Divendres, 22 de Novembre de 2024

Una veu única i unida, principal demanda dels actors davant la situació de l’aeroport de Reus

Majoritàriament es veu necessària la reivindicació de l’estació central intermodal

16 de Febrer de 2018, per Isabel Martínez
  • Els actors del territori reivindiquen la construcció de l'estació intermodal a Reus

    Reusdigital.cat

“Unió i reivindicació”. Aquesta és la recepta que el president de la Federació d’Associació de Veïns de Reus (FAVR), Valentín Rodríguez, recomana, en el camí més immediat, per impulsar l’aeroport de Reus després que aquesta mateixa setmana el ministre de Foment avancés que les instal·lacions aeroportuàries de Girona es convertiran de facto en la quarta pista d’El Prat gràcies a la connexió amb l’alta velocitat. Una crida que –pràcticament- comparteixen tots els actors del territori consultats per Reusdigital tot i que amb diferents accents al respecte de les causes de la situació actual i de les iniciatives necessàries per tirar endavant a partir d’ara. 

Suport a la Taula Estratègica de l’Aeroport 

Fent balanç del punt en què es troba l’aeroport, el president de la Cambra de Comerç de Reus, Isaac Sanromà, prefereix veure els aspectes positius de les instal·lacions que l’han convertit en les que més “han crescut a Catalunya durant el 2017, superant la barrera psicològica del milió de passatgers”. Per fer “el salt definitiu”, però, la Cambra opina que “cal millorar la connectivitat”, un motiu pel qual ha convertit l’Estació intermodal del Camp en el seu “cavall de batalla”. Davant dels reptes que avui tenen les instal·lacions aeroportuàries, Sanromà veu “el millor instrument per treballar en el seu benefici” en la Taula Estratègica de Promoció de l’Aeroport i demana “un suport explícit del territori” a aquesta infraestructura.  

Implicació de tots els agents

Més punyent és la visió de la periodista d’El Punt Avui, Mercè Ribé, que opina que el fet que l’anunci De la Serna “agafi per sorpresa a tothom ja diu molt del que està passant” i troba a faltar “un clam de queixa unànime de tot el territori”.  La comunicadora observa “la manca d’un projecte territorial sòlid” que tingui “una sola veu des de diferents sectors i administracions” especialment quan el dèficit d’inversions a les comarques del sud es prou ampli com ara “l’eterna A-27, el desdoblament de l’N-340, els retards del Corredor del Mediterrani…”. Més enllà de reclamar ara l’estació intermodal, Ribé veu que “la lluita” ha de ser més àmplia i veu imprescindible consolidar una plataforma “amb tots els agents implicats que dibuixi sobre el mapa” les concrecions que s’assumeixen i, que “un cop marcada la direcció” sigui defensada de forma unànime per tots els integrants.

Front comú

També des de l’exercici periodístic especialitzat en l’àmbit econòmic, el director de Indicador de Economia, Dani Revenga, rebutja “parlar de marginació” per explicar la situació. “Si els governs de la Generalitat o Madrid no tenen en compte les necessitats i intereressos de les comarques tarragonines és, sobretot, per la incapacitat de fer lobby” interpreta. Per al periodista, la incapacitat del territori ha col·locat la zona en un “paper secundari” en el terreny de les infraestructures i “molt per sota de la seva importància real en termes demogràfics, de PIB i del pes específic dels sectors econòmics”. Sumant-se a la veu majoritària de les persones consultades, Revenga aposta per un “front comú” per defensar l’estació intermodal de l’aeroport de Reus que, al seu parer, conjugaria servei a les persones i a les mercaderies, una qüestió que estableix com a “assignatura pendent de l’aeroport” de Reus. Revenga, a més, no oblida que és necessari relligar aquest punt “amb una xarxa de transport públic de qualitat” als principals nuclis del Camp de Tarragona.  

Inversions d’acord amb el pla director de Vilalta

De la seva banda, l’impulsor del CESDA i exportaveu de l’ajuntament de Reus, Tomàs Barberà, realitza una mirada més política en relació al recent anunci del ministre. Barberà opina que “la notícia sobre l’aeroport de Girona tampoc mereix cap garantia” perquè “s’emmarca en el context operacional d’intentar recuperar espai electoral del PP a Catalunya”. El dictamen de Barberà és que mentre l’aeroport estigui gestionat per AENA “no té un futur creible” perquè “si hi tingués voluntat d’invertir solament li caldria seguir el pla director redactat per Albert Vilalta”. Barberà jutja que hi ha una “bona gestió de direcció comercial” de l’aeroport però, coincidint amb molts dels entrevistats, veu necessària la “reivindicació unitària i sense fisures” cap a l’ens gestor estatal “dels ajuntaments i de tots els organismes públics i privats” implicats. 

Deslligar la gestió d’AENA

Dins la tònica general, l’opinió del gabinet d’estudis de la CEPTA és potser la única veu discordant tant en la diagnosi com en les mesures a implementar. Per a Juan Gallardo, l’estació intermodal del Camp “no es farà i ja no té sentit”. El representant del gabinet de la CEPTA opina que “l’aeroport de Reus només tindrà futur de veritat si el gestiona una gran empresa privada, no el territori” que considera “que no en sap” més enllà d’aspectes de promoció. “Cal un gran gestor nacional o internacional amb capacitat per atraure vols, companyies que de veritat s’impliquin en el futur de la infraestructura” afirma com a recepta per fer rendibles econòmicament les instal·lacions. En aquest marc, Gallardo apunta que un possible referent en el qual emmirallar-se podria ser “l’aeroport de Terol”. De mantenir-se la fórmula actual, Gallardo afirma que “legítimament” AENA actuarà dins de la seva “clau empresarial” i donarà impuls a “aquelles instal·lacions que més li interessin per raons empresarials”, tal i com s’ha vist aquesta mateixa setmana. 

Lluitar plegats

Evitar “quedar-se fora de joc” que converteixin les instal·lacions aeroportuàries de Reus en infraestructures “de segona” és l’objectiu que s’ha d’evitar a parer de la FAVR. El seu president, Valentín Rodríguez, esmenta el desig tantes vegades formulat d’evitar “disputes polítiques” que debilitin el territori davant Barcelona i Madrid i que donin “avantatge” als competidors. D’acord amb aquesta idea, el president de la federació veïnal reusenca coincideix amb altres entrevistats en el fet que “cal lluitar plegats” en la defensa de les infraestructures que no són d’un terme concret sinó de tot el Camp de Tarragona. Segons Rodríguez, “l’aeroport és important per Tarragona igual que el port de Tarragona és important per a Reus”.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (2)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Enric  17 de Febrer de 2018

ya es hora

necesitamos un nuevo alcalde ya, la ciudad esta muy deteriorada, la oposición tiene su momentazo si no lo hacen es que no le necesitamos

Pep  16 de Febrer de 2018

Pasivitat de Pellicer dona fruits

A final la passivitat de PELLICER dona fruits.
- AVE Aeroport, no s ha fet res per part de Reus ni de Tarragona.
- RENFE, l estació de Reus segueix amb poques freqüències diàries a Barcelona. Algunes espaiades 90 minuts.
- Manca de "vendre" Reus a empreses de fora, a fi efecte de que s estableixin aquí.
-"Dessertic" centre de Reus - Hopital traslladat a les afores i competència al comerç amb C.C. La Fira
- Reus "modernista" sembla desaparegut, ja que Tarragona guanya al estirar turistes.