La segona edició del Festival Jordi Savall ha arrencat aquest divendres a Montblanc amb el concert El Codex de Las Huelgas, dirigit pel mestre i interpretat per la Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI. La capital de la Conca de Barberà, que acull per primer cop el certamen, també ha programat dues actuacions més aquest cap de setmana. El festival, que se celebrarà fins al 15 d'agost, ha organitzat en total quinze concerts que també es faran al Reial Monestir de Santa Maria de Poblet i de Santes Creus. Les actuacions aniran a càrrec dels conjunts musicals de Savall i de grups emergents i joves. "Per combatre els efectes de la guerra hem d'aportar optimisme i esperança i la música és el millor camí", ha expressat el mestre a l'ACN.
El Festival Jordi Savall ha començat amb el concert El Codex de Las Huelgas a l'església de Santa Maria de la vila de Montblanc. Els músics de la Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI han fet vibrar amb la interpretació del còdex medieval, escrit completament per dones i que reprodueix la pràctica musical en els monestirs a l'edat mitjana. "El mestre Savall ha escollit els programes, que estan plantejats per elaborar un diàleg entre la música i la història o entre els edificis i el so, en el cas d'avui donem veu a la història a través d'aquests programes musicals que ens porten a la música medieval", ha indicat el coordinador del certamen, Martí Santcliment.
Aquest dissabte, serà el torn del conjunt emergent Dichos Diabolos que presentarà El Cançoner de Barcelona. Es tracta d'un recull inèdit de peces del segle XVI conservat a la Biblioteca de Catalunya. "És un recull de músiques inèdites, de compositors tant catalans com europeus, que ha estat guardat i que fins ara no s'havia reinterpretat a la Catedral de Barcelona", ha afegit el coordinador. Les músiques del Renaixement vinculades a la Corona Catalanoaragonesa i al Regne de Nàpols, procedents dels diferents cançoners reials, tancaran aquest diumenge els tres concerts que es faran aquest cap de setmana a Montblanc. Aquest darrer es farà al convent de Sant Francesc.
"Són tres esglésies meravelloses, Santa maria és la més clàssica i les altres són més diferenciades, però també les omplim de música diferent. Intentem aportar les músiques que corresponen als edificis i llocs històrics i és una forma molt bella de donar vida a aquestes meravelles arquitectòniques amb les músiques que es van fer en el seu temps", ha detallat Savall. En paral·lel, Santcliment ha assegurat que és una edició "especial" perquè per primera vegada se celebra a la vila montblanquina i perquè els monestirs de Poblet i Santes Creus també acolliran actuacions. "L'any passat, el festival commemorava els 80 anys de Jordi Savall i es va fer tot a Santes Creus. Aquest any, recuperem la ruta del Cister", ha destacat.
Savall ha afirmat que "justament en aquests moments de guerra" és necessari aportar optimisme i esperança per "combatre els efectes" dels conflictes armats. "La música sempre ens aporta l'emoció, la bellesa i ens reconforta, per tant, omplir aquests llocs tan bells de música és un acte de fe i de reivindicació del poder de la música i de la cultura", ha defensat el mestre. En la mateixa línia s'ha posicionat Santcliment, que ha recalcat que la música és una de les principals eines per al diàleg intercultural.
"La pau és aquell anhel compartit de tota la humanitat amb el qual s'arriba a través del diàleg, l'escolta, cura, amor, i la música és una eina capaç de promoure justament aquests valors", ha opinat. Segons el coordinador, aquest any el festival vol posar el focus en la guerra d'Ucraïna, però també en altres conflictes, com ara el del Sudan, Sàhara Occidental o el del Pròxim Orient. "El certamen és un clam al diàleg entre les cultures, entre el nord, el sud, l'est i oest, i, per això, hem inclòs concerts de diferents tradicions culturals i musicals", ha tancat Santcliment.
El Festival Jordi Savall ha començat amb el concert El Codex de Las Huelgas a l'església de Santa Maria de la vila de Montblanc. Els músics de la Capella Reial de Catalunya i Hespèrion XXI han fet vibrar amb la interpretació del còdex medieval, escrit completament per dones i que reprodueix la pràctica musical en els monestirs a l'edat mitjana. "El mestre Savall ha escollit els programes, que estan plantejats per elaborar un diàleg entre la música i la història o entre els edificis i el so, en el cas d'avui donem veu a la història a través d'aquests programes musicals que ens porten a la música medieval", ha indicat el coordinador del certamen, Martí Santcliment.
Aquest dissabte, serà el torn del conjunt emergent Dichos Diabolos que presentarà El Cançoner de Barcelona. Es tracta d'un recull inèdit de peces del segle XVI conservat a la Biblioteca de Catalunya. "És un recull de músiques inèdites, de compositors tant catalans com europeus, que ha estat guardat i que fins ara no s'havia reinterpretat a la Catedral de Barcelona", ha afegit el coordinador. Les músiques del Renaixement vinculades a la Corona Catalanoaragonesa i al Regne de Nàpols, procedents dels diferents cançoners reials, tancaran aquest diumenge els tres concerts que es faran aquest cap de setmana a Montblanc. Aquest darrer es farà al convent de Sant Francesc.
"Són tres esglésies meravelloses, Santa maria és la més clàssica i les altres són més diferenciades, però també les omplim de música diferent. Intentem aportar les músiques que corresponen als edificis i llocs històrics i és una forma molt bella de donar vida a aquestes meravelles arquitectòniques amb les músiques que es van fer en el seu temps", ha detallat Savall. En paral·lel, Santcliment ha assegurat que és una edició "especial" perquè per primera vegada se celebra a la vila montblanquina i perquè els monestirs de Poblet i Santes Creus també acolliran actuacions. "L'any passat, el festival commemorava els 80 anys de Jordi Savall i es va fer tot a Santes Creus. Aquest any, recuperem la ruta del Cister", ha destacat.
Clam per la pau
Savall ha afirmat que "justament en aquests moments de guerra" és necessari aportar optimisme i esperança per "combatre els efectes" dels conflictes armats. "La música sempre ens aporta l'emoció, la bellesa i ens reconforta, per tant, omplir aquests llocs tan bells de música és un acte de fe i de reivindicació del poder de la música i de la cultura", ha defensat el mestre. En la mateixa línia s'ha posicionat Santcliment, que ha recalcat que la música és una de les principals eines per al diàleg intercultural.
"La pau és aquell anhel compartit de tota la humanitat amb el qual s'arriba a través del diàleg, l'escolta, cura, amor, i la música és una eina capaç de promoure justament aquests valors", ha opinat. Segons el coordinador, aquest any el festival vol posar el focus en la guerra d'Ucraïna, però també en altres conflictes, com ara el del Sudan, Sàhara Occidental o el del Pròxim Orient. "El certamen és un clam al diàleg entre les cultures, entre el nord, el sud, l'est i oest, i, per això, hem inclòs concerts de diferents tradicions culturals i musicals", ha tancat Santcliment.
Etiquetes:
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics