Segons les dades publicades aquest dimarts pel Ministeri d'Hisenda, la inversió de l'Estat al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre pel 2016 serà d'uns 356,99 MEUR. Es tracta d'una disminució del 14,39%, ja que en els comptes de 2015 es contemplava una inversió a la demarcació de 417 MEUR.
El ferrocarril torna a endur-se les majors partides, principalment per la posada en marxa del Corredor del Mediterrani, prevista per a finals d'any. Així, el projecte de PGE destina 124,75 MEUR al tram del Corredor del Mediterrani entre Vandellòs i Tarragona, 30,6 MEUR a l'adaptació de l'ample internacional i 32,2 MEUR a projectes finalitzats. A més, s'inclouen 19,18 MEUR per l'adaptació a l'ample internacional del tram del corredor entre Vila-seca i Castellbisbal.
L'A-27, l'única autovia que avança
Pel que fa a l'A-27, una de les infraestructures més reivindicades pel territori, el Ministeri de Foment destina partides en tres trams de la via, dos dels quals es troben actualment en obres. El primer, entre El Morell i la variant de Valls, que és el que ha de donar continuïtat als únics 8 quilòmetres que estan en funcionament fins a la ciutat de Tarragona, rep 7,65 MEUR. Per la seva banda, el tram de la variant de Valls té consignats 3 MEUR.
L'Estat també destina 2,93 MEUR entre la variant de Valls i Montblanc pel 2016, però en aquest tram els comptes projecten una inversió de 86,3 MEUR fins el 2019, que permetrien l'arribada de l'autovia fins a la capital de la Conca a través del Coll de Lilla. D'altra banda, els PGE introdueixen 0,5 MEUR de cara a l'any vinent per la connexió de l'A-27 amb l'AP-2 a Montblanc. Els comptes també projecten 17 MEUR més per materialitzar aquest enllaç fins a l'exercici 2019.
Per contra, l'autovia A-7 rep partides minses de cara a aquest 2016 i el seu perllongament, tant cap al sud com cap al nord, haurà d'esperar. Destaquen, però, els 500.000 euros que s'invertiran a l'A-7 entre La Móra i la Pobla de Montornès (Tarragonès), mentre que el tram entre La Jana i El Perelló torna a quedar-se amb una consignació de 150.000 euros.
Les reivindicades variants de l'N-420 a Riudecols (Baix Camp), Gandesa i Corbera d'Ebre (Terra Alta) reben zero euros dels pressupostos de l'Estat. Tot i això, els comptes inclouen 5,32 MEUR per portar a terme la rehabilitació de 20 quilòmetres de ferm en mal estat entre Marçà (Priorat) i Móra d'Ebre, de la mateixa N-420. Precisament, la situació d'aquest tram ha suscitat les crítiques dels alcaldes i veïns de la zona.
La descontaminació de Flix rep més de 55 MEUR
Una altra de les grans partides dels PGE pel 2016 correspon a la continuació de les tasques de descontaminació del pantà de Flix, que l'any que ve rebran 55,2 MEUR. L'Estat també destina 3,67 MEUR al magatzem temporal individualitzat de la central nuclear d'Ascó i uns altres 885.000 euros per a un projecte de contenidors de la central nuclear de Vandellòs I que, alhora, continua rebent una petita partida corresponent al seu desmantellament.
El Port de Tarragona, per la seva banda, es beneficia de 34,78 MEUR, entre els quals destaquen 13,25 MEUR en matèria d'accessibilitat ferroviària i 4,02 MEUR en matèria d'accessibilitat viària. L'Aeroport de Reus rep 1,38 MEUR per tal d'efectuar-hi diverses millores. En un altre ordre de coses, els comptes també mantenen 150.000 euros per al desviament de la façana marítima de Tarragona o 500.000 euros per a la climatització del Museu Nacional Arqueològic (MNAT). La partida de la Catedral de Tortosa, a més, no té assignació.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics