Dimecres, 07 d'Agost de 2024

El Port Tarragona tanca l'exercici econòmic 2020 en positiu

17 de Març de 2021, per Redacció
  • Tot i la pandèmia, des del Port s'han posat en valor els resultats econòmics assolits el 2020

    Port de Tarragona

El president del Port de Tarragona, Josep M Cruset, ha presentat els resultats empresarials de l’any 2020 en roda de premsa al Tinglado 1 del Moll de Costa. El Port ha tancat l’exercici econòmic 2020 en positiu amb un benefici final de 740.000 euros, després d’un any "molt complex a causa dels efectes negatius en l’economia derivats de la pandèmia" i amb un descens en el tràfics de mercaderies "més lleu" del que inicialment estava previst.

Durant els primers mesos de l’estat d’alarma, el Port va estimar que els efectes de la pandèmia suposarien fins a un 30 % de disminució de tràfics de mercaderies, però finalment el resultat ha estat una disminució de "només" el 19,3 %, segons s'ha destacat. Cruset ha posat en valor que "s’hagin pogut millorarels resultats finalsrespecte a les previsions inicials”.

Activitat en un any de pandèmia

El port tarragoní ha tancat 2020 amb un tràficde mercaderies global de 26,8 milions de tones. Per grans grups de tràfics, els resultats han estat de 18,3 milions de tones (Mt) en granels líquids, 6,5 Mt en granel sòlids, 1,5 Mt en càrrega general i 0,5 Mt en altres mercaderies.

Els granels líquids registren un descens del 13,6 %, que es concentra sobretot en el cru de petroli. Els líquids energètics (4,6 Mt per 4,9 Mt del 2019) i els productes químics (1,46 Mt per 1,55 Mt del 2019) es mantenenen resultats similars a l’any anterior; i el butà i propà registren un lleuger descens (1,5 Mt pels 1,8 Mt del2019). Els altres productes petrolífers (nafta, altres carburants) registren un augment i passen de 2,23 Mt al 2019 a 2,73 Mt al 2020.

Els granels sòlids registren un descens del 33,3 %, en gran part per la disminució del tràfic de carbó i de coc (-64.9%) "a causa del canvi d’estratègia energètica europea per contribuir a la lluita contra el canvi climàtic reduint les emissions de C02", s'ha subratllat. Els cereals registren un "bon comportament" (4,6 Mt pels 5,7 Mt de 2019) malgrat el descens de les importacions, "atès que el 2020 va suposar un any de collita rècord a la península amb el conseqüent fre a les importacions", s'ha explicat.

Les fruites augmente. D'aquesta manera, passen de les 149.827 tones de 2019 a les 204.173 de2020. Els productes químics es mantenen (220.000 tones per les 241.000 tones de 2019). La càrrega general presenta xifres "més positives gràcies a una major diversificació de mercaderies", s'ha raonat. Els productes siderúrgics registren 324 mil tones (404 mil tones el 2019), el tràfic de vehicles presenta un descens (127.000 vehicles pels 211.000 el 2019), i el tràfics de contenidors es mantenen entorn els 44.000 TEUs.

La pasta de paper manté resultats (403 mil tones per les 418 mil del 2019). I el tràfic d’animals vius augmenta respecte l’any anterior, ja que passa dels 239.000caps de bestiar de 2019 als 292.000 al llarg del 2020.

Cruset ha destacat la "capacitat del Port per contribuir a alleugerir els efectes de la pandèmia amb bonificacions" a les empreses portuàries per valor de 3,8 milions d’euros. El port ha practicat, en aquest sentit, una reducció a la Taxa d’Ocupació i Taxa d’Activitat per reduir els efectes pandèmia al 2020 per valor d’ 1,6 milions d’euros. A aquestes bonificacions s’hi han de sumar les habituals bonificacions a la Taxa de Mercaderia i a la Taxa de vaixell per fomentar determinats tràfics:

Es manté la seva capacitat d’inversió

El Port de Tarragona ha tancat l’exercici econòmic de 2020 amb 49,4 milions d’euros d’ingressos. Una xifra similar a la dels anys 2015 i 2016. Els resultats de l’any passat encara s’aproparien més al 2015 o al 2016, si tenim en compte en el còmput final els 1,6 milions de bonificacions efectuats a les empreses portuàries per pal·liar els efectes de la pandèmia en el sector portuari ja que s’assolirien els 51 milions d’euros.

Amb aquests resultats, SEGONS Cruset, “el Port manté la seva fortalesa econòmica i manté la seva estratègia d’inversions”. El resultat econòmic de 2020 després d’impostos (EBITDA) és de 22,9 milions d’euros, similar a l’any 2019; a banda, tanca el 2020 amb un 'Cash Flow' de 21,32 milions d’euros (el 2019 era de 23,9 milions d’euros), també redueix l’endeutament (passa dels 52,1 milions a 48) i assoleix un 97% d’execució del pressupost d’inversions (inversions i tresoreria van ser de 32,8 milions d’euros el 2020).

Cruset ha fet un repàs de l’estat actual de les inversions estratègiquesen curs. La principal inversió, la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), amb uns 30 milions d’euros de pressupost, "compta amb tots els tràmits administratius per a la seva urbanització i el Port està redactant-ne el projecte executiui licitant les obres per a construir les connexions amb la xarxa de carreteres mentre que, en paral·lel, en la vessant de la comercialització està immers en diversos processos d’implantació", ha apuntat.

El president del Port també ha anunciat l’inici de la fase 1 de les obres de la Terminal Intermodal de Guadalajara per al mes de maig i ha informat que actualment s’està elaborant el projecte d’execució de la Fase 2. Les dues fases sumen 14 milions d’euros d’inversió. També ha anunciat l’entrada en la recta final de la tramitació del projecte de construcció del contradic dels Prats inclòs dins del Pla Director del Port (65 milions d’euros) i el final de les obres del Moll de Balears (30 milions d’euros) en el proper mes de juny, complint el calendari previst malgrat la pandèmia.

També ha volgut anunciar l’acabament de les obres de la Seu Institucional per al mes de maig (5,5 milions d’euros d’inversió) i del nou Museu del Port per al mes de juny (3 milions d’euros).

Cruset ha afirmat, finalment, que “l’any 2021 serà un punt d’inflexió per al Port de Tarragona”, ja que “el creixement futur passa per la potenciació de la intermodalitat i l’augment del volum de tràfic de càrrega general”. El president ha recordat que els fons europeus per a la resiliència i la recuperació econòmica "poden representar un fort impuls per a la construcció de les infraestructures i equipaments necessaris per al creixement dels tràfics en el port". Per aquesta raó, s’ha presentat el projecte 'Cal·lípolis, Next Generation' en coalició amb l’Ajuntament de Vila-seca i amb Repsol per optar a un finançament de 260 milions d’euros.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges