Dijous, 25 d'Abril de 2024

Reus i l'aviació. La relació de la ciutat amb el món de l'aeronàutica al llarg de la història

29 de Juliol de 2013, per Joan Mañé Fort
  • Dibuix de l'avioneta alemanya Bücker, utilitzada l'any 1939

    Joan Mañé Fort

La ciutat de Reus ha tingut una llarga i intensa relació amb el món de l´aviació al llarg de la història. Des del primer Aeroclub de Reus fins a l'actual Aeroport i Universitat de l'Aire, han passat molts fets.

El Reial Aeroclub de Reus fou, en el seu origen, una iniciativa privada d'amants del nou món de la aviació que va sorgir pels voltants dels anys trenta del passat segle. Gràcies a aquesta iniciativa es pogueren veure sobrevolar per primer cop aeronaus, llavors 'rara avis', sobre la ciutat de Reus.

Els convulsos i difícils anys de la Guerra Civil suposaren que, sobre aquest camp d´aviació privat, s'instal·lés un aeròdrom militar de la República, amb aparells i hangars fets per enginyers de la Unió Soviètica.

Al tenir pròxim el Front, la principal fàbrica d'avions de tot Espanya, ubicacada a Getafe, es traslladà a Reus. Llavors, es muntaven els avions Polikarpov I-15 Xatos provinents de Rússia i, fins i tot, s´arribà a construir, íntegrament, avions de forma artesanal (menys el motor que venia de Rússia). Cal dir que des d'aleshores no s´han tornat a construir íntegrament avions de combat de primera generació a Espanya (ara només es construeixen parts dels avions). També, tràgicament, Reus va ser una de les primeres ciutats en la història en ser atacada per avions en bombardejos a la població civil.

Acabada la Guerra Civil, s'instal·la a l'Aeroport la Base Aèria de Reus del recent creat Exèrcit de l'Aire (abans pertanyia a una rama del Exèrcit de Terra), amb avions excedents dels dos bàndols de la Guerra Civil. Amb la creació de la Base Aèria de Reus, s'hi van instal·lar també l'Escola de Suboficials del Aire i després l'Escola d'Especialistes de l'Aire. En aquesta última, nombrosos nois de la ciutat -entre ells, el que subscriu aquestes línies- hi vam realitzar el servei militar. Això va durar fins que l'any 1998 els militars se'n van anar de Reus. D'aquest període, s'ha de recordar que el fèretre del general Prim retorna a Reus amb avió a la Base Aèria.

A partir dels anys cinquanta s'iniciaren els vols comercials de caràcter civil. Al llarg dels anys setanta, l'Aeroport de Reus s'anà obrint cap als vols gràcies al naixent turisme internacional que arribava a les nostres costes. Aquesta obertura va suposar un impuls per al que avui dia constitueix l'actual Aeroport. Posteriorment, l'any 2001, s´inaugurà l'Escola de l'Aire, el CESDA, que és un dels pocs centres de tot l'Estat espanyol que està vinculat amb una universitat, en aquest cas, amb la URV.

Actualment conviuen l'Aeroport Civil, el primitiu i original Reial Aeroclub de Reus, i aquesta Escola de l'Aire, que representen el passat, el present i el futur, respectivament, de la relació de l'aviació amb la ciutat de Reus.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics