L'Ajuntament de Reus proposa peticions i/o requeriments en el projecte de l'estació Intermodal Reus-Vila-seca que es va publicar el passat mes de febrer pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. Des del consistori es demana una millor connectivitat amb una major capacitat de la futura infraestructura i que es reactivin les taules tècniques entre les administracions implicades o afectades.
Després de fer un "estudi exhaustiu", en paraules de la regidora d'Urbanisme, Marina Berasategui, del projecte presentat pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, l'Ajuntament de Reus ha plantejat un conjunt d'al·legacions al respecte.
"Cal millorar aquesta proposta inicial en temres de connectivitat, intermodalitat i capacitat"
Les al·legacions de l'Ajuntament de Reus s'han presentat en tres blocs.
Connectivitat i intermodalitat
Des del consisori reusenc es demana que hi hagi una connexió amb tren llançadora entre la futura estació lntermodal i l'actual estació del Camp de Tarragona i que es prevegui una bona i fluida connexió entre Barcelona i l'estació Intermodal, amb un servei ferroviari origen-destí que connecti les dues principals conurbacions urbanes de Catalunya i els seus aeroports; garanteixi una veritable intermodalitat; i doni un servei adequat a la població de l’àrea metropolitana de Tarragona.
A més, l'Ajuntament de Reus vol que es garanteixi una connexió fluida amb un bus llançadora entre l'estació Intermodal i l'aeroport de Reus, i que es contempli la possibilitat que pugui ser gestionada per l'empresa municipal Reus Transport. També, que s'hi habiliti un espai de parada a l'estació per a la regulació del bus urbà, es millori el vial de connexió de l'estació Intermodal amb la rotonda de la T-11 i l'avinguda de Bellissens i dissenyar-lo amb espais per a busos, carril bici i vianants; s'adeqüin els camins de connexió de l'estació amb el nucli urbà de La Plana i Vila-seca per a l’ús segur per part de vianants, bicicletes i cotxes, es defineixin itineraris per a vianants i bicicletes als nous vials que connectin amb la xarxa de carrils bici a les avingudes de Bellissens i de Salou, i s'inclogui un aparcament de bicicletes segur i vigilat a l'estació.
Capacitat
L'estudi publicat pel Ministeri el febrer preveu dues alternatives, una amb dues vies generals i dues d'apartat amb andanes exteriors i una segona amb les mateixes característiques, però amb andanes interiors. Per a l'Ajuntament de Reus, ambdues propostes inicials poden arribar a ser insuficients i planteja que s'hauria de preveure una estació "amb almenys sis vies que hi permeti garantir la màxima intermodalitat ferroviària" i majors freqüències d'arribada i sortida.
Tanmateix, el govern municipal considera necessari que es defineixi un traçat que permeti segregar el transport de passatgers del de mercaderies, sent el de mercaderies allunyat de la zona urbana i habitada, en el cas que les mercaderies acabin passant per l'estació Intermodal.
Ciutat verda
Seguint la línia d'un dels eixos principals de l'acció del govern municipal, la ciutat verda i sostenible, l'Ajuntament de Reus ha presentat un tercer paquet d'al·legacions en clau de ciutat verda.
El consistori defensa que s'ha d'incorporar un disseny i mesures de construcció sostenible per al projecte de l'edifici de la nova estació, s'han de preveure solucions per mantenir la connectivitat i l'accessibilitat dels camins rurals, afectats pel projecte de l'estació, per als residents locals i les activitats agrícoles, i s'ha de dotar els vials de connexió de l'estació, el pàrquing i la pròpia estació de zones verdes, arbrat, i paviments drenants, per tal de millorar la integració paisatgística de l'estació i reduir els efectes sobre la permeabilitat del sòl i l'efecte d'illa de calor.
A hores d'ara, s'està a l'espera del retorn de les al·legacions, moment en què se sabrà si s'accepten i s'integren al projecte, o no. A més, l'Ajuntament de Reus vol que es reprenguin les comissions tècniques per anar definint el projecte.
La futura estació Intermodal Reus-Vila-seca
L'objectiu de la futura estació Intermodal és oferir una interconnexió "òptima", en paraules del Ministeri, entre la xarxa d'alta velocitat a través del corredor mediterrani, la xarxa convencional de Rodalies, l'aeroport de Reus i el futur TramCamp. L'emplaçament de l'estació al punt d'encreuament de les dues línies de tren en funcionament a l'actualitat és un "encert", segons apunta Berasategui, des del punt de vista de la connectivitat sempre que es garanteixi la intermodalitat de tots els mitjans de transport.
Amb la Intermodal es volen aconseguir millores en els temps d'accés en transport públic a l'estació i reduir l'ús del vehicle privat. En base a l'estudi presentat, el pressupost del projecte ascendeix a uns 82 MEUR.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics