Dilluns, 26 d'Agost de 2024

Nous equipaments transformaran la zona sud de Reus

Comptarà amb la reubicació de l'estació d'autobusos, més zona pacificada i verda, un remodelat edifici del Mercat del Carrilet i un altre destinat a habitatge dotacional

23 de Juliol de 2024, per Raúl Rodríguez
  • Render del futur edifici on s'ubicarà el Mercat del Carrilet

    Cedida

  • Render de la futura estació d'autobusos

    Cedida

  • Render de la futura estació d'autobusos

    Cedida

  • Render de la futura estació d'autobusos

    Cedida

  • Render del projecte guanyador per a la reordenació de l'entorn del Carrilet

    Cedida

La transformació del barri del Carrilet de Reus no començarà a ser visible fins, com a mínim, l'any 2026. Durant aquest any i escaig que hi ha d'ara en endavant, i des de fa ja deu mesos, l'Ajuntament de Reus i la Generalitat de Catalunya continuaran treballant perquè, en els pròxims anys, des de Mas Iglesias fins a l'avinguda del Carrilet es visqui una renovació urbanística que busca noves centralitats i nous dinamismes econòmics i socials.

El Mercat del Carrilet no es mourà de lloc, però el nou edifici en què s'ubicarà, que s'obrirà a la ciutat, és a dir, el seu interior serà més visible des de fora, es dotarà també de serveis muncipals. Es traslladarà de lloc l'estació d'autobusos, que serà semisoterrada i s'ubicarà a tocar del Mas Iglesias, mentre que a l'espai que ocupa actualment l'equipament -gestionat per la Generalitat de Catalunya- s'impulsarà una zona verda amb nous equipaments. A l'avantprojecte presentat aquest dimarts també es preveu la construcció d'un edifici destinat, principalment, a habitatge dotacional, per a atendre, normalment de forma temporal o provisional, a persones en situació de necessitat.

Tot plegat vindrà acompanyat d'una urbanització de l'entorn, com ara la pacificació de l'avinguda del President Macià, la vianalització del carrer de l'Escultor Rocamora i la pacificació de l'avinguda de Pere el Cerimoniós.

El projecte de transformació urbanística millorarà el dia a dia del veïnat del barri, però tindrà un efecte global i un impacte, també, territorial en clau d'àrea metropolitana. No tans sols es millorarà la connexió entre l'eix nord i el sud de la ciutat, que es veurà reforçada amb altres actuacions com la de l'eix Astorga o la creació de la nova escola bressol municipal 'L'ametller', sinó que la reubicació de l'estació d'autobusos, per exemple, promourà la intermodalitat amb la xarxa del futur TramCamp, l'estació de Bellissens, a escasos metres del Mas Iglesias, o el servei de bicicleta compartida 'La Ganxeta'.

L’Ajuntament disposa ja de l’avantprojecte de la reordenació urbana i nous equipaments i de la documentació per a la modificació puntual de la revisió del pla general d’ordenació urbana. Els documents, elaborats per l’estudi d’arquitectura Comas-Pont Arquitectes, adjudicatari del contracte, iniciaran ara la tramitació administrativa.

En paral·lel, l’Ajuntament i l’estudi d’arquitectura començaran la redacció dels projectes bàsics i executius de la primera fase de la transformació urbanística (pressupostada la redacció d'ambdós documents en 875.000 euros): la rehabilitació i recuperació de l’edifici del Mercat del Carrilet, la urbanització de l’entorn i la vianalització del carrer de l’Escultor Rocamora.

 

Execució del projecte per àmbits o fases

 

L’avantprojecte de transformació preveu l’execució de les diferents actuacions per àmbits o fases (l’ordre pot variar donada la implicació de diferents administracions).

Àmbit 1: Recuperació de l’edifici del Mercat, la urbanització de l’entorn i la vianalització del carrer de l’Escultor Rocamora.

Àmbit 2: Nou edifici Belvedere d’equipaments i habitatge dotacional.

Àmbit 3: Nova estació d’autobusos intermodal i urbanització de l’entorn.

Àmbit 4: Nou edifici Pèrgola d’equipaments i completar la urbanització de l’entorn.

A l'acte de presentació de l'avantprojecte han assistit l'alcaldessa de la ciutat, Sandra Guaita, la regidora d'Urbanisme de l'Ajuntament de Reus, Marina Berasategui, el director Serveis Territorials de Territori de la Generalitat de Catalunya, Xavier Villacampa, el regidor de Mercats, Josep Baiges, el president dels Mercats de Reus, Daniel Marcos, el president de la Federació d'Associacions de Veïns de Reus, Marcos Massó, altres líders veïnals i algunes de les paradistes del Mercat del Carrilet.

 

Cada actuació, en detall

 

Malgrat que el presentat aquest dimarts és tan sols l'avantprojecte, ja hi ha definides les actuacions principals que es preveuen desenvolupar. Amb tot, cal afegir que fins que no estiguin redactats els projectes bàsics i executius, els usos que tindrà cada equipament poden variar dels plantejats inicialment.

Es rehabilitarà l’edifici del Mercat per reconvertir-lo en una estructura viva que aglutini els nous usos de mercat, culturals i cívics. L’edifici guanyarà espai amb la creació d’una nova planta, fins arribar als 8.400m2 de superfície útil. La nova planta soterrada tindrà un aparcament de 66 places i càrrega i descàrrega per als serveis de les plantes superiors. El Mercat s’emplaçarà a la planta baixa, semi soterrada però amb llum natural i visible des del carrer. La resta de la planta baixa, primera i segona l’ocuparan serveis com supermercat, coworking, Oficina Jove, Punt Lila, sales de presentacions i polivalent, aules, despatxos... El programa d’usos s’ajustarà durant la redacció dels projectes bàsic i executiu. Així es planteja un edifici polivalent obert al barri i eficient energèticament, amb una voluntat de ciutat verda, que s’exemplifica també amb l’entrada del verd dins de l’edificació.

L'edifici Belvedere serà un edifici singular, visible des de diferents punts, i amb vistes panoràmiques a la nova plaça, al parc de Mas Iglesias i a la ciutat. Les quatre primeres plantes es destinen a equipament, d’acord al programa cultural i juvenil. La planta soterrani es connecta amb l’Edifici del Mercat per facilitar la relació entre serveis. Les 8 plantes superiors donen lloc a un màxim de 40 allotjaments dotacionals.

La construcció i configuració de la nova estació d'autobusos està consensuada amb la Generalitat de Catalunya, que serà l’encarregada de gestionar-ne la planificació i l’execució. Es planteja com una estació amb la màxima intermodalitat possible, molt propera a l’estació de Bellissens. Amb un sol edifici lineal tipus pont es resol l’accés a les andanes de l’estació d’autobusos, la parada del tramvia i la parada de bus urbà i taxis. La nova estació enfonsada, amb l’espai de les andanes cobert per evitar la contaminació acústica. Es relaciona directament amb el parc Mas Iglesias, amb una integració paisatgística que canvia l’estètica habitual d’aquests tipus d’equi paments.

Alliberar l’espai ocupat actualment per l’estació d’autobusos permetrà guanyar més superfície per a nous equipaments, com l'edifici Pèrgola. El programa d’usos es definirà en un futur, donat que es tracta de la darrer fase segons la previsió actual. En tot cas, es plantegen usos culturals, una Oficina de Turisme i serveis de mobilitat (bicicletes, VMP...), vinculats a la intermodalitat de la futura estació. L’edifici admetria, també, la possibilitat d’ampliar l’aparcament existent amb 64 places més.

Dins el projecte de transformació, es preveu també la pacificació de l’avinguda del President Macià per facilitar la connexió entre el parc de Mas Iglesias i el nou parc del Carrilet. Un pas de vianants elevat donarà accés directe i accessible a la nova estació d’autobusos situada al parc de Mas Iglesias; i millorarà la connectivitat de l’eix nord-sud, entre les estacions del passeig Mata i de Bellissens.

Es vianalitzarà el carrer de l’Escultor Rocamora, al qual es permetrà l’accés rodat només per a càrrega i descàrrega, serveis i aparcament veïnal. Es divideix el carrer en tres franges: zona de passeig formada per l’accés a les finques i d’activitats que permet terrasses, mercats, contenidors i càrrega/descàrrega; una zona central de trànsit de serveis i vehicles no motoritzats; i una franja on s’hi disposa l’arbrat i la vegetació, el mobiliari i la il·luminació.

Es resoldrà l’encreuament de l’avinguda de Pere el Cerimoniós i el carrer de l’Escultor Rocamora reubicant la màquina del Carrilet a l’avinguda que li dona nom. S’elimina així l’efecte rotonda i es dona continuïtat a la zona per a vianants a les dues voreres, de manera que els vianants tindran preferència sobre la sortida de vehicles de l’aparcament.

El nou parc que s’obre entre els edificis Mercat, Belvedere i Pèrgola es concep com una extensió del parc de Mas Iglesias i la prolongació de la zona verda cap al centre de la ciutat. Es plantarà vegetació autòctona amb baix consum hídric i es preveu la construcció de sistemes urbans de drenatge sostenible per a la recuperació de l’aigua. Igualment, l’espai disposarà de jocs infantils, espais d’activitats esportives i zones d’estada i repòs.

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

transformació urbanística, barri del Carrilet, Mercat del Carrilet, Mercat del Carrilet de Reus, zona sud, Reus, Ajuntament de Reus, Generalitat de Catalunya, urbanisme, estació d'autobusos, edifici Pèrgola, edifici Belvedere, intermodalitat, reus diari digital, reusdigital.cat
transformació urbanística, barri del Carrilet, Mercat del Carrilet, Mercat del Carrilet de Reus, zona sud, Reus, Ajuntament de Reus, Generalitat de Catalunya, urbanisme, estació d'autobusos, edifici Pèrgola, edifici Belvedere, intermodalitat, reus diari digital, reusdigital.cat
transformació urbanística, barri del Carrilet, Mercat del Carrilet, Mercat del Carrilet de Reus, zona sud, Reus, Ajuntament de Reus, Generalitat de Catalunya, urbanisme, estació d'autobusos, edifici Pèrgola, edifici Belvedere, intermodalitat, reus diari digital, reusdigital.cat
transformació urbanística, barri del Carrilet, Mercat del Carrilet, Mercat del Carrilet de Reus, zona sud, Reus, Ajuntament de Reus, Generalitat de Catalunya, urbanisme, estació d'autobusos, edifici Pèrgola, edifici Belvedere, intermodalitat, reus diari digital, reusdigital.cat

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Roger  25 de Juliol de 2024

Contaminació acústica

Visc al Carrilet des dels anys 70. Aquest polítics i arquitectes es nota que no coneixen el barri. Si els preocupa la contaminació acústica, el primer que han de fer és tancar la discoteca Sabana del carrer Eduard Toda i controlar els borratxos de l'avinguda Carrilet, entre els uns i els altres, impossible dormir de 00:00 a 08:00 de dilluns a diumenge. D'altra banda, no seria mala idea que de tant en tant passés algun polícia, potser de casualitat poden detenir algú: tràfic de drogues més que evident