Des del dia 1 de setembre, Catalunya celebra la molt desitjada fi del pagament dels peatges de les autopistes AP-7, AP-2, C-32 Nord i C-33. Tot i així, no tots els usuaris de la xarxa vial catalana podem estar d’enhorabona. Els conductors que utilitzem les autopistes C-32 Sud, C-16 i els túnels del Cadí i Vallvidrera, resignats, ja sabíem que seguiríem pagant per circular per aquestes vies.
El que no ens pensàvem pas els usuaris de la C-32 Sud, que uneix El Vendrell amb Castelldefels, és que el Govern català utilitzaria el rebombori produït per la fi dels peatges de les principals vies catalanes per reduir o, fins i tot per alguns casos, eliminar sense previ avís els descomptes o bonificacions que s’aplicaven des de feia anys als clients que utilitzem habitualment aquesta autopista per motius laborals. Fins el 31 d’agost de 2021, tots els usuaris de la C-32 Sud podien beneficiar-se de tres descomptes diferents, que, a més a més, eren complementaris.
El primer d’ells, anomenat “Descompte Via T”, reduïa el preu dels peatges de Cubelles i de Vallcarca un 30% per a cada trajecte realitzat en dies laborables per a qualsevol usuari que fes el pagament dels peatges a través d’un dispositiu Via T. A banda d’això, es podia obtenir un 30% de descompte addicional anomenat “Client Recurrent” en cas de realitzar més de 14 trànsits al mes.
Finalment, els usuaris es podien beneficiar d’una bonificació extra anomenada “Bonotac”, la qual sumava un percentatge de reducció del preu dels peatges que augmentava en funció del número de vegades que es transités per aquesta autopista. Amb aquesta bonificació es podia aconseguir un descompte extra de fins al 50%. Des de l’1 de Setembre de 2021 Generalitat i entitats locals han acordat suprimir per complert aquests descomptes i inventar-ne un de nou anomenat “Descompte per Mobilitat Obligada”. Aquest descompte únic redueix en un 40% el preu del peatge de Vallcarca i en un 70% el de Cubelles.
El que a priori se’ns ha presentat com una millora de les condicions dels descomptes anteriors, fent quatre números es veu ràpidament que és tot el contrari, ja que l’estalvi que s’aconseguia anteriorment amb la suma del Descompte Via T + Client Recurrent + Bonotac era significativament superior. El que encara és més greu és que llegint la lletra petita d’aquest nou descompte, es pot comprovar que exclou de forma explícita a tots els usuaris que s’incorporin a la C-32 des de l’AP-7 al Vendrell.
Això vol dir que tots aquells habitants del Camp de Tarragona que per motius laborals ens desplacem habitualment a la zona sud de l’Àrea Metropolitana de Barcelona utilitzant l’AP-7 fins al Vendrell i enllaçant allí amb la C-32 estem condemnats a pagar la tarifa complerta cada dia, cosa que suposa un augment molt significatiu de la nostra despesa mensual en peatges. Tenint en compte que el preu estàndard del peatge de Vallcarca és de 6,89 euros per trajecte i el de Cubelles és de 4,11 euros, la pèrdua de tots aquests descomptes suposa un increment en la despesa mensual d’un usuari habitual de més d’un centenar d’euros. Més d’un miler d’euros addicionals que haurem de pagar al cap de l’any.
L'única alternativa és realitzar tot el desplaçament per la ara gratuïta AP-7, però això significa recórrer uns 20km addicionals per trajecte, augmentant el temps dels desplaçaments de forma significativa, així com les emissions de CO2 del vehicle i contribuint també a col·lapsar una zona ja de per sí molt conflictiva com és la B-23, Nús del Llobregat, Ronda de Dalt o Ronda Litoral. Els habitants del Camp de Tarragona considerem que aquest nou descompte, a banda d’insuficient ja de per sí, és discriminatori cap a nosaltres i genera un important greuge comparatiu amb els usuaris de la C-32 que resideixen en alguna localitat situada entre El Vendrell i Barcelona i que sí que se’n poden beneficiar.
Per tot això, demanem que o bé se’ns inclogui al nou descompte de “Mobilitat Obligada” i no se’ns discrimini per viure una mica més al sud o bé es segueixin aplicant com fins ara els descomptes anteriors, que no discriminaven en funció del teu lloc de residència.
Gerard Martínez
El que no ens pensàvem pas els usuaris de la C-32 Sud, que uneix El Vendrell amb Castelldefels, és que el Govern català utilitzaria el rebombori produït per la fi dels peatges de les principals vies catalanes per reduir o, fins i tot per alguns casos, eliminar sense previ avís els descomptes o bonificacions que s’aplicaven des de feia anys als clients que utilitzem habitualment aquesta autopista per motius laborals. Fins el 31 d’agost de 2021, tots els usuaris de la C-32 Sud podien beneficiar-se de tres descomptes diferents, que, a més a més, eren complementaris.
El primer d’ells, anomenat “Descompte Via T”, reduïa el preu dels peatges de Cubelles i de Vallcarca un 30% per a cada trajecte realitzat en dies laborables per a qualsevol usuari que fes el pagament dels peatges a través d’un dispositiu Via T. A banda d’això, es podia obtenir un 30% de descompte addicional anomenat “Client Recurrent” en cas de realitzar més de 14 trànsits al mes.
Finalment, els usuaris es podien beneficiar d’una bonificació extra anomenada “Bonotac”, la qual sumava un percentatge de reducció del preu dels peatges que augmentava en funció del número de vegades que es transités per aquesta autopista. Amb aquesta bonificació es podia aconseguir un descompte extra de fins al 50%. Des de l’1 de Setembre de 2021 Generalitat i entitats locals han acordat suprimir per complert aquests descomptes i inventar-ne un de nou anomenat “Descompte per Mobilitat Obligada”. Aquest descompte únic redueix en un 40% el preu del peatge de Vallcarca i en un 70% el de Cubelles.
El que a priori se’ns ha presentat com una millora de les condicions dels descomptes anteriors, fent quatre números es veu ràpidament que és tot el contrari, ja que l’estalvi que s’aconseguia anteriorment amb la suma del Descompte Via T + Client Recurrent + Bonotac era significativament superior. El que encara és més greu és que llegint la lletra petita d’aquest nou descompte, es pot comprovar que exclou de forma explícita a tots els usuaris que s’incorporin a la C-32 des de l’AP-7 al Vendrell.
Això vol dir que tots aquells habitants del Camp de Tarragona que per motius laborals ens desplacem habitualment a la zona sud de l’Àrea Metropolitana de Barcelona utilitzant l’AP-7 fins al Vendrell i enllaçant allí amb la C-32 estem condemnats a pagar la tarifa complerta cada dia, cosa que suposa un augment molt significatiu de la nostra despesa mensual en peatges. Tenint en compte que el preu estàndard del peatge de Vallcarca és de 6,89 euros per trajecte i el de Cubelles és de 4,11 euros, la pèrdua de tots aquests descomptes suposa un increment en la despesa mensual d’un usuari habitual de més d’un centenar d’euros. Més d’un miler d’euros addicionals que haurem de pagar al cap de l’any.
L'única alternativa és realitzar tot el desplaçament per la ara gratuïta AP-7, però això significa recórrer uns 20km addicionals per trajecte, augmentant el temps dels desplaçaments de forma significativa, així com les emissions de CO2 del vehicle i contribuint també a col·lapsar una zona ja de per sí molt conflictiva com és la B-23, Nús del Llobregat, Ronda de Dalt o Ronda Litoral. Els habitants del Camp de Tarragona considerem que aquest nou descompte, a banda d’insuficient ja de per sí, és discriminatori cap a nosaltres i genera un important greuge comparatiu amb els usuaris de la C-32 que resideixen en alguna localitat situada entre El Vendrell i Barcelona i que sí que se’n poden beneficiar.
Per tot això, demanem que o bé se’ns inclogui al nou descompte de “Mobilitat Obligada” i no se’ns discrimini per viure una mica més al sud o bé es segueixin aplicant com fins ara els descomptes anteriors, que no discriminaven en funció del teu lloc de residència.
Gerard Martínez
Etiquetes:
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics