Dimarts, 23 d'Abril de 2024

La inversió estatal cau més d'un terç al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre

Els pressupostos generals de l'Estat destinen 226,66 MEUR a la demarcació de Tarragona, 133 dels quals corresponen a projectes relacionats amb la xarxa ferroviària

04 d'Abril de 2017, per ACN
  • Imatge general de cara al sud de la xarxa ferroviària del corredor del mediterrani al seu pas per Vandellòs-Hospitalet de L'Infant

    ACN

La inversió estatal al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre continua caient i aquest 2017 es veurà reduïda en més d'un terç, un 33,8% concretament, respecte l'any passat. El projecte de pressupostos generals de l'Estat d'aquest 2017 preveu invertir a la demarcació un total de 226,66 milions d'euros, lluny dels 357 del passat 2016, que al seu torn ja van representar un descens d'un 15% respecte l'any anterior. Malgrat les promeses públiques i les insistents reclamacions d'entitats econòmiques i socials per les mancances d'infraestructures a més de riscos ambientals, entre d'altres, el govern espanyol accentua la tendència decreixent dels recursos que destinarà al territori. Les infraestructures ferroviàries, principalment la finalització del Corredor Mediterrani i millores tant en la xarxa com en les estacions, es converteixen en el principal capítol inversor, amb una previsió total d'uns 132,66 milions.

Fins i tot el capítol ferroviari, on l'any passat l'executiu espanyol consignava un total de 187,57 milions d'euros, el gruix de les quals destinades a les obres del Corredor Mediterrani, experimenta aquest 2017 una caiguda nominal considerable: 132,66 milions sumant totes les partides relacionades amb projectes a la xarxa ferroviària, les estacions i la companyia Renfe. El principal paquet de recursos, enguany, se l'enduu Adif-Alta Velocidad, amb 81,13 milions, principalment per al projecte Vandellòs i Tarragona -75,27 milions-. Les obres del Corredor Mediterrani reben només 3,55 milions dins la programació plurianual que arrenca el 2005 i té previst finalitzar el 2020: en aquest últim any precisament, el govern espanyol preveu invertir 100 dels pràcticament 160 milions previstos per a l'obra.

Dins del mateix àmbit ferroviari, Rodalies s'enduu 14,9 milions i altres actuacions a la infraestructura, com el transport de mercaderies pràcticament la mateixa xifra. Per la seva banda, les inversions previstes per l'operadora Renfe, en projectes que afecten diverses províncies, ascendeixen als 11,92 milions d'euros en total. Entre les partides concretes més destacades figuren 4,97 milions per a el "Pla de Grans Reparacions", 1,26 per al "Pla de Seguretat en la Circulació" o els 909.000 euros en la compra de material, sense detallar inversions en localitzacions concretes. El capítol d'inversions en l'àmbit de les infraestructures de transport terrestre finalitza aquí: no consta a la documentació del projecte de pressupostos feta pública pel govern espanyol cap partida pressupostària per als projectes dels trams d'autovia pendents o la millora de carreteres de la xarxa estatal.

Per darrere de les inversions ferroviàries, el Port de Tarragona és l'entitat que, sobre el paper, s'endurà una quantitat de recursos més important dels pressupostos d'aquest 2017, amb 40,18, cinc més que els previstos l'any anterior. Entre les actuacions principals consignades figura l'accés ferroviari a les instal·lacions portuàries, amb 9,85 milions d'euros; una partida de superestructures, serveis, urbanitzacions i pavimentacions, amb 6,64 milions; actuacions en matèria d'accessibilitat viària, 5,8 milions; així com altres inversions no especificades, amb 5,56 milions.

En l'àmbit d'inversions viàries, i al marge de les actuacions de manteniment a la xarxa estatal, la principal actuació prevista pel Ministeri de Foment al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre per aquest 2017 és el tram de 7,3 quilòmetres de l'A-27 batejat com a "variant Valls-Montblanc". Sobre el paper, s'hi destinarà la partida d'inversió més elevada dels comptes estatals en matèria de carreteres, 13,15 milions d'euros aquest exercici. Amb una consignació molt inferior se situen altres actuacions i projectes ja coneguts. És el cas de les anunciades rotondes al tram ebrenc de la N-340, concretament als municipis d'Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, Camarles, l'Ametlla de Mar i l'Hospitalet de l'Infant, amb 500.000 euros en total. En l'àmbit de la redacció de projectes, apareix la connexió de l'A-27 amb l'Ap-2 a Montblanc amb mig milió d'euros també així com 150.000 euros pel tram de l'A-7 entre la Jana i el Perelló. També figuren 490.000 euros per al manteniment de la N-420, entre Móra d'Ebre i Marçà, o 500.000 per a glorietes i una passarel·la de vianants sobre la N-340 entre Torredembarra i el Vendrell.

15 MEUR per a l'embassament de Flix

Dins dels comptes per aquest 2017 a la demarcació de Tarragona, el govern espanyol ha previst per a la societat estatal Aguas de la Cuenca Mediterránea, Acuamed, un total de 15,89 milions d'euros. La gran majoria d'aquests recursos es continuaran destinant a la primera fase de la descontaminació de l'embassament de Flix i el Pla de Restitució Territorial associat, concretament seran 15,1 milions d'euros. Les depuradores d'Ulldemolins (Priorat), amb 624.000 euros, i la d'Horta de Sant Joan, amb 161.000, completen el quadre d'inversions d'Acuamed al territori per aquest 2017.

La gestió dels residus nuclears també veurà incrementada la seva aportació als comptes d'enguany amb una partida total de l'Empresa Nacional de Residus Radioactius (Enresa) que al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre ascendeix als 4,21 milions. Gran part d'aquesta dotació, concretament 3,97 milions, correspon al sistema d'emmagatzemament temporal de la nuclear d'Ascó. La clausura de la central Vandellòs I encara comptarà també amb una partida de 240.000 euros.

Per la seva banda, l'Aeroport de Reus, a través de l'empresa pública Enaire, serà també dels pocs ens que, a priori, veurà incrementada la seva dotació. Dels 1,38 milions del passat 2016, es passa als 3,52 consignats aquest 2017. Principalment, es destinaran al desenvolupament i millora del sistema de navegació aèria -1,14 milions-, així com inversions de suport i manteniment per valor d'1,62 milions, la millora de les àrees d'aparcament -486.000- o la noca terminal d'embarcament i l'adaptació del mateix edifici de la terminal -282.000-.

Per últim, Paradors de Turisme d'Espanya preveu destinar 350.000 euros per a les obres de remodelació i millora de les instal·lacions del parador de Tortosa.

El Ministeri d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient també ha consignat partides similars a les de l'any passat per a diverses actuacions al litoral del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. De forma concreta, destina 500.000 euros per al control de la regressió a la "costa de Tarragona", a més de 425.000 euros per a la protecció i recuperació de sistemes litorals i 100.000 més per a l'accés i ús públic de la zona costanera.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

J.A.C.O.  04 d'Abril de 2017

Som a tercera regional!

Allà on hi ha rendibilitat no cal invertir: en el cas de Catalunya, tot i que perjudiqui a la resta de la pell de brau atrotinada. Una meravella de planificació!