Divendres, 19 d'Abril de 2024

La mestria en el retrat de Magda Folch

El Museu de Reus revisita la figura de la pintora reusenca que va destacar en el gènere del retrat

12 de Març de 2016, per Isabel Martínez
  • Retrats de la pintora reusenca Magda Folch

    Isabel Martínez

“Sempre començava a pintar per la mirada”, explica Carme Puyol, comissària de l’exposició ‘La mestria del retrat’ i autora de la biografia de la pintora Magda Folch (1903-1981). A través de 65 retrats de l’artista, l’exposició del Museu de Reus es complementa amb la que el Museu d’Art Modern de Tarragona (‘La mirada impressionista’) ha dedicat a aquesta pintora i busca aprofundir en el treball que la reusenca va aconseguir en el gènere pictòric del retrat.

“És una disciplina molt compromesa que més enllà de copsar les característiques físiques ha de mostrar l’esperit del retratat”, una fita en què, segons Puyol, Magda Folch  “va excel·lir”. La mostra de Reus està articulada al voltant de quatre punts: la capella de Sant Joan en la qual va immortalitzar 15 nens reusencs entre els àngels i els escolanets, la seva duradora relació amb el Centre de Lectura, la galeria Anquin’s on va exposar per darrer cop a la seva vida i el retrat intimista dels membres de la seva família. Un apartat aquest darrer on, casualment, apareixen tant un dels primers retrats dels quals es té constància, un del seu pare datat del 1917, com l’únic autoretrat que es coneix de la pintora del 1980, al final de la seva vida.

Dels 65 retrats exposats al Museu de Reus, la meitat corresponen a oli i l’altra 50% estan realitzats amb la tècnica del dibuix. Tot i que la manera de pintar de Folch va anar evolucionant des de l’academicisme dels primers temps,  Puyol considera que “no va acabar de donar el salt pictòric” a nous camps de l’art tot i que si es perceben influències en moments puntuals d’alguns corrents i autors.

Tot i així, la comissària apunta que el seu estil va ser -a més de precís- un punt poc convencional tant en l’elecció dels models com en els acabats i materials que va emprar pels quadres. En aquest sentit, Puyol insisteix que malgrat ser una retratista que va treballar per encàrrec va ser molt generosa amb el seu art, regalant en moltes ocasions obres a alguns dels petits observadors de la seva feina com ara nens. En aquest sentit, són revel·ladores algunes de les dedicatòries de les peces exposades en la mostra.

Per aquest motiu, aquesta vessant afectiva de la seva obra també és present en la selecció de quadres on s’apleguen tant retrats de persones de Reus, Tarragona, Lleida o Figueres, localitats en les quals va residir. “Són persones vinculades a la seva biografia que retrata sovint per admiració, per amistat o per estimació”, relata Puyol.

“Em sembla molt important que dues ciutats, Reus i Tarragona, i dues institucions com el Museu de Reus i el Museu d’Art Modern de Tarragona s’hagin aplegat per donar a conèixer la biografia i l’obra de Folch” apunta la comissària, la qual també és autora de de la monografia, presentada el passat dijous, juntament amb Josep Maria Roselló.

L’exposició de Reus restarà oberta fins el proper 15 de maig mentre que la del Museu d’Art Modern de Tarragona ho estarà fins l’1 del mateix mes.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics