Diumenge, 11 d'Agost de 2024

Últimes hores del període de prova de la reordenació del trànsit al centre de Reus

Com han viscut els comerciants aquests mesos de restriccions horàries de la circulació de vehicles?

30 de Gener de 2024, per Raúl Rodríguez
  • Imatge de l'accés al raval de Santa Anna

    Josep Gallofré

El 31 de gener conclou el període de prova de la reordenació del trànsit als carrers del centre de Reus, que va arrencar el passat 6 de novembre. Aquest model proposa una regulació d'accés de vehicles per franges horàries a la major part de vies de l'entramat del nucli antic de la ciutat, a partir d'un sistema de pilones automàtiques.

Durant aquestes setmanes, la circulació per la zona afectada ha estat oberta les 24 hores del dia per als vehicles autoritzats, d'emergència i serveis públics, i en algunes de les vies també per als de mobilitat personal i bicicletes, i de 2 de la matinada a 11 del matí, per a tot tipus de vehicles.

L'autorització per conduir-hi durant tot el dia (a banda dels taxis, vehicles d'emergències, de serveis públics i sanitaris) la poden tenir els ciutadans empadronats a la zona i les persones amb mobilitat reduïda, les propietàries o llogateres d'un pàrquing ubicat en alguna de les vies o les que tenen algun familiar d'edat avançada (a partir dels 70 anys) que hi resideix.

Pel que fa als clients d'hotels o d'allotjaments turístics o qui ha d'accedir-hi en casos puntuals per realitzar activitats o obres, es pot demanar una autorització temporal.

I què passa amb els comerciants?

Fins a les 11 del matí, els proveïdors poden accedir a fer entrega de les mercaderies que els establiments així ho requereixin. A partir d'aquesta hora, les alternatives han de ser unes altres.

Reduir el trànsit rodat pels nuclis antics és "el que es busca ara", tal com assenyala el responsable de la botiga Garola, Roger Garola, qui es mostra conforme amb la mesura presa: "Abans no havíem de mirar el rellotge per agafar la furgoneta i carregar o descarregar, ara, en canvi, estem condicionats per la restricció horària, però dins de la molèstia que pot generar, no veig que sigui un problema de grans dimensions". 

Elisabeth Garcia, de Fil a l'agulla, confessa que per a ella "no és un gran problema", malgrat que és conscient que per qüestions puntuals de transport de mercaderies pesades sí que ho pot arribar a ser. Seguint la mateixa línia, Isabel Sales, del Forn Sistaré, tampoc ha vist afectat el seu dia a dia, ja que allò que necessiten per oferir el que venen els arriba a la botiga "a primera hora".

"Quan no poden circular vehicles i hem de transportar màquines, les hem de portar des del pàrquing que tenim al Pallol fins a la botiga o a la inversa", assenyala el dependent d'Osmo Salut, Joan Iglesias. "Els meus proveïdors venen de 10 a 11 del matí", explica Toni Fernández, de la Taverna Oveja Negra, qui aprofita l'avinentesa per comentar que ara ja no hi passen cotxes, sinó que ara el protagonisme el tenen els patinets elèctrics.

"Amb el proveïment dels productes no he tingut problemes", explica la mestressa de la botiga Lourdes, Lourdes Almacellas. No obstant això, ella considera una "bestiesa" el tancament per obres del pàrquing de l'antiga Hispània i apunta: "Hi ha molta gent d'arreu del territori que ha de venir al centre amb cotxe i se'ls ha de facilitar el fet d'estacionar a tocar del centre".

Nani Baró, del Colmadó Baró, explica que en l'àmbit laboral "algun distribuidor que només podia venir per les tardes, ha hagut de canviar els seu hàbits o s'ha acostumat a aparcar fora". La família Baró, que porten endavant l'empresa familiar des de fa més de 100 anys, resideixen a tocar de la botiga i agraeixen la limitació horària de la circulació de vehicles just davant del seu portal. Amb tot, Josep Baró sosté que "només" li funciona la pilona ubicada al carrer de Santa Anna i continua: "Tinc el gual al carrer de la Presó, em seria més fàcil pujar pel carrer de la Mar, però he de fer tot el tomb". "Durant els primers dies sí que podia accedir-hi, però ara ja no, i és clar, a les nits, els bars i terrasses del carrer de Santa Anna estan plens de gent", conclou.

Els Baró poden accedir sempre que vulguin amb els vehicles que tinguin autoritzats: estan empadronats a la zona i, a més, fan ús del gual. No obstant això, aquesta mateixa situació no la viuen tots els comerciants. La Marta Castro, del Forn de Pa Bo, per exemple, qui no està empadronada al centre de la ciutat ni és propietària ni llogatera d'un pàrquing a la zona, no hi pot circular sempre que ho necessiti.

Hi hauria d'estar autoritzada la lliure circulació dels vehicles dels propietaris de locals i habitatges que no estan empadronats a la zona centre i no tenen un pàrquing com a tal?

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Mingo de Reus  31 de Gener de 2024

Termina el tiempo de una prueba, que no tiene sentido...

Tenemos un desgobierno municipal que cada vez va en picado. Una prueba sin todos los actores no tiene sentido, no han tenido en cuenta los patinetes eléctricos, y ahora se incrementa la bicicleta. El lector, ya tenía que tener esto presente, veremos el resultado final con el paso del tiempo. A unos se les exige todo, carnet de conducir, seguro...(automóviles, motos); a otros vía libre de circulación, nada de nada (patinetes eléctricos y bicicletas). Pero todos pueden ir por los mismos vericuetos. Lo mismo que aparcar los coches en los parkings municipales, que puedes aparcar en todos ellos, pero uno lo que quiere hacerlo es cerca de donde vive. Que se miren como lo tienen en Tarragona... Saludos

Reportatges