Dilluns, 17 de Juny de 2024

Què proposen els partits de Reus en matèria d'urbanisme i mobilitat?

22 de Maig de 2015, per Josep Gallofré
  • La via ferroviària, al seu pas pel Campus Bellissens

    Reusdigital

Reusdigital.cat tanca la sèrie de reportatges d'anàlisi per confrontar els programes de les onze candidatures que es presenten a la ciutat a les eleccions municipals del 24 de maig. Dos dels sectors que aporten més punts als programes electorals són Urbanisme i Mobilitat. Gairebé tots els partits aposten per la construcció del baixador de Bellissens, i l'estació intermodal a l'Aeroport de Reus. Una altra de les propostes destacades és impulsar l'ús de la bicicleta, així com la creació de carrils bici. La redacció final del Pla d'Ordenació Urbana Municipal també és molt tractat per algunes de les formacions, malgrat que d'altres s'oposen a l'actual.

CiU aposta pel POUM, el baixador de Bellissens i el tercer fil

En matèria d'urbanisme, el partit de Carles Pellicer aprovarà definitivament el POUM, i es plantejaran les previsions de sòl necessàries per al creixement de la ciutat. També treballaran perquè l'Estació Intermodal sigui una realitat, i impulsaran, d'acord amb la Generalitat, la construcció del baixador de Bellissens. En aquesta línia, vetllaran perquè el tercer fil, en el seu tram entre Reus i Vila-seca, sigui simultani en el temps a l'intercanviador de l'Arboç. D'altra banda, CiU apostarà per consolidar l'aeroport des de la Taula Estratègia de l'Aeroport de Reus i diu que revisaran els acords entre l'Ajuntament i les companyies aèries per afavorir la pernoctació a la ciutat.

Per últim, el partit també pretén prioritzar la recuperació dels edificis de valor patrimonial i consolidar el projecte de la V verda, la Reus Paisatge i el seu entorn a la façana sud de Reus; impulsar el projecte de la Sedera, la remodelació del parc de la Boca de la Mina i del Roquís, i l'skate park. Carles Pellicer també aposta per la connexió del Centre Comercial La Fira amb el carrer de Llovera, i la creació del passeig dels Il·lustres. Per últim, el programa assegura que es promourà la renovació de la carretera Reus-Cambrils i desenvoluparan el Pla Director de la Bicicleta. També exigiran a RENFE millorar les freqüències de la línia Reus-Tarragona-Barcelona.

El PSC vol que l'aeroport estigui operatiu les vint-i-quatre hores

El partit socialista aposta per un projecte integral de l'estació d'autobusos amb un punt d'informació turística, i la modernització del Mercat del Carrilet. Com d'altres partits, també pretén impulsar la construcció de l'estació intermodal de Reus i el baixador de Bellissens. En aquesta línia, el PSC vol impulsar l'arribada de l'ample europeu a l'estació actual de Reus. En referència a l'aeroport, demanaran ampliar l'horari operatiu a vint-i-quatre hores, i disposar d'una terminal de càrrega logística que impulsi l'activitat industrial i comercial.

En matèria d'urbanisme, un dels objectius és aprovar el POUM. També ho és continuar la renovació dels carrers prioritzant l'ús de mobilitat no motoritzades, i remodelar l'edifici de l'antic hospital, que acollirà un alberg de joventut municipal, habitatges compartits entre gent gran i universitaris, i un hotel d'entitats.

El Partit Popular apostarà per la recuperació de les zones residencials

El Partit Popular aposta pel mecanisme de l'urbanisme de proximitat. D'aquesta forma, faran projectes urbanístics com la recuperació o implantació de noves zones verdes, aparcaments i equipaments. Apostaran pel 'Projecte Reus Rehabilita', i promocionaran mitjançant ajudes i incentius fiscals la recuperació com a zona residencial de gran part del nucli històric i central.

Pel partit de Sebastià Domènech, el baixador del ferrocarril de Bellissens hauria de ser una de les prioritats més immediates pel que fa a mobilitat i transport públic. També apostaran pel transport per carretera, més econòmic i flexible, i per una connexió entre Reus i Tarragona i els pobles més propers. El PP, a més, diu que facilitarà l'apropament dels serveis comarcals que Reus ofereix.

Ara Reus vol reduir l'efecte barrera de les infraestructures de Reus

Jordi Cervera i el seu partit incidiran en especial atenció en el POUM, i treballaran per reduir l'efecte barrera de les infraestructures viàries i ferroviàries dels voltants de Reus. També planificaran una àrea verda a escala de la ciutat, i projectaran un nou accés que connecti el barri Gaudí amb el passeig de la Boca de la Mina. A més, el programa descriu l'eliminiació de les barreres arquitectòniques de Reus, i habilitar semàfors amb sistemes sonors per a les persones cegues.

Pel que respecta a transport i mobilitat, Ara Reus aposta per ampliar les freqüències en les línies d'autobusos L40 i L50 que uneixen urbanització Aigüesverds, Blancafort i Mas Carpa. Ara Reus instarà a Foment a què reiniciï les obres de l'Estació Intermodal del Camp i a construir el corredor mediterrani de transport.

Pel que fa aparcament, l'oferiran gratuït en zona blava les vint-i-quatre hores durant el mes d'agost. A més, abaixaran la tarifa de l'autobús municipal i modificaran l'accés al pàrquing de la plaça de Prim des del raval de Santa Anna els divendres tarda, els dissabtes i els dies festius. En aparcament, també s'habilitarà una zona gratuïta al voltant del nou Hospital. Per últim, el partit assegura que instaurarà zones de velocitat reduïda a la segona anella de Reus, elaboraràun pla d'implantació de la bicicleta i crearà un consell municipal de mobilitat.

La CUP vol replantejar el POUM  i afavorir l'ús de la bicicleta

La Candidatura d'Unitat Popular s'oposa a la venda de sòl públic. Des de la CUP consideren que cal arribar a acords amb els propietaris d’immobles o solars per definir les actuacions urbanístiques i vetllar per un rendiment social més gran possible. Així mateix, pensen que s'han de paralitzar tots els projectes urbanístics no iniciats, així com els ja començats que no responguin a interessos socials. El partit de David Vidal revisarà el Pla Local d’Habitatge i el Pla Parcial Territorial del Camp, i replantejarà el POUM.

La CUP vol afavorir l'ús de mitjans no contaminants, i ajustar la disposició d’aparcaments en llocs estratègics amb la finalitat de facilitar una mobilitat més saludable. Els cupaires també volen permetre que els propietaris de guals puguin aparcar-hi per alliberar espais d’aparcament. A més, expliquen que cal restringir el trànsit al centre històric, dels vehicles de motor d’explosió, amb l’excepció dels vehicles de serveis i emergències, el transport públic, i els vehicles particulars del veïnat.

D'altra banda, des de la CUP planificaran el traçat dels camins i l’adaptació de les vies, i afavoriran l’ús de la bicicleta. Així, incrementaran el nombre de carrils bici i proposaran que la Guàrdia Urbana de la ciutat també l'utilitzi com a vehicle de treball.

La CUP també pretén afavorir el trasllat de persones discapacitades perquè puguin participar en les diverses activitats del dia a dia, i implantar la targeta resident. Per últim, considera primordial instar a la creació d’un baixador de tren a la zona universitària de Reus i d’una estació d’autobusos, on hi ha actualment l’estació de tren.

La targeta veïnal de Ciutadans

Ciutadans Reus proposarà la creació d'una targeta veïnal per la zona blava, amb un estalvi del 50%. Proposaran la possibilitat que els veïns dels aparcaments municipals puguin aparcar el cotxe a la nit per 1 euro, els dies laborals i 2, els caps de setmana. El partit de Juan Carlos Sánchez potenciarà l'abonament de transport entre Reus i Tarragona i impulsarà les tecnologies intel·ligents en els pàrquings. Respecte a Urbanisme, C'S no fa cap proposta concreta.

Reus Esquerra Nacional vol acabar la redacció del POUM

Reus Esquerra Nacional prioritzarà l'ocupació i adequació del sòl industrial. El partit de Noemí Llauradó redissenyarà la xarxa d'autobús de Reus Transport per donar una millor cobertura als polígons i incrementarà la influència de l'Ajuntament per tal que AENA ampliï els serveis de l'aeroport. A més, Reus Esquerra nacional aposta per acabar la redacció del POUM, potenciant el lligam urbanístic amb el Centre Comercial La Fira i redefinint urbanísticament l'àrea de l'antic hospital, incloent-hi la Sedera i Pich Aguilera. Aquesta redefinició contemplarà l'ús públic i habitatges de promoció pública privada. El partit  diu que desenvoluparà urbanísticament les àrees limítrofs de la carretera de Tarragona i Bellissens, i planificarà la conversió progressiva del sector oest de la ciutat, a tocar de la T-11.

Pel que fa a mobilitat, el programa projecta noves àrees d'aparcament dissuasiu i trencar el Tomb de Ravals com a circuit únic per al transport rodat, convertint-lo en tres trams discontinus. Reus Esquerra Nacional assegura que exercirà la influència necessària davant la Generalitat per les reformes a la carretera de Misericòrdia, i replantejaran un reforç de l'estació d'autobusos. A més, diuen que redactaran el pla específic de mobilitat en bicicleta dins del Pla de Mobilitat de Reus i promouran l'ús de la bicicleta en la trama urbana.

Movem-Reus: La V verda i els carrils bici

Implementar la V verda és un dels objectius de Movem Reus- Assemblea Oberta. El grup d'Albert López evitarà la degradació de l'espai urbà, i establirà elements de protecció de l'entorn de la ciutat. A més, el partit pretén millorar el transport públic urbà, amb més vehicles i major freqüència on és insuficient, i reduir els temps de recorregut dels autobusos mitjançant la priorització semafòrica, la preferència en la circulació i les actuacions puntuals en els trams on es produeixen incidències reiteradament.

Movem Reus reivindica un servei eficient de rodalies, així com la renovació i millora dels serveis de regionals. Com la resta de partits pretenen que el baixador de Bellisens sigui una realitat dins del proper mandat, i diuen que milloraran la intermodalitat entre les línies d’autobusos i el tren.

Així mateix, es comprometen a exigir a la Generalitat un seguiment rigorós i la millora dels serveis de transport públic interurbà. Pel que fa al transport saludable, crearan una xarxa racional de carril bici, segregada tant de la circulació com de les àrees reservades als vianants. En col·laboració amb els agents socials, impulsararan un programa d’accés al treball amb transport públic.

DenouReus crearà una xarxa de carrils bici

El grup de Lluís Gibert farà una auditoria de l'estat de la ciutat per a persones amb capacitats de mobilitat i sensorial disminuïdes. A més, adequaran les voreres en mal estat i fomentaran l'ús de la bicicleta, creant una xarxa de carrils bici. En aquest sentit, incorporaran punts de recàrrega i de lloguer de bicicletes elèctriques. Pel que fa als autobusos, faran la línia 'A la Uni en bus!', que connectarà els campus universitaris de Tarragona i Reus amb la ciutat.

També diuen que suprimiran les barreres arquitectòniques dels edificis i vies públiques, i ampliaran l'illa de vianants incloent el tomb de Ravals. Així mateix, asseguren que buscaran un pacte amb Renfe per la incorporació de plataformes d'accés als trens per a persones amb mobilitat reduïda, i negociaran amb Adif l'ús dels terrenys de l'avinguda del Comerç com aparcament per desplaçar-se a l'estació de trens. Pel que fa a les carreteres, denouReus aposta per millorar les condicions de seguretats d'aquestes, i ampliaran i donaran continuïtat a les voreres. També netejaran els espais conjunts i modernitzaran l'enllumenat públic.

DenouReus crearà un aparcament de camions a cada polígon industrial, adequat a les característiques de les indústries del polígon, facilitant que els conductors tinguin una línia d’autobús propera.

Llista Unitària farà efectiu el Pla Territorial del Camp de Tarragona

Des de Llista Unitària diuen que catalogaran els elements d'interès patrimonial, històric, cultural i arquitectònic. També pretenen garantir la protecció dels elements mòbils incorporats en el patrimoni que són de titularitat privada. El partit d'Àlfred Pitarch no vol, en cap cas, condicionar el POUM als traçats ferroviaris i faran efectiu el Pla Territorial del Camp de Tarragona.

En mobilitat, demanaran l'estació de Bellissens i la creació de l'estació intermodal a l'aeroport. Llista Unitària vol modificar les rutes d'autobús per facilitar l'accés als barris i potenciar unitats més petites d'autocars, així com racionalitzar el cost d'aquest. Pel que fa a zona blava, el programa projecta una targeta de 100 hores d'aparcament gratuït per als residents de Reus, així com la creació d'un pla director de mobilitat en bicicleta i la realització de campanyes de sensibilització. Un altre dels objectius del partit és potenciar els camins que uneixen les diverses urbanitzacions de Reus.

Plataforma per Catalunya: sense propostes

El programa de Plataforma per Catalunya no inclou cap proposta en l'àmbit de l'urbanisme i la mobilitat

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges