La 5a edició dels tallers didàctics i experimentals dedicats a la química ha començat aquest dilluns al Campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili (URV), en el marc de la Setmana de la Ciència. Segons ha explicat el coordinador del projecte Apqua, Carles Lozano, aquest conjunt d'activitats formatives vol "despertar vocacions científiques entre els joves, atraure talent i promoure la competitivitat en l'àmbit personal, empresarial i territorial". "Volem demostrar que la ciència és pròxima i no pas inaccessible, i que té una utilitat social", ha afegit Lozano.
Al llarg d'aquesta setmana, entre 1.000 i 1.100 alumnes de primària i secundària de 23 centres escolars de la demarcació participaran d'aquests set tallers que volen acostar la química als estudiants. En aquest sentit, el president de l'Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), Josep Francesc Font, ha destacat la necessitat de disposar de noves generacions de professionals químics a les comarques tarragonines per tal de mantenir el sector en un estat de salut "vigorós" i avançar en matèria de sostenibilitat. En representació dels serveis territorials d'Ensenyament, Rafael Muñoz, ha insistit també en aquesta qüestió, i ha defensat les oportunitats laborals que ofereix el sector químic, no només entre els universitaris, sinó també entre els graduats en cursos de formació professional.
La rectora de la URV, Maria José Figueras, s'ha mostrat satisfeta d'aquest programa divulgatiu, ja que "la societat tarragonina conviu amb la química". Figueras també ha volgut recordar que amb activitats com aquests tallers didàctics la universitat acompleix una de les seves funcions principals, que és obrir les seves portes a la ciutadania.
Els set tallers aborden disciplines molt variades
Els tallers, que reben el finançament de l'AEQT, tracten de disciplines molt variades com ara la instal·lació d'un hort urbà sostenible; la recerca sobre la naturalesa dels imants i els materials ferromagètics; l'eficiència de les bombetes; la valorització dels residus; la neteja d'aigües residuals, i la utilització de ferro, clorur de calci i poliacrilat de sodi per la fabricació d'una bossa tèrmica instantània per escalfar les mans per veure com funcionen les bosses tèrmiques comercials. També s'ha organitzat una activitat en què els alumnes apliquen el mètode científic -realització d'observacions directes i indirectes, elaboració d'hipòtesis, prova i comprovació- en la determinació de la configuració interna d'una caixa negra.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics