Per què abandona la seva carrera religiosa per treballar en l'àrea de dret financer?
El nostre despatx defensa els drets dels consumidors, que són l'extrem més dèbil d'una societat que ha alçat les entitats bancàries com autèntics lobbies de poder que s'han embutxacat els diners dels clients amb la complicitat de l'Estat.
Hi ha canvis dins d'aquesta dinàmica?
Sí, perquè els despatxos d'advocats i els tribunals cada dia estan més a favor de defensar els ciutadans. Però l'esforç no serveix per a res si la gent no denuncia. Els bancs són percebuts com a entitats poderoses, i moltes persones, treballadors que han perdut els estalvis de tota la vida en molts casos, suposen que serà complicat guanyar el judici.
Han de denunciar totes aquelles persones afectades per estafes financeres?
És il·legal parlar-ne així. Més aviat ens referim a aquells productes financers que semblen una estafa. Tot i això, jo considero que quedar-se els diners d'un client enganyant-lo ja és una estafa. I tenir l'obligació de retornar-los i només fer-ho quan es perd un judici és una altra estafa. Cap banc està retornant res voluntàriament.
Com defensen els clients per guanyar la batalla en casos d'accions preferents?
Les preferents són productes financers complexos i les entitats estan obligades a fer tests per determinar que el client entén el producte que està adquirint. Ara sabem que en casos com ara Bankia ho omplia la mateixa entitat sense preguntar. Ens hem trobat casos de signatures falses o clients que no sabien llegir i havien contractat preferents.
Molts dels afectats de preferents es refiaven del seu responsable habitual de banca a l'hora de signar aquests documents.
Evidentment, vivim en un sistema basat en la confiança. Ens hem de refiar dels cuiners dels restaurants on anem a menjar i dels conductors dels autobusos on pugem. Desgraciadament, moltes persones continuen dipositant els seus diners a la mateixa entitat bancària i segueixen confiant a cegues.
Quants diners es poden haver malversat?
Només en el cas de Bankia 3.000 milions d'euros aproximadament en accions, i en participacions preferents la mateixa quantitat. També hi ha el cas especial de Catalunya Caixa, que és l'entitat que més diners ha rebut de les arques públiques.
Quan un client acudeix al seu despatx, com funciona el procés?
Disposem d'un telèfon gratuït per atendre trucades. Els expliquem el procés a seguir a través d'una primera cita gratuïta i comencem a treballar. Quan finalitza el cas, cobrem directament del mateix deute de l'entitat bancària, i en molt pocs casos paguen els clients.
L'actuació de Catalunya Caixa és proporcional a la de Bankia?
En proporció, és molt més. Catalunya Caixa és l'entitat que, en proporció, ha costat més diners als contribuents. Tot i que parlem d'una entitat més petita que Bankia, els mals resultats han suposat una despesa percentual més gran per als clients i la societat.
Després d'exposar aquesta situació, està en contra de salvar els bancs?
Estic en contra que els salvin els clients.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics