L'avantprojecte de reordenació urbana i nous equipaments a l'entorn del Carrilet detallat aquest dijous presenta un Reus sud que aposta per la intermodalitat, on els vianants guanyen preferència, augmenten els metres quadrats de zona verda i que es vertebrarà a partir d'un eix peatonal arbrat amb el centre i nord de la ciutat.
A l'actual estació d'autobusos, segons apunta el document redactat per Comas Pont Arquitectes, hi haurà, una vegada es faci efectiu el trasllat d'aquest equipament al parc de Mas Iglesias, dos edificis i un nou parc, el qual estarà comunicat amb el de Mas Iglesias amb un pas elevat ample -a l'avinguda del President Macià- amb prioritat per al vianant.
En aquest tram, i fins a la rotonda del Tanatori Municipal, la via passarà a dotar-se de quatre carrils (dos en cada sentit) i dues zones d'aparcament a ambdós costats a dos carrils bici, dos més per a vehicles rodats privats, i d'un tercer, des de la sortida de la futura estació d'autobusos en direcció a la rotonda del tanatori només per a ús del transport públic.
L'entrada dels busos interurbans a la ciutat tindrà lloc per l'avinguda de Salou i, a l'alçada de l'avinguda Universitat, els vehicles giraran a mà dreta en direcció al carrer de Manuel de Pedrolo -a tocar de les vies ferroviàries- per pujar al carrer de Jaume Vidal i Alcover. I serà aquí, abans d'arribar als accessos de l'institut Roseta Mauri, l'escola Eduard Toda i la futura escola bressol municipal, l'Ametller, on entraran a l'estació semisoterrada, que s'extendrà fins al nord del parc, el qual "penetrerà" en l'equipament, en paraules d'un dels redactors de l'avantprojecte, Jordi Comas.
La idea és que pel carrer de Jaume Vidal i Alcover només circulin els busos urbans i el futur tramvia del Camp de Tarragona o TramCamp, i així, aconseguir la pacificació a l'entrada i sortida dels centres educatius.
Actualment, el mapa de capacitat acústica de Reus defineix els receptors residencials del carrer de Jaume Vidal i Alcover amb un nivells durant tot el dia d'uns 60-65 dB. Segons indica l'avantprojecte i els estudis pertinents, si es tirés endavant tot el que recull el document, els nivells de soroll baixarien deu punts fins als 50 dB.
Tenint en compte el que es guanya de zona verda amb el nou parc i el que es perdrà amb la futura estació d'autobusos al parc de Mas Iglesias, el saldo serà positiu, passant de 45.311 metres quadrats de zona verda a 47.933. A més, es preveu augmentar l'espai d'ombra, que disminuiria entre 2 i 4ºC la temperatura.
Aquest dijous s'han celebrat sessions tècniques al voltant del projecte amb la Plataforma en Defensa del Parc de Mas Iglesias, la Federació d'Associacions de Veïns de Reus i les associacions veïnals dels barris Carrilet, Fortuny i Mas Iglesias. Amb l'avantprojecte, segons explica la regidora d'Urbanisme de l'Ajuntament de Reus, Marina Berasategui, es fixa la "proposta global" i es defineix "què volem fer". Ara toca presentar-lo a la Generalitat de Catalunya per continuar endavant amb la transformació urbanística de la ciutat.
"Tot això es fa per potenciar i millorar la zona sud", afirma Berasategui, qui afegeix: "Ara és el moment de prendre aquestes decisions, ja que hem estat 20 anys esperant l'estació de trens de Bellissens i ja comença a ser una realitat i el TramCamp també compta amb el compromís de l'actual Govern de la Generalitat".
El passat mes de juliol es va detallar el plantejament inicial dels futurs nous equipaments de què disposarà la ciutat, com ara el reformat Mercat del Carrilet que s'integrarà amb el seu entorn amb una nova plaça i la vianalització del carrer de l'Escultor Rocamora, l'edifici Belvedere, d'ús mixte i amb un mirador que permetrà gaudir d'una visió panoràmica i l'edifi Pèrgola, que acollirà, en principi, una Oficina de Turisme i de moment es descarta que aplegui els elements del Seguici Festiu. També es buscarà que aquests equipaments es mantinguin connectats i comunicats entre ells.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics