Dies enrere, Reusdigital.cat va plantejar als seus lectors una enquesta sobre la prova pilot impulsada des de l'Ajuntament amb la finalitat de reconvertir el raval de Santa Anna en una zona per a vianants. Ara per ara hi han pres part 324 persones, 188 de les quals (el 58%) en desacord amb el projecte. 136 (el 42%) sí que hi donen suport, a partir de dues opcions per escollir: a favor, perquè alliberarà el carrer del trànsit de vehicles (100 vots, el 31%) o bé perquè serà positiu per al comerç (36 vots, l'11%). Cal recordar que quan des del consistori es va presentar la iniciativa, es va assenyalar que aquesta va sorgir a proposta dels botiguers.
Opinions dividides
A través de les xarxes, i per fomentar la participació de l'audiència, l'enquesta ha servit per recollir els comentaris de més d'una trentena de veïns. "Visc a la zona, el que implica que per poder sortir dels aparcaments del centre haguem de fer un tros de carrer en contra direcció, baixar tot el carrer de Santa Anna, creuar el Pallol fins a la confiteria Padreny i sortir per la plaça de la Sang", fa constar la usuària Patry RG, qui descriu que "fer aquest recorregut un dissabte es 'missió impossible'" i que fins i tot va arribar a adreçar-se "a la Guàrdia Urbana per saber com sortir de casa, perquè ningú m’ho havia notificat".
Altres, però, defensen la prova pilot tot argumentant que "Reus es va fer gran actuant sense por" i que "només així serà un referent comercial", com manifesta l'usuari Josep Maria Piñol, qui a més compara el projecte per fer del raval un espai de vianants amb iniciatives més o menys similars dutes a terme amb èxit en ciutats de l'estat com Pontevedra i Vitòria. "Evidentment tot ha de formar part d'una planificació més àmplia, urbanística i de mobilitat", matisa finalment. Més enllà, l'usuari Pep Ciurana assenyala que cal que els nuclis antics de les ciutats "siguin d'ús per a vianants, amb carrils per a les bicicletes i els patinets. "Però primer cal adaptar les ciutats i els vehicles de transport col·lectiu. Prohibir primer la circulació es un perjudici al ciutadà que no porta enlloc", subratlla.
Les enquestes del Simonet
Pel que fa al teixit comercial del raval i dels carrers a la vora, i si bé es va indicar que la prova pilot es feia precisament perquè la majoria dels botiguers es va mostrar a favor de fer-lo per a vianants, des de l'aparcament Simonet s'han impulsat un parell de sondejos que mostren resultats diferents. Un primer estudi, fet pels treballadors de l'establiment, va revelar que dels 31 negocis que van voler dir-hi la seva tan sols quatre van mostrar el seu suport a la iniciativa d'aquest Nadal. Mitja dotzena van indicar que tot plegat els és indiferent i 21 van oposar-s'hi.
Una segona enquesta, aquesta adreçada a bars, cafeteries i restaurants, va augmentar fins al 94,12% els detractors del projecte (16 dels 17 participants). Des de l'aparcament Simonet, Josep Giralt va avançar que passat festes i la prova pilot (al febrer), té previst tornar a preguntar als empresaris de la zona. Encara al carrer de Salvador Espriu, i des del Colmado Giner, Núria Queralt va assegurar a aquest mitjà que no se la va consultar pas, abans d'anunciar que el raval podria acabar sent per a vianants.
La situació al raval, de fet, arribarà divendres al ple. En el marc d'una moció del PSC relativa a la mobilitat a la ciutat, es demanarà al govern que "es replantegi" la restricció de la circulació en aquesta via i que hi permeti l’accés dels vehicles de transport públic, vehicles comercials, cotxes elèctrics, bicicletes i patinets. "Una mesura que suposa una alteració important dels circuits de l’autbús urbà i moltes molèsties als vehicles comercials", segons el portaveu socialista, Andreu Martín.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics