Dilluns, 04 de Novembre de 2024

Institut Baix Camp: excel·lir l'educació en un jovent canviant

El centre ha estat el primer del país i de l'estat en ser reconegut amb una certificació d'excel·lència europea

14 de Novembre de 2018, per Arnau Martínez
  • Imatge d'una aula d'informàtica del Baix Camp

    ACN

L'Institut Baix Camp de Reus és el primer centre educatiu públic de Catalunya i de l'estat espanyol que ha estat reconegut amb la certificació d'excel·lència de la Fundació Europea per la Gestió de la Qualitat (EFQM). El director del centre educatiu, Josep Lluís Gabriel, ha explicat que per treballar l'excel·lència "has de tenir uns objectius ben definits". Ho ha dit als micròfons de LANOVA Ràdio, entrevistat al programa 'Carrer Major', el magazín de tardes de les ràdios locals del territori.

Enquestes i consultes entre la comunitat

A Catalunya, l'excel·lència es mesura a través de 170 centres que treballen uns estàndards de qualitat amb un sistema de gestió més avançat. El director ha destacat el fet que el centre sigui públic: "Sovint coneixem el projecte educatiu dels centre concertats i no dels públics". A l'Institut Baix Camp treballen la comunitat, fent enquestes i consultes habitualment per elaborar el projecte, "és un fet diferenciador, no esperem que els pares o alumnes vinguin a parlar amb nosaltres, sinó que som nosaltres qui anem a preguntar", ha indicat Gabriel.

El centre educatiu situat al costat de l'antic Hospital Sant Joan és un dels instituts més grans de Catalunya, amb 1.600 alumnes i 140 professors. "Comptem amb un lideratge distribuït", ha apuntat Gabriel. A més a més de l'equip directiu hi ha coordinadors d'àrea que vetllen per la qualitat docent. Un altre punt fort de l'institut segons Gabriel és l'aliança amb un miler d'empreses de diversos sectors. El centre educatiu compta amb ESO, Batxillerat i Formació professional i en aquest últim camp les empreses són "clau", ha assegurat.

Gestionar la innovació

"No ens hem de limitar a obrir el centre a les 9 del matí i que el professor expliqui matemàtiques o català", ha subratllat Gabriel. Per exemple, més enllà de les hores lectives, els professors ofereixen dues hores extres a les tardes als alumnes per millorar el currículum acadèmic. També imparteixen assignatures no lingüístiques en anglès, com la plàstica o l'educació física. A més d'oferir francès i alemany.

En una altra línia, algunes assignatures les treballen per projectes. Ara s'esforcen en la incorporació del telèfon mòbil a l'aula com a eina educativa. "No creiem que prohibir el mòbil tingui sentit. El que hem de fer és ensenyar pensament crític perquè aquest aparell pot enriquir i facilitar l'aprenentatge", ha explicat.

D'altra banda, també alerten de les mancances d'aquests dispositius com la poca privacitat a les xarxes socials, per exemple. "Has de pensar que el jovent canvia molt ràpidament i sempre has d'estar atent. En pocs anys de diferència, els alumnes s'assemblen, però relativament", ha valorat el director. Des de l'Institut Baix Camp busquen les inquietuds dels alumnes, impulsen nous projectes per tal que resultats i cohesió social al centre vagin donats de la mà. "No volem ser el millor institut ni de Reus ni de Catalunya, sinó ser el millor institut per a Reus", ha finalitzat Gabriel.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics