Dissabte, 28 de Setembre de 2024

La construcció de l'estació de Bellissens de Reus es finançarà amb fons «Next generation»

11 de Gener de 2022, per Marc Busquets Obré
  • Vista aèria de l'espai on s'ha de construir l'estació

    Adif

Adif ha adjudicat el contracte de serveis i assistència tècnica per a la redacció dels projectes bàsic i de construcció de la nova estació de Reus-Bellissens. El contracte s'ha adjudicat a l'empresa Ingérop T3 per un import de 349.455,91 euros (IVA inclòs) i amb un termini de redacció de 15 mesos.  La construcció serà finançada per la Unió Europea a través dels fons Next Generation EU.

D'aquesta manera, s'ha exposat per part d'Adif, "un nou avenç en els compromisos adquirits per Adif amb l'Ajuntament de Reus per dotar aquesta zona de la ciutat d'una nova estació, la construcció de la qual a més s'inclou a les actuacions prioritàries del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030".

La nova estació prestarà servei per a trànsit de rodalies i se suma a l'actual, en aquest cas per a trànsits de rodalies i mitja distància. En concret, s'aixecarà al sud-est de Reus, a l'entorn del punt quilomètric 90/175 de la línia de ferrocarril convencional Miraflores-Sant Vicenç de Calders.

El contracte que ara s'adjudica "té com a objectiu la definició de les obres i treballs necessaris per construir la nova estació, que serà de caràcter modular i disposarà de dues andanes i un pas inferior entre aquestes", s'ha apuntat per part d'Adif. A més, el projecte comprèn la urbanització de l'entorn i els accessos, entre els quals hi ha un nou pas inferior de ciutat.

Construcció industrial i disseny "replicable"



La nova estació tindrà caràcter modular, és a dir, que estarà formada per mòduls arquitectònics diferenciats i ampliables, un per al costat de la ciutat i l'altre per al costat de la Universitat Rovira i Virgili. D'aquesta manera, ha explicat Adif, es pretén garantir el flux adequat de viatgers i que a més incloguin tots els serveis i instal·lacions necessaris.

Els mòduls es construiran a fàbrica per després traslladar-se i col·locar-se al seu emplaçament definitiu. A més, haurà de comptar amb un disseny imatge de l'ús ferroviari, atès que s'estudiarà que aquest disseny modular es repliqui en el futur a altres noves estacions de rodalies que es construeixin. Així mateix, comptarà amb capacitat per ser ampliada en el futur "en cas que sigui necessari i amb mesures per garantir un mínim consum d'energia".

De moment, segons s'ha destacat des d'Adif, tindrà prou espai per a tots els serveis i instal·lacions necessaris, com són els controls d'accés, les màquines d'autovenda, l'àrea d'espera, lavabos i altres instal·lacions, i disposarà de dotacions per garantir l'accessibilitat i el trànsit per aquesta a tots els viatgers.

Quant a les andanes, se n'habilitarà una a cada costat de la línia ferroviària, d'uns 220 metres de longitud cadascuna.

L'entorn



El projecte de la nova estació inclou la urbanització del seu entorn, així com l'execució dun nou pas inferior de ciutat. Pel que fa als accessos, es construirà una nova plaça d'accés de vianants a l'estació, a la parcel·la situada a la confluència de l'avinguda de Josep Pla i el carrer de Manuel de Pedrolo. En aquesta s'habilitarà la parada de taxis i autobusos, així com una àrea de kiss & train, és a dir, per fer parades puntuals de vehicles.

Paral·lelament, segons Adif, es dissenyarà un nou pas inferior urbà per connectar l'eix central del campus universitari de Bellissens amb el carrer de Jaume Vidal i Alcover (actualment separats per la traça ferroviària) i, per tant, amb l'estació d'autobusos.

Segons els estudis de demanda realitzats per Adif, s'estima que la nova estació registri un trànsit d'uns 1.400 viatgers diaris. Aquesta actuació contribueix a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), com és el número 9, que té entre els seus objectius "desenvolupar infraestructures fiables, sostenibles i de qualitat", així com el número 11, que "fomenta ciutats inclusives, segures, resilients i sostenibles", s'ha conclòs per part d'Adif. 
 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

bavi  12 de Gener de 2022

Hi haurà aparcament al nou baixador?

En aquest nou baixador hi haurà aparcament?. Perquè l'actual estació de RENFE de Reus té un problema amb l’aparcament, ja que el que hi ha davant mateix sempre esta ocupat. Si es vol afavorir el transport públic seria bo que hi hagués un aparcament, (apart del que s’esta estudiant fer al Passeig Mata) tant per la gent de Reus com per la de molts pobles de la comarca que venen a agafar el tren a Reus (algunes persones fins i tot van a Vila-Seca per poder aparcar millor). Damunt de l’estació actual hi ha una superficie immensa, que em sembla que és d’ADIF; i a més que ja hi ha una zona, tocant al barri Gaudí i al pont que passa per sota, que ja es va habilitar com aparcament fa uns anys, però suposo que va tenir poca demanda perque després hi ha una bona distància per anar caminant cap al centre de Reus; si es fes aquest aparcament es podría conectar amb l’estació mitjançant un pasa elevat o soterrani. Mirant pel Google Maps podem veure la gran superfície que queda buida/lliure entre les vies del tren i l’avinguda del Comerç de Reus, que potser ADIF hauria de revertir a la ciutat de Reus.

Reportatges