L'
alcalde Carles Pellicer i la
regidora de Seguretat, Convivència i Civisme, Dolors Vázquez, s'han mostrat "preocupats" per l'
ús del patinet elèctric a la ciutat. En una roda de premsa aquest dilluns 12 de juliol al matí, han anunciat que a Reus hi ha hagut
37 accidents de trànsit amb patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal implicats, des del mes d'agost de l'any passat.
Aquestes dades es recullen des de l'entrada en vigor, el mes d'agost de 2020, de la modificació de l'ordenança de civisme. D'aquesta manera, Reus ha tingut, de mitjana,
3,37 accidents mensuals amb patinets elèctrics implicats.
El balanç d'aquest any, segons les autoritats reusenques, és
preocupant. Han detectat un augment de la sinistralitat i un augment dels ferits. De fet, un 78% d'aquests accidents són amb ferits. Més enllà de les dades, Pellicer ha volgut destacar la sensació "d'augment de la inseguretat que provoquen aquests vehicles". L'alcalde ha mostrat la seva preocupació per l'evolució de les dades, i ha afirmat que
la Guàrdia Urbana donarà continuïtat a la política de formació i sanció per reduir la sinistralitat i la sensació d'inseguretat. "Reclamo
responsabilitat als usuaris", ha manifestat Pellicer.
Vázquez ha volgut destacar que aquesta no és una problemàtica que afecti especialment els joves com es podria arribar a pensar. La regidora creu que els estudiants han tingut una bona rebuda de les xerrades als instituts i que es tracta d'un problema que afecta per igual les diferents franges d'edat. Per això es considera que s'haurien de
mantenir les sessions pràctiques i xerrades dirigides a un públic adult.
Sancions
Des de l'agost de 2020, la Guàrdia Urbana ha aixecat
995 actes a usuaris del patinet elèctric, patins, monopatins i bicicletes per circular per voreres o altres espais destinats a l'ús dels vianants. Pellicer ha afirmat que des de la policia de la ciutat se seguiran sancionant actituds irresponsables dels usuaris de patinets elèctrics. "No sabem com més ho hem de dir", ha exclamat el batlle per justificar l'augment de les sancions a la ciutat.
De totes maneres, tal com ha remarcat la regidora del ram, no abandonaran la línia pedagògica que havien seguit fins ara. Complementaran l'augment de xerrades i sessions pràctiques sobre l'ús d'aquests vehicles i la política sancionadora. Vázquez ha afirmat que
les activitats pedagògiques "no són suficients". Preguntats sobre la possibilitat d'augmentar l'import de les sancions, la regidora ha afirmat que aquesta no és una opció de moment perquè des d'instàncies superiors s'estableix un topall per aquestes multes.
A més a més, Vázquez ha
desgranat les dades que han recollit durant aquest any. Per justificar l'augment de la sinistralitat, la regidora ha mostrat que durant els últims 5 mesos del 2020 la mitjana mensual d'accidents era de 2,8. Però els 6 primers mesos de 2021 aquest indicador ha escalat fins a 3,84. El mateix passa amb els indicadors de gravetat d'aquests accidents: el percentatge de sinistres amb ferits ha pujat del 57% al 78%.
Normativa sobre patinets
Pellicer i Vázquez han remarcat durant les seves explicacions que
la vorera no pot ser utilitzada pels patinets elèctrics. Així, Pellicer ha reclamat "responsabilitat als usuaris" i el compliment de les normes de circulació. En aquest sentit, també han volgut deixar clar que no poden circular dues persones sobre un sol patinet i
han demanat "prudència" i "corresponsabilitat". El principal problema arriba amb la
falta de regulació del casc i, tot i que el consistori no pot obligar els usuaris a portar casc, sí que demana i recomana el seu ús.
Pellicer ha qualificat d'"inexplicable" que aquest aspecte encara no s'hagi regulat des d'altres autoritats. L'alcalde de la ciutat ha volgut aclarir que "
no estem en contra de l'ús del patinet elèctric; estem en contra dels que no l'usen amb responsabilitat", i ha conclòs que cal "posar solucions" al problema generat per la circulació d'aquests vehicles.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics