Unes 150 persones han col·laborat en el procés de debat ciutadà per a l’elaboració del nou Reglament de Participació Ciutadana, impulsat des de la regidoria de Participació, Ciutadania i Transparència. En aquest sentit, el procés de participació ha permès assolir, segons el govern els objectius plantejats de promoure el debat ciutadà al voltant, apostar per una relació entre Ajuntament i ciutadania basada en la participació, afavorir la intervenció ciutadana a partir de diversificar perfils i la descentralització, i cercar el consens a partir del diàleg.
A trets generals, durant els tallers s’ha parlat de la participació com dret a la informació, les diferents formes d’organització, enteses com a mecanismes participatius, com procedir i quin ha de ser el paper dels representants polítics.
Així mateix, es proposa intensificar eines interactives i optimitzar motors de cerca al web municipal, i s'aposta per la descentralització de l’Oficina d’Atenció Ciutadana. A més, es requereix una política d’informació continuada de campanyes sobre recursos i prestacions disponibles i es considera infrautilitzat el Registre Ciutadà.
Pel que fa les formes d’organització, es veu la necessitat de crear consells territorials (per districtes o barris), i es considera que els Consells Municipals de Participació mantenen una inèrcia de funcionament, però que caldria reformular per dotar-los de més activitat i funcions. Una altra de les conclusions és que destaca la proliferació de formes d’organització basades en motivacions o objectius puntuals.
En relació al paper dels representants polítics als processos participatius, la majoria és partidària que ha d’abstenir-se en el procés d’elaboració de propostes i aparèixer en la fase final, per conèixer el contingut i incorporar-lo a la negociació política. En referència a l’accés de la ciutadania als regidors, es veu com a positiu, però que aquest ha de ser garantista, regulat i obert a tota la ciutadania, no com a privilegi.
Continuació del procés
El procés continua amb l’enquesta online, oberta al web municipal fins el 7 de novembre. A més, queda pendent un taller adreçat a joves de més de 16 anys, que adaptarà el format, i que es farà a mitjans de mes de novembre.
El 30 novembre es farà la sessió de retorn amb els participants als tallers i els grups municipals. L’informe final servirà a la comissió municipal encarregada de la redacció del reglament per enllestir el redactat final i portar-lo a aprovació definitiva en sessió plenària municipal.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics