La decisió de les autoescoles de Tarragona de mantenir la persiana abaixada malgrat entrar a la fase 2 ha generat més "incertesa" a la resta de regions. A l'Alt Pirineu, ho decidiran aquest divendres en assemblea. En canvi, a les comarques de Girona i la Catalunya Central, que podrien entrar a la mateixa fase una setmana després, les autoescoles segueixen per ara amb la intenció de reprendre l'activitat un cop avancin un pas més en la desescalada. Exigeixen, però, uns protocols clars i que es puguin fer exàmens al mes d'agost. Per ara, es preparen reduint l'aforament de les classes, o planificant com serà la conducció amb alumnes. Les mascaretes i els estris de desinfecció seran el seu nou dia a dia.
Després que l'Associació d'autoescoles de Tarragona s'hagi decantat per no obrir en considerar que no els surt a compte degut a la davallada dels exàmens, a l'Alt Pirineu, que podria entrar també dilluns 25 a la fase 2, ho decidiran aquest divendres en assemblea. La Direcció General de Trànsit (DGT) ha notificat a l'Associació d'autoescoles de Lleida que només comptarà amb tres examinadors per la totalitat de la demarcació. Com a passat a Tarragona, el sector denuncia que no els surt a compte perquè no podran portar prou alumnes a examen. Aquests examinadors podran fer solament 30 proves diàries.
Menys examinadors
Segons l'Associació d'autoescoles de Tarragona, no els surt a compte obrir en fase 2 perquè només es faran el 25% dels exàmens. A Girona, en canvi, l'Associació d'autoescoles de comarques gironines es decanta per mantenir la previsió de reprendre l'activitat. Ells calculen que, a la demarcació, i a causa de les restriccions, es faran un 50% menys d'exàmens per dia. Joan Sala, president de l'ens gironí, explica que la sala on es fan els teòrics permetia examinar només 30 persones i que ara es reduirà dràsticament per seguretat. I en les proves pràctiques, els examinadors han demanat no superar els deu alumnes per dia. Les autoescoles desconeixen, però, si els 12 examinadors que hi ha a la demarcació es podran incorporar de cop o si ho faran de forma progressiva.
Sense protocols de seguretat clars
Les restriccions de seguretat i higiene obligaran a replantejar la manera de fer els exàmens i d'impartir classes, però, segons les autoescoles, no se'ls ha informat de cap protocol específic i exigeixen conèixer les condicions quines són les condicions de seguretat i higiene que han d'aplicar. A l'Alt Pirineu lamenten la poca concreció de la DGT a l'hora de notificar la manera com hauran de treballar i donen per suposat que hauran de fer servir mascareta, disposar de gel hidroalcohòlic i desinfectar els vehicles cada cop que un alumne hi pugi.
D'entrada, preveuen haver de portar EPI i reforçar la desinfecció i neteja del vehicle i, en el cas de les motos, es deixaran d'oferir cascos als alumnes i cadascú haurà de dur el seu, fet que obligarà a comunicar-se amb el mòbil i uns auriculars. Abans d'entrar al vehicle, preveuen comprovar la temperatura com a mesura preventiva. Pel que fa a les classes, a Girona aposten per la cita prèvia i per distribuir els alumnes en funció dels ordinadors disponibles, que també hauran de ser menys perquè s'hauran de guardar els dos metres de distància. A la Catalunya Central, s'explica que s'estan adaptant les instal·lacions per poder mantenir la distància de seguretat en les classes teòriques i que probablement hauran d'incrementar el nombre de sessions diàries per la reducció de l'aforament.
En el cas de les pràctiques, la desinfecció del vehicle entre alumne i alumne els obligarà a perdre, com a mínim, "una de les classes del dia". A més, tot apunta que els alumnes hauran de conduir amb mascareta.
Pantalles protectores a l'interior dels vehicles
Tot i que les autoescoles de Tarragona no preveuen obrir a curt termini en protesta per la falta d'examinadors, hi ha algunes empreses que ja han fet els deures a l'espera de poder reprendre l'activitat. És el cas de l'Autoescola Jordi, que ja ha instal·lat pantalles protectores de plàstic a l'interior de sis vehicles de la flota. En concret, les peces s'han col·locat entre els seients del professor i l'alumne, i també entre la part davantera i la part posterior, on acostuma a seure l'examinador.
Segons explica a l'ACN el propietari d'aquesta autoescola tarragonina, Jordi Llorens, han copiat la idea del País Basc i han decidit implementar-la per tal de minimitzar al màxim el risc de contagi. Les pantalles són flexibles, no entorpeixen l'activació dels airbag i permeten que el professor manipuli el volant o la palanca de canvi, si cal, durant les pràctiques. Llorens explica que les pràctiques es faran amb mascareta i que desinfectaran el vehicle després de cada sessió. A més, estan a l'expectativa de conèixer els protocols per si també els obligaran a dur peücs o guants. "Ens passem set, vuit o nou hores diàries dalt del cotxe impartint classes i volem preservar la salut i la seguretat de tots", subratlla Llorens, amb 40 anys d'experiència el sector.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics