Més de 230 alumnes i una trentena de docents de 15 escoles rurals de la Ribera d'Ebre i el Priorat han pogut experimentar amb les possibilitats d'aprenentatge que oferix la tecnologia 5G. El projecte RuralCatLabs l'ha desenvolupat la URV i és una de les primeres aplicacions del coneixement i la recerca que promou l'Àrea 5G de les Terres de l'Ebre, amb seu la nau del Molló, del polígon de Móra la Nova. Els infants han descobert els viatgers virtuals que permet la realitat virtual, des de fer un passeig ràpid pel patrimoni català al CatVers fins a trepitjar el planeta Mar i estudiar medi, matemàtiques o art, entre d'altres. També han creat el seu propi avatar, han après a protegir-se en el món virtual i han gestionat un galliner robotitzat.
En el marc del RuralCatLabs també es fa un taller sobre l’Internet de les Coses (IoT), que en este cas acull cada centre escolar en dies concertats. L’activitat consisteix en investigar els usos i les aplicacions IoT a l’escola. En primer lloc aprenen el funcionament de plaques, sensors i dispositius diversos, i ho posen en pràctica en un galliner, que durant uns dies s’instal·la a l’escola. L’alumnat ajuda en el muntatge de les parets i de la placa, dels sensors i dels dispositius. Després afegeixen aigua i pinso a les gallines i se’n comprova el funcionament. Durant uns dies els nens i nenes aprenen a controlar els paràmetres a través d’una aplicació mòbil i finalment fan una posada en comú dels resultats. Esta activitat els permet aprendre quines aplicacions poden tenir aquests sensors no només al galliner, sinó també quins possibles usos podrien tenir a diferents espais de l’escola, com a l’aula o a l’hort.
En el marc del RuralCatLabs també es fa un taller sobre l’Internet de les Coses (IoT), que en este cas acull cada centre escolar en dies concertats. L’activitat consisteix en investigar els usos i les aplicacions IoT a l’escola. En primer lloc aprenen el funcionament de plaques, sensors i dispositius diversos, i ho posen en pràctica en un galliner, que durant uns dies s’instal·la a l’escola. L’alumnat ajuda en el muntatge de les parets i de la placa, dels sensors i dels dispositius. Després afegeixen aigua i pinso a les gallines i se’n comprova el funcionament. Durant uns dies els nens i nenes aprenen a controlar els paràmetres a través d’una aplicació mòbil i finalment fan una posada en comú dels resultats. Esta activitat els permet aprendre quines aplicacions poden tenir aquests sensors no només al galliner, sinó també quins possibles usos podrien tenir a diferents espais de l’escola, com a l’aula o a l’hort.
Les escoles rurals que participen en este projecte són: de la ZER Els Ceps, l’escola L’Estel (Bonastre) i l’escola Berenguer de Montoliu (Masllorenç); de la ZER Ribera d’Ebre Nord, l’escola El Verger (Garcia), l’escola El Tormo (Torre de l’Espanyol) i l’escola Les Eres (Vinebre); de la ZER Benissanet-Miravet, l’escola Roc Llop i Convalia (Miravet) i l’escola Antoní Nat (Benissanet); de la ZER Font de l’Aiguadí, l’escola Pàmies (Ginestar) i l’escola Les Eres de Rasquera (Rasquera); de la ZER Ebre, l’Escola Sant Agustí (Riba-roja d’Ebre) i l’escola 1 d’Abril (Palma d’Ebre); de la ZER Baix Priorat, l’escola Rossend Giol (Porrera), l’escola Onze de Setembre (El Masroig) i l’escola El Sarraí (Bellmunt del Priorat); i l’escola Marcel·lí Domingo de Tivissa.
Pobles
vius i actius. Territori equilibrat i innovadorEl Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) ‘Pobles vius i actius. Territori equilibrat i innovador’ planteja dos àmbits d’actuació. A banda de la iniciativa RuralCatLab, una segona operació se centra en la formació, que és un dels reptes del grup interuniversitari d’escoles rurals, del qual en forma part la professora de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia i investigadora del Departament de Pedagogia de la URV Conxa Torres, que coordina aquesta actuació.
Amb aquesta acció es treballa en la formació de docents per millorar la qualitat de vida en entorns rurals impulsant nous programes de formació per al col·lectiu de mestres de les escoles implicades en el projecte. L’objectiu final és millorar la qualitat formativa dels residents a les zones rurals.
Amb aquesta acció es treballa en la formació de docents per millorar la qualitat de vida en entorns rurals impulsant nous programes de formació per al col·lectiu de mestres de les escoles implicades en el projecte. L’objectiu final és millorar la qualitat formativa dels residents a les zones rurals.
Liderat i coordinat per la Diputació de Tarragona, en este PECT participen també la Universitat Rovira i Virgili, el Consell Comarcal del Priorat, l’Organisme autònom de desenvolupament de la Conca de Barberà (Concactiva), el Parc Tecnològic del Vi (VITEC) i l’Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA). El projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea, en el marc del Programa operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, objectiu d’inversió en creixement i ocupació.
Etiquetes:
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics