Divendres, 19 d'Abril de 2024

La xarxa ferroviària del Camp, la 'gran desavinença dels últims 20 anys'

La plana política del territori ha exposat les mancances i els reptes de futur d'aquesta infraestructura

21 de Març de 2018, per Arnau Martínez
  • Imatge de la trobada d'aquest dimecres

    Cedida

L'estat actual de la xarxa ferroviària del Camp de Tarragona i el futur d'aquesta han estat objecte de debat a la jornada de la Cambra de Comerç de Reus d'aquest dimecres, coorganitzada amb el Cercle d'Infraestructures i sota el títol 'Nou esquema ferroviari al Camp'. La xarxa patirà canvis imminents amb la posada en funcionament del corredor del Mediterrani i el desmantellament de les vies que travessen municipis com Cambrils o Salou. Els alcaldes de la zona han denunciat la manca de planificació del traçat dels trens, mentre que l'enginyer Fèlix Boronat ha detallat les característiques del que hauria de ser el futur TramCamp.

El president de la Fundació Cercle d'Infraestructures, Pere Macias, ha obert la caixa dels trons: "La xarxa ferroviària de Tarragona és molt complicada perquè tenim el binomi entre Reus i Tarragona, a més de tota la costa", ha dit. Amb aquesta premissa, el també enginyer de camins, canals i ports, Fèlix Boronat, ha definit la infraestructura ferroviària del Camp com una "gran desavinença dels últims 20 anys", entre el territori i les autoritats competents en matèria ferroviària. També ha situat la manca de planificació com un dels principals culpables del caos de la xarxa ferroviària.

El TramCamp hauria de tenir tres línies

Boronat s'ha mostrat optimista tot assenyalant que "l'àrea metropolitana de Tarragona, a diferència de la de Barcelona, no està col·lapsada i encara es pot planificar". L'enginyer ha perfilat dues infraestructures "primordials" per a la mobilitat al Camp de Tarragona, el TramCamp i l'Estació Intermodal Central. En referència al tramvia, ha apuntat a l'empresa Tram Urbos Caf que comercialitza un tren que pot circular per les vies de Renfe, arriba a una velocitat de 100-110 Km/h i no necessita catenària als trams urbans ja que també funciona amb bateries.

Boronat ha detallat el mapa de les tres línies que, segons ell, haurien de conformar el TramCamp, unint poblacions com Vila-seca, Salou, Reus, la Canonja i Tarragona. Pel que fa a l'Estació Intermodal Central, només ha demanat que s'acceleri la seva execució. Va ser adjudicada el 2009 i s'hauria d'haver finalitzat el 2012, però el Ministeri de Foment va ajornar les obres a causa dels ajustos pressupostaris.

Cambrils i Salou aposten per desmantellar les vies actuals

Els municipis costaners de Cambrils i de Salou són dos dels nuclis afectats per la posada en marxa del corredor del Mediterrani. Fruit de la reordenació de la xarxa ferroviària, Salou desmantellarà l'itinerari de la via que travessa la població, "volem un traçat integrat al nucli urbà", ha dit l'alcalde, Pere Granados, "és tot un símptoma que no hi hagi comerç al voltant del tren", ha afegit. El batlle s'ha mostrat favorable al desmantellament de les vies i a la implantació "immediata" del tram. De tots els representants polítics, Granados ha estat el més contundent tot assenyalant el govern central de com el "principal culpable" del problema crònic de la xarxa ferroviària. "Els alcaldes de Salou i de Cambrils estem rebent una gran quantitat de crítiques quan els municipis no tenim cap competència, és una manca de voluntat del Gobierno", s'ha queixat.

L'alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, ha definit la via del tren com una "barrera". Ha apuntat que "el creixement urbanístic ha anat lligat a la via del tren". Quan s'eliminin les vies, Cambrils té el repte de reordenar la zona creant una gran avinguda que ha de prioritzar el transport públic, amb un aparcament dissuasori i uns espais amples per als vianants i les bicicletes. Aquest canvi va associat a la posada en funcionament de la nova estació que estarà situada al costat del Camp Municipal de Futbol. Mendoza ha valorat que la nova parada estarà "ben connectada amb altres infraestructures", referint-se a l'autovia, l'autopista i el polígon industrial.

Pel que fa al tram, l'alcaldessa ha dit que hauria d'estar connectat amb la nova estació a través de la nova Avinguda de l'Esport que ja està asfaltada, però no urbanitzada, o bé resseguir el curs de la riera. D'altra banda, l'alcalde salouenc ha reclamat que la quarta pista de l'Aeroport del Prat sigui Reus, "però no la tindrem fins que estiguem ben connectats", ha indicat. També ha reivindicat la connectivitat de Salou amb l'eix central del corredor del Mediterrani, un tram de via que només seria d'una mica més d'un quilòmetre. Finalment ha qualificat de "prioritari" el fet que arribi l'alta velocitat a Salou, tenint en compte que és la quarta estació més important de Catalunya pel que fa a volum de passatgers.

Vandellòs i L'Hospitalet i Mont-roig volen crear una via verda

Vandellós i l'Hospitalet i Mont-roig han fet un front comú per desmantellar les vies del tren que travessen els dos municipis i fer una via verda tot aprofitant el traçat. L'alcalde de Mont-roig, Fran Morancho ha estat contundent: "No volem l'actual via de tren", ha denunciat, tot afegint que aquest "ha dividit un municipi que viu del turisme". En el cas d'aquesta població, el recorregut travessa el nucli poblacional de Miami i sis càmpings.

Amb només tres passos per cotxes i un de vianants. Les dues localitats que es troben al límit del Camp de Tarragona han reclamat que la nova estació de Vandellòs que també està a punt d'entrar en funcionament, sigui una "estació de referència", ha dit l'alcalde Alfons García. El batlle ha exposat que els "serveis ferroviaris són limitats, però que s'han de potenciar".

Escolta l'entrevista de LANOVA Ràdio a Fèlix Boronat, enginyer especialista en transports ferroviaris: 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics