Aprovada la modificació del contracte formalitzat amb la UTE Valoriza Servicios Medioambientales Romero Polo, adjudicatària del «Lot 1: serveis de neteja de l’espai públic i serveis de recollida de residus», de la licitació del servei de neteja de l'espai públic i recollida de residus municipals, de gestió i manteniment de les deixalleries i de gestió, manteniment i explotació de la planta de voluminosos de la ciutat de Reus. L’Ajuntament haurà de pagar un import de 364.628,33 euros (IVA inclòs) a l’empresa, en concepte de cost dels lloguers de maquinària corresponents als mesos d’octubre, novembre i desembre de 2021, i gener, febrer i març de 2022.
El gener d’aquest 2022, Reus Net va presentar un escrit que posava de manifest el sobrecost mensual que l’empresa va haver d’assumir per haver de llogar vehicles durant els 6 mesos de període d’implantació del servei. L’empresa va haver d’assumir aquests diners a causa de la necessitat d’haver de llogar maquinària, arran del mal estat o estat inservible dels vehicles que estaven adscrits a l’anterior contracte de la neteja viària i recollida de residus. Al mes d’abril, es va presentar una sol·licitud on es comunicava al consistori el cost del lloguer entre els mesos d’octubre del 2021 fins al març de 2022.
Dos mesos després, al juny, l’empresa va aportar una justificació de la despesa mitjançant una documentació requerida per l’Ajuntament a través d’un decret d’Alcaldia. A partir d’aquí, el cap de serveis de medi ambient posa de manifest el perquè s’ha arribat a aquest punt.
Va haver-hi dos motius. El primer, la demora en la tramitació de l’expedient de contractació, motivada per la interposició d’un recurs especial contra l’adjudicació. Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), l’empresa que gestionava el servei, va presentar el gener de l’any passat un recurs, que va ser desestimat, davant del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, contra el resultat del concurs. El juliol de 2021, quan es va formalitzar el nou contracte, FCC va iniciar un nou contracop legal. L'anterior prestadora del servei es va adreçar al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya per interposar un recurs contra el dictamen del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic.
El segon motiu ve a causa de la durada, superior a la prevista als plecs, de l’execució del contracte anterior per a la prestació del servei de neteja i recollida de residus municipals. En conseqüència, hi va haver una sèrie de vehicles de l’anterior contracte que ja no eren aptes per a la realització del servei.
Segons la portaveu de Cs, Débora García, “el Govern municipal coneixia el mal estat dels vehicles i sabia que s’hauria d’assumir aquesta despesa, i no es va fer res”. Al seu torn, des del grup municipal de la CUP, Marta Llorens ha criticat que “el pressupost elevat de l’Ajuntament encara s’incrementa amb més despeses perquè, com és un servei externalitzat, no està exercint el seu control ni la seva gestió”.
La regidora d’Hisenda, Mariluz Caballero, ha destacat que la modificació d’aquest contracte està estrictament lligada a la legalitat vigent. Per la seva banda, el portaveu del grup municipal del PSC, Andreu Martín, ha explicat que “hi ha algun regidor del govern que va dient que això té relació amb l’increment retributiu dels treballadors, i això no agrada”.
En el torn de resposta, Caballero ha expressat que “aquesta decisió està fonamentada jurídicament”, i ha instat Martín “a fer aquestes insinuacions en altres llocs, si és que hi ha aquest convenciment”. La proposta s’ha aprovat amb els vots favorables del Govern (Junts, ERC i Ara), els vots en contra de la CUP i les abstencions del PSC, Cs i el regidor no adscrit, Raúl Meléndez.
Els vehicles adscrits a l'anterior contracte no estaven en bon estat
El gener d’aquest 2022, Reus Net va presentar un escrit que posava de manifest el sobrecost mensual que l’empresa va haver d’assumir per haver de llogar vehicles durant els 6 mesos de període d’implantació del servei. L’empresa va haver d’assumir aquests diners a causa de la necessitat d’haver de llogar maquinària, arran del mal estat o estat inservible dels vehicles que estaven adscrits a l’anterior contracte de la neteja viària i recollida de residus. Al mes d’abril, es va presentar una sol·licitud on es comunicava al consistori el cost del lloguer entre els mesos d’octubre del 2021 fins al març de 2022.
Dos mesos després, al juny, l’empresa va aportar una justificació de la despesa mitjançant una documentació requerida per l’Ajuntament a través d’un decret d’Alcaldia. A partir d’aquí, el cap de serveis de medi ambient posa de manifest el perquè s’ha arribat a aquest punt.
Va haver-hi dos motius. El primer, la demora en la tramitació de l’expedient de contractació, motivada per la interposició d’un recurs especial contra l’adjudicació. Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), l’empresa que gestionava el servei, va presentar el gener de l’any passat un recurs, que va ser desestimat, davant del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, contra el resultat del concurs. El juliol de 2021, quan es va formalitzar el nou contracte, FCC va iniciar un nou contracop legal. L'anterior prestadora del servei es va adreçar al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya per interposar un recurs contra el dictamen del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic.
El segon motiu ve a causa de la durada, superior a la prevista als plecs, de l’execució del contracte anterior per a la prestació del servei de neteja i recollida de residus municipals. En conseqüència, hi va haver una sèrie de vehicles de l’anterior contracte que ja no eren aptes per a la realització del servei.
L'oposició qüestiona l'actuació del govern municipal
Segons la portaveu de Cs, Débora García, “el Govern municipal coneixia el mal estat dels vehicles i sabia que s’hauria d’assumir aquesta despesa, i no es va fer res”. Al seu torn, des del grup municipal de la CUP, Marta Llorens ha criticat que “el pressupost elevat de l’Ajuntament encara s’incrementa amb més despeses perquè, com és un servei externalitzat, no està exercint el seu control ni la seva gestió”.
La regidora d’Hisenda, Mariluz Caballero, ha destacat que la modificació d’aquest contracte està estrictament lligada a la legalitat vigent. Per la seva banda, el portaveu del grup municipal del PSC, Andreu Martín, ha explicat que “hi ha algun regidor del govern que va dient que això té relació amb l’increment retributiu dels treballadors, i això no agrada”.
En el torn de resposta, Caballero ha expressat que “aquesta decisió està fonamentada jurídicament”, i ha instat Martín “a fer aquestes insinuacions en altres llocs, si és que hi ha aquest convenciment”. La proposta s’ha aprovat amb els vots favorables del Govern (Junts, ERC i Ara), els vots en contra de la CUP i les abstencions del PSC, Cs i el regidor no adscrit, Raúl Meléndez.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics