Pellicer fa el que vol
L ajuntament no encarrega res, i ja se sap que anirà a la plaça Llibertat?
Sembla ésser que el alcalde fa el que vol en privat? Donç reduim l estructura del ajuntament, i així de pas estalviem sous
Es tracta d'una iniciativa pròpia, sense l'encàrrec directe de l'Ajuntament. El cost del projecte seria de 500.000 euros
Hiroya Tanaka és un dels majors experts en l'obra d'Antoni Gaudí, i des de fa mesos, treballa en la instal·lació d'un monument i el disseny d'una actuació urbanística a la ciutat, en homenatge a l'arquitecte reusenc. Segons ha explicat ell mateix a Reusdigital.cat, es tracta d'una peça, l'estructura de la qual es basa en la geometria gaudiniana, que medeix 12 metres d'alçada i que estaria formada per maons i recoberta per ceràmica de color carmí de la reusenca Neus Segrià. El monument aniria a un extrem de la plaça de la Llibertat, entre el carrer de General Moragues i el parc de Sant Jordi, i té formes parabòlica (funicular en termes arquitectònics). Tanaka vol presentar el projecte a l'Ajuntament de Reus, que en cap cas ha fet un encàrrec del mateix, i a hores d'ara, tampoc té prevista cap reunió oficial.
Una de les propostes estrella de l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, durant la campanya electoral, era una actuació urbanística entre el nou centre comercial de la Fira i el centre, a l'entorn de la plaça de la Llibertat, per tal crear un passeig més atractiu. Pellicer, fins i tot, va parlar de la possibilitat de fer un monument d'homenatge a Gaudí. En paral·lel, a l'arquitecte japonès, que diu tenir amics a Reus, se li va proposar la idea de dissenyar un projecte. I des de fa mesos que el porta a terme. Ara, el presenta a Reusdigital.cat en exclusiva.
Tanaka ja té instal·lades dues estructures similars al Japó i Mèxic, de quatre i dues potes, respectivament. Per l'actuació projectada a Reus, vol implantar tres potes, que representarien tres portes diferents: "la religiositat, l'humanitat i la identitat de Reus". Segons explica l'arquitecte, "Reus és una ciutat que m'inspira comerç, és un centre de negocis" i amb l'estructura proposada vol representar la Trinitat de la Sagrada Família de Gaudí. A la vegada, Tanaka dóna protagonisme a la ciutat amb la participació de la ceramista Neus Segrià i el color proposat, símbol de la capital del Baix Camp.
"El monument és un homenatge a Gaudí perquè ell feia ús de la volta catalana i construïa a base de maons. Molts, a més, pensen que l'estructura és molt fràgil i no es pot aguantar, però hi ha un equilibri en base a la geometria de l'arquitecte", explica el doctor en arquitectura des de 1992. Una de les claus són les formes parabòliques de la part de dalt del monument, que redistribueixen el pes cap al cel. De fet, els dissenys que Tanaka ha fet en d'altres països son capaços d'aguantar fins a deu vegades més el seu pes.
El que ha projectat a Reus tindria una alçada de 12 metres, una superfície de base de també 12 metres, un grossor de 65 mil·límetres i un pes de 12 tones -és a dir suportaria 120 tones damunt. Però com es pot aguantar tot plegat? "Quan doblegues el paper aquest s'aixeca, fixa't-hi en l'estructura de closca d'ous", contesta Tanaka. La intenció de l'expert en Gaudí també és farcir l'interior del monument amb decoració, així com els voltants: "estic treballant amb un altre arquitecte per fer això, i de moment, no puc avançar detalls", indica.
L'Ajuntament de Reus no coneix la proposta
Fonts del govern municipal consultades per Reusdigital.cat indiquen que el projecte ideat per Tanaka no és un encàrrec de l'Ajuntament de Reus, i que a hores d'ara, no tenen informació al respecte del mateix. És a dir, no hi hagut cap contacte oficial amb ell, malgrat que el japonès assegura que ha parlat diverses vegades amb l'alcalde, de forma informal. "Estic preparant una presentació amb el dissenyador gràfic i quan la tingui ho presentaré oficialment", assegura.
El cost del projecte és de mig milió d'euros, una quantitat que pot semblar elevada per a les arques municipals, però que el propi Tanaka justifica: "és molt econòmic pel tipus d'estructura i materials que hi ha". En cas que Reus no accepti la proposta, l'arquitecte japonès pensa portar-la a un altre lloc, atès que a Catalunya i l'Estat espanyol no existeix cap monument d'aquest tipus en homenatge a Gaudí.
Un estudiós de Gaudí
Hiroya Tanaka és un dels màxims experts en l'obra de l'il·lustre reusenc i, de fet, Joan Bassegoda el va declarar com el seu deixeble directe. Porta més de 30 anys vivint a Barcelona i investigant la figura de l'arquitecte, i entre d'altres treballs, ha realitzat els plànols de gairebé totes les obres de Gaudí a la capital catalana. Un treball ingent que serveix per completar les maquetes que construïa el reusenc i que li van servir per dissenyar amb una increïble exactitud la Sagrada Família o la Cripta de la Colònia Güell.
"Gaudí renova l'arquitectura gòtica, basada en la línia recta i la circumferència. Ell veu que hi ha un sobrant per eliminar i idea un gòtic més perfecte", indica Tanaka, qui també destaca la innovació de l'arquitecte en l'ús de materials reciclats i residus. "A la Cripta de la Colònia Güell (el seu monument preferit i l'únic que li falta per fixar els plànols) tots els materials són reciclats, a excepció de les columnes. A més hi ha maó i s'usa el sistema de trencadís", continua amb un somriure a la cara.
Tanaka considera que Gaudí no és un representant estricte del Modernisme, ja que "ell intentava simplificar l'ornamentació perquè l'obra fos més bella" i defensa, una i altra vegada, "el concepte funcional i perfecte d'arquitectura" que tenia el reusenc. Per acabar, l'arquitecte llença un avanç del que serà la seva nova obra literària: una traducció al castellà d'un llibre ja publicat en japonès que explica els codis amagats sota l'obra de Gaudí. I quins codis són aquests? "Llegiu el llibre", conclou Tanaka.
Pellicer fa el que vol
L ajuntament no encarrega res, i ja se sap que anirà a la plaça Llibertat?
Sembla ésser que el alcalde fa el que vol en privat? Donç reduim l estructura del ajuntament, i així de pas estalviem sous
Ja seria l'hora!
Després de la destrucció del petit conjunt que hi havia al Barri Gaudi no estaria gens malament que una nova construcció en record de Gaudí donés un servei d'atracció turística a la ciutat en moments difícil per consolidar el comerç.
Potser millor al bell mig de la plaça, desèrtica, de la Llibertat.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics