"Ni és el millor joc de pokémon, ni és el millor de mòbil, però anima a la gent a d'alguna manera reformular i repensar l'espai", explica el tarragoní Víctor Navarro, expert en videojocs, per donar resposta al 'boom' que s'ha produït entorn aquest nou fenomen de realitat augmentada, el 'Pokemon GO'. Aquest auge també el podem anomenar efecte 'ramat', tal com explica el vicedegà primer del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, Ricard Cayuela: "La gent que juga alguns cops ho fa perquè ho fa la resta, per sentir que forma part d'aquest món i que pertany a un grup".
Víctor Navarro creu que "aporta una experiència social i lúdica de reimaginar-te que estàs vivint en un altre món i que alhora és compartit". Segons l'expert en videojocs el fet que ara tothom hi jugui també és a causa del seu disseny i l'element sorpresa que manté, que fa "que et trobis pokémons allà on no t'ho esperaves". "La gràcia és anar amb el mòbil buscant. Crec que això té un plaer com de nen petit, descobrint i explorant, i és bastant més espontani que si et diuen per on has d'anar", afirma Navarro.
Tot i que els jocs tradicionals de Pokémon per a consoles són de Nintendo, aquesta aplicació per a mòbil és de l'start-up de Google, Ninantic. Segona Navarro, aquest fet es nota perquè "el disseny no és tan acurat". Cal tenir en compte, però, que un mòbil no és una consola, i això es percep amb l'ús de la bateria: "En una consola portàtil, la bateria dura 4 o 5 hores, i un mòbil emprat com a consola portàtil és normal que duri menys. Hi ha una sèrie d'actualitzacions i coses que diuen que serà menys exigent amb la bateria".
Però la gran pregunta és: Durarà per sempre aquest fenomen o només és una moda passatgera? Víctor Navarro explica que els jocs que més perduren en el temps és perquè saben guanyar-se una comunitat fidel a base de noves creacions, competicions i tornejos. Així, afirma que "fidelitzar aquestes comunitats i que juguin durant molt de temps a Pokemon GO serà qüestió d'anar acurant aquesta comunitat i fer que estigui viva, que tingui novetats cada dos per tres". Ara bé, afegeix que "ja hi ha un seguit d'objectes de Pokemon GO que poden contribuir a crear aquesta comunitat, que alhora ho pot millorar o saturar". En canvi el vicedegà primer del Col·legi de Psicologia de Catalunya, Ricard Cayuela, opina que en el moment que facin pagar per jugar, aquesta moda "acabarà per desaparèixer".
Un fenomen sociològic que cal atendre
"És un fenomen sociològic que cal atendre'l, perquè pot haver una evolució ben curiosa que ara no som capaços de predir" explica Cayuela. Tot i que moltes persones es preocupen de la possible addicció d'aquest joc, el psicòleg posa més èmfasi en els accidents que pot ocasionar aquesta activitat, ja que es focalitza l'atenció a la pantalla. "Per arribar a parlar d'addicció han d'aparèixer uns símptomes, com deixar de tenir gana o l'insomni, i no pas jugar dues, tres o deu hores", afirma Ricard Cayuela. Ara bé, també sorprèn el vicedegà del Col·legi de Psicologia de Catalunya que aquest videojoc hagi aconseguit fer sortir de casa als jugadors, ja que fins ara per participar en la majoria de videojocs no necessitava moure's del sofà. A més, també ajuda aquells infants que els costa sortir de casa, i si a més ho fan acompanyats dels pares en moments determinats, el psicòleg creu que pot ser una "bona eina per educar-los a les tecnologies".
Ara bé, aquestes noves tecnologies ens inciten a estar constantment davant les pantalles: "Això genera una dependència que pot provocar que les teves relacions socials presencials deixin de tenir importància, perquè només estàs connectat a través d'una pantalla, i això pot generar un canvi de personalitat, que és més preocupant" adverteix Cayuela.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics