Mig matí a una de les parades de l’autobús urbà a l’avinguda de La Salle. Una dotzena d’usuaris hi esperen l’autobús de les línies 20, 60 i 11. A l’altre cantó del carrer, la parada en direcció cap al sud de la ciutat es troba deserta. Després d’una espera aproximada de cinc minuts, l’autobús de la línia 60 arriba amb puntualitat i comença un recorregut que té com a destí final l’hospital Sant Joan de Reus.
A mesura que l’autobús ascendeix pel passeig Prim, el vehicle es comença a omplir de moltes cares femenines d’edat més aviat elevada. Malgrat que el vehicle està ple a vessar l’ambient és bastant relaxat. Un jubilat de 79 anys, Rubén Castañer, conversa amigablement amb Isabel Pérez, una de les conductores d’aquesta ruta que ha inclòs recentment sis parades a la zona de Mas Iglésias. Castañer, que ha viscut a Andorra i França, explica que és client assidu de diferents línies, en valora positivament la seva eficàcia i, afirma, que aprofita aquest transport públic per anar a comprar.
De la seva banda, la xofer de l’autobús veu amb bons ulls els canvis que s’han posat en marxa en la línia per donar servei als residents de Mas Iglésias. Assegura que no han comportat cap alteració en el bon funcionament de la línia i que, al contrari, faciliten el transbord als usuaris de la zona sud com ara el barri Montserrat o la urbanització Juncosa. A més, amb els canvis efectuats, els festius permeten tenir el mateix horari de cada dia amb una freqüència de 20 minuts.
A la parada de l’hospital Sant Joan de Reus, Ana, una dona de mitjana edat que empra de dilluns a divendres la línia 20, fa una valoració menys positiva del servei. Afirma que els autobusos funcionen bastant bé i amb puntualitat però que els conductors no sempre tenen un tracte amable amb la gent gran, principal clients del servei.
No és de la mateixa opinió Josep Àngel García, una altra persona de mitjana edat que utilitza les línies 20 i 60 i que habitualment acompanya a la seva mare que va en cadira de rodes. En relació a la rampa destinada a facilitar la mobilitat de les persones, García afirma que sempre funciona correctament i, insòlitament, es queixa de la mala educació dels passatgers.
De la seva banda, Antonio Allende, conductor de Reus Transport des de fa 5 anys, corrobora al igual que la seva companya que els canvis a Mas Iglésias estan funcionant bé tot i que opina que la gent no les coneix encara de manera suficient. A nivell de conducció, afirma que és una zona en la qual es transita molt bé perquè hi ha pocs vehicles i les vies són amples.
Allende constata que, ara per ara, la majoria d’usuaris són jubilats i mostra la seva preocupació perquè els joves no emprin tan com seria desitjable l’autobús. El conductor afirma estar molt satisfet de la seva feina i del tracte amb la gent. Tot i això, en un moment del trajecte es viu una situació tensa amb una usuària quan Allende detecta que aquesta estava fent un mal ús de la targeta daurada i la hi retira.
El transport públic, qüestió d’hàbits
Tot i no tenir encara dades objectives dels nous usuaris de la línia 60, el responsable polític de Reus Transport, Marc Arza, afirma que és massa aviat per fer-ne balanç. “El transport públic és una qüestió d’hàbits” afirma Arza i, malgrat les accions de difusió realitzades, es mostra conscient que els resultats es veuran a mig i llarg termini. En relació al transbord entre les línies 60 i 10 que ara s’ha fet possible sense gairebé temps d’espera afirma que “el feedback amb les entitats veïnals ha estat bo” però que continuaran fent esforços perquè la ciutadania conegui aquesta nova possibilitat. En aquest sentit, properament s’instal·laran uns vinils a terra que indicaran el transbord entre les línies.
Malgrat ser una reivindicació antiga de l’associació de veïns que presideix, Jordi Balust, considera que els canvis només funcionen fins les 3 de la tarda i que s’haurien de posar en marxa també a les tardes, per no deixar-les “inoperatives”. A nivell pràctic, aquest horari únic de matí representa que no es dóna cobertura a la sortida de l’escola Eduard Toda o als usuaris del camp de futbol de Mas Iglésias, per citar dos exemples.
A més, el president veïnal assenyala que malgrat que les parades estan ben localitzades, en general, una de les situades al carrer Maria Aurèlia Capmany no compleix els requisits perquè encara manté l’aparcament per a cotxes. “Potser amb una en aquest carrer n’hi hauria prou” afegeix i proposa que la ubicació pertinent en aquesta via podria ser la que es va instal·lar provisionalment per donar servei a Barraques.
Sobre la possibilitat d’estendre l’horari de la línia 60 per l’interior de Mas Iglésias a la franja de la tarda, Arza explica que la planificació del servei és “anual atesa la complexitat que comporta” en aspectes com el disseny, la mobilitat i la implementació. Tot i això, Arza es mostra moderadament optimista a la possibilitat que es puguin augmentar els recursos de l’empresa en el període 2015-19 i, d’aquesta forma, poder donar un major servei a través de nous autobusos tant en aquesta línia com en altres.
Al respecte dels codis QR, una altra de les novetats tirades endavant darrerament per Reus Transport, Arza valora que és una bona mesura perquè “facilita la gestió de l’empresa alhora que permet una sèrie de millores per a l’usuari”. Sobre el perfil de l’usuari, bàsicament d’edat avançada, el regidor afirma que l’empresa busca “un públic generalista” i que es fan esforços per captar clients en totes les franges d’edat.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics