’escola s’explica la teoria de l’evolució (la qual de manera científica desmunta i anul·la el creacionisme tradicional de la gran majoria de religions), s’ha de poder dotar els estudiants de la informació i els recursos suficients perquè puguin decidir si els dogmes que afirmen els eclesiàstics poden ser creïbles des d’un punt de vista lògic i racional.

Si hom pensa que tots els déus són fets a imatge i semblança dels homes i que totes les religions són falses, hom hauria d’exigir que no continués la intoxicació mistèrica de les noves generacions, si més no la subvencionada amb fons públics. L’Església catòlica i el fonamentalisme islàmic, per exemple, no s’estan de dir i repetir que són les úniques religions veritables i ataquen amb les armes de què disposen les altres esglésies o les persones que li discuteixen algun dogma. I de vegades l’atac no és només dialèctic.

Jaume Massó Carballido és arqueòleg i museòleg.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (8)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Jaume Massó Carballido  09 d'Abril de 2010

Evolució

Escric aquesta rèplica perquè l'anterior veig que no ha arribat a bon port i, a més, l'ítem amb la meva cara ja ha passat a la reserva de la secció "Opinió". En primer lloc, em sembla que deia --i dic-- que un "eslavó" és --segons el diccionari que tinc a mà ara mateix-- un "natural de la regió d'Eslavònia". Potser el senyor Tomàs "Sense Cognoms" volia dir "baula" o una cosa semblant, per allò de la cadena evolutiva (per cert, avui mateix els diaris parlen de la troballa d'un nou "eslabón" d'aquesta mena). Això de fer-me el màrtir no és la meva especialitat: ho deixo per a l'Església catòlica (que en declaren a milers), per als islamistes radicals 8amb bomba o sense), etcètera. Tinc dels màrtirs una opinió semblant a la que tenia Proudhon. En una cosa té raó el senyor Tomàs: les comparacions són odioses, però --de fet-- les religions són incomparablement semblants. Quant a l'altre senyor o senyora que --de manera púdica o covarda-- no ha posat ni el seu nom, li diré que les meves digestions no són cosa seva. I una altra cosa: l'home no ve del mico; l'home i els primats superior tenen un antiquíssim avantpassat comú. No és el mateix. Li recomano la lectura del darrer llibre del professor Dawkins, 'Evolución', editat per Planeta (no tinc comissió), en què trobarà les PROVES que CONFIRMEN A BASTAMENT l'anomenada teoria de l'evolució. Ara bé, com que el Dr. Dawkins és ateu, potser no se'l creurà. Miri, com diuen els espanyols, "que con su pan se lo coma". Pel que fa al Sr. Baiges, responc que el tema del patrimoni eclesiàstic no em pertoca professionalment, encara que he tocat el tema en articles i llibres (com potser ja sap). No tinc espai per tractar més aquest tema i no vull esvalotar més el galliner. Dono per acabats els meus comentaris. Gràcies a quasi tots.

Anton Baiges  07 d'Abril de 2010

PATRIMONI RELIGIÓS IGNORAT PER L'AJUNTAMENT

No entraré a valorar les fonts de la Declaració dels Drets Humans, segur que l'autor de l'article en sap més que jo, però sí que diré l'esgotament que em provoquen els extremistes de totes bandes. Jo sóc professor de secundària i pateixo cada dia la progressiva banalització de la cultura, en tots els sentits, la ridiculització constant del fet religiós i la manca absoluta de valors culturals, ja no dic socials, que es transmeten en la majoria de mitjans de comunicació. No puc entendre, per exemple, que el patrimoni històric i religiós de la Setmana Santa reusenca o el petit tresor de la Prioral de Sant Pere no mereixi cap mena d'atenció per part de l'Ajuntament de Reus, tan prodigat a llençar calers amb autopropaganda, en lloc de procurar més espais museístics i culturals a la ciutat per difondre la cultura d'un poble,... és clar que per alguns sectaris de ment estreta, això també seria fer catequesi!  

Ni fiat ni mono sino lo contrario  06 d'Abril de 2010

Cracionismo Vs Evolucionismo

 Tengo un amigo que es creacionista pero considera también que hay una "microevoluvión" en las especies y eso le abriría las puertas al sitema evolucionismo pero con limites claros.El Sr.Massó no ha digerido bien algunos menús de las opiniones y creo que hay que tener más fe en lo del mono que en otra cosa.Creo que los evolucionistas tendrian que demostrar empiricamente dicha evolución y como ha expuesto Tomás muy bien les quedan algunos "eslabones" perdidos por ahí y por eso hay que "inventar" cadenas de semisimios o humanoides simiescos desconectos entre si tanto en su localización como en su datación.Claro podemos pensar que todos los arqueólogos(E.Carbonell) y museólogos son evolucionista pero no de haberlos haylos, pero ni son todos los que están ni están todos los que son.

Tomàs  05 d'Abril de 2010

eslavons peduts

 En primer lloc felicitar al primer intervinent i senyor Josep Lluís Carbonell pel seu escrit. En segon lloc preguntar-me qui és el senyor Massó per revisar texts consensuats per tothom en el seu dia. En tercer lloc explar-li al senyor Massó que l'antagonisme ciència-religió està més que superat i que , tanmateix, la ciència va modificant el seus propis dogmes amb noves teories i descobriments. I el que ahir era cert avui ja no ho és, o no ho és tant, cosa que fa que els afers científics s'hagin de mirar --en algunes ocasions- amb un cert escepticisme. En quart lloc significar-li que la teoria de l'evolució també ha estat molt matisada i, si vol, en parlem més abastament. En cinquè lloc senyor Massó no conec cap religió que no es qualifiqui com a única i vertadera. De fet aquest és el fonament bàsic de tota religió que es pugui qualificar com a tal, enlloc de com a secta. Si un creu en un sol Déu no pot admetre que n'hi hagi d'altres, si un creu que Jesucrist és el Messies no pot creure que aquest encara ha de venir, si un creu que Jesucrist només era un profeta no pot admetre que sigui Déu i així successivament. El que sí que em sembla ofensiu és que compari el fonamentalisme islàmic amb cap de les corrents de l'Església Catòlica, perquè precisament si fos fonamentalista no tindria ni corrents, ni sensibilitats ni ordes tan variades i diferents. I no es faci el màrtir, senyor Massó, perquè l'anticatolicisme domina quasi bé tots els mitjans de comunicació, ja sigui en premsa escrita, ràdio o televisió, precisament en un cas clar d'imposició d'una minoria contra una majoria. Dit tot això, de vegades tinc la sensació de que sí, de que algun eslavó s'ha perdut veient el comportament de segons quines persones, molt més properes als simis del que l'evolució ens hauria allunyat.

Jaume Massó Carballido  04 d'Abril de 2010

La realitat de cadascú

Sr. Carbonell, jo vaig anar a escola i a batxillerat durant l'època franquista (no cal que n'expliqui els detalls), però conec quin pa es reparteix ara en algunes escoles "concertades". No crec que em conegui prou com per afirmar que no conec de prop el tema i jo no el conec prou com per saber quines classes de "cultura religiosa" ha "vist". Hi ha moltíssims centres d'ensenyament. M'he limitat a donar la meva opinió i no em pot acusar d'escriure sense coneixement de causa. Jo tinc el meu coneixement i vostè té el seu. Que tingui un bon dia. Al Sr. Pérez només li dic que li aprofiti la seva digestió "cracionista-evolucionista".

josep lluis carbonell  31 de Març de 2010

Poc coneixement de la realitat

 No sóc arqueòleg, i per tant, respecto la opinió dels que ho són quan parlen de coses que jo no he estudiat. Tanmateix, em tinc per una persona molt serena i estudiosa de la realitat, i em sembla que quan s'opina d'una cosa s'ha de fer amb coneixement de causa. És molt fàcil parlar d'educació, de religió, en fí, de totes aquelles coses que ens atanyen i de les quals opinem sense preocupar-nos de saber la realitat. Conec molt d'aprop el món de l'educació, i li puc dir que no he vist en cap escola, classes de catequesi, i sí de cultura religiosa. I ser ateu també és una forma de religió, la del no-déu, amb els seus principis inamovibles, com bé demostra el senyor Massó,ja que tampoc s'ha preocupat de com s'ensenya la teoria de l'evolució a les escoles. Li puc dir que pot ser un reconegut arqueòleg, però té una visió molt sesgada, llastimosament, d'algunes realitats, i això no és massa bó. I entengui que jo no defenso totes les actituds de l'església catòlica ni dels islamistes. Simplement analitzo per no desinformar a qui em llegeix.

Fé i ciència per qué no?  31 de Març de 2010

Sense títols

 Sr.Massó no em crec el que diu, sóc creacionista-evolucionista i cristià i molts dels drets humans estan reconeguts dins dels manaments cristians( no de Roma) i queden reflectits al llarg de la història de la humanitat(esclavitut,vida,respecte al próxim etc)i incorporats a les cartes magnes de moltes Constitucions de molts països.Voler demostrar que la creació és un dogma encara que científicament no s'hi val ja que vosté tampoc pot demostrar, ni científicament volent-ho, que l'evolució és un fet empíricament demostrable i pasar de teoría a llei.És per aixó, que l'evolució, encara ara, no pasa de Teoría de l'evolució, més dogmàtica encara que els demostrats arrels cristians dels Drets Humans i que la ciència s'acosta cada dia més a la Teología desde un punt no escloient i que la Bíblia conté punts científics que acosten veritats ara per ara insondables.
Francesc Pérez cristià i pensionista.

Òbol  30 de Març de 2010

Religió

 Benvolgut Jaume.Personalment opino que no es pot ser ateu, perquè de la mateixa manera que no es pot demostrar l´existència de Deu, tampoc es pot demostrar el contrari.Consegüenment,i per aquest mateix raonament,sí que es pot ser agnòstic.Jo, doncs, sóc agnòstic. No trobo gaire encertada la teva comparació de l´església catòlica amb el fonamentalisme islàmic.L´església catòlica era comparable al fonamentalisme islàmic als temps de l´inquisició però no pas ara.Els islamistes ataquen als "infidels" amb armes de foc, armes per a matar.Els catòlics no, que jo sàpiga.