Valls i Montblanc tornen a conjurar-se per reivindicar una major celeritat en les obres de l'A-27. Fa uns dies es van reprendre les obres de construcció del tram del túnel del coll de Lilla que, amb un pressupost de 84,5 milions d'euros, és el més complex i costós de la nova autovia de Tarragona a Montblanc. Si bé els dos municipis afectats es congratulen de la represa -i més en una infraestructura que en aquesta zona ha estat encallada i aturada durant més de sis anys-, el ritme de les obres no els satisfà.
Els ajuntaments insisteixen que les empreses del territori tenen plans de creixement, però estan a l'expectativa de la posada en marxa d'un tram que no es preveu acabar fins al 2020. Precisament, amb voluntat d'establir sinèrgies i treballar en xarxa, la Conca de Barberà se sumarà al projecte de promoció industrial Camp de Valls- Parc Industrial de l'Alt Camp, on hi ha una dotzena de municipis adherits. Amb una població que sumen 65.000 habitants, les dues comarques han decidit unir-se per treballar conjuntament en matèria de promoció industrial, amb el denominador comú de tenir unes capitals que poden presumir d'uns darrers índexs d'atur baixos i d'una tendència creixent de les seves empreses. "Són polígons amb volum en l'àmbit de l'automoció, agroalimentari, industrial, del paper i plàstic i de la logística", ha dit l'alcalde de Valls, Albert Batet (PDeCat). "Som dues comarques que hem apostat per la industrialització i volem convertir-nos en un pol industrial entre Lleida i Tarragona i créixer en qualitat", ha afegit l'alcalde de Montblanc, Josep Andreu (ERC).
"Volem treballar en xarxa i compartir amb els que tenim el mateix model de creixement", ha reiterat. Andreu ha destacat que les empreses de Montblanc i comarca han passat pàgina, amb relativa comoditat, a l'època de crisi, i que presenten volums de plantilla i una facturació que ja són superiors a abans del 2008. "Tenim ampliacions en marxa, com la de l'empresa Simo -4.500 metres més i més de 100 treballadors, a Mahle Behr Spain, l'antiga Frape Behr -amb un nou forn, que serà el 6è de la companyia, 3.800 metres i 150 llocs de treball més-, o la fàbrica de galetes Rifacli. Andreu ha assegurat que les empreses estan molt amatents a l'evolució de l'A-27.
'El ritme no és el que voldríem'
"El túnel de l'A-27 és una necessitat per continuar aquest treball en xarxa d'industrialització d'aquesta zona, el rerefons del Camp de Tarragona", ha instat Batet. "Sabem que està tot encaminat -hi ha els recursos i el projecte dels dos túnels- i sabem de les bones voluntats d'executar-la, però el ritme no és el que voldríem i la velocitat no és satisfactòria, hauria de ser superior", ha etzibat l'alcalde de Valls. La partida per enguany és de 13,5 milions d'euros i es destinarà a l'entorn fins a la boca del túnel, que tindrà dos carrils i farà 1,820 km de longitud. D'altra banda, les consignacions previstes són de 10 milions per al 2018, 29 milions al 2019 i 32 milions el 2020.
"Ja firmaríem, perquè després no executen allò pressupostat", han coincidit els dos batlles. De fet, no es disposa encara del projecte del tram d'autovia a la sortida del túnel, fins a Montblanc -uns 4,3 km de distància. "Però el moll de l'os és foradar el túnel al coll de Lilla", ha afegit Andreu, el qual ha lamentat que aquest tram es va començar al 2010, que, per tant, ja s'hauria d'haver acabat, però els pressupostos l'emplacen al 2020. Respecte a la indefinició sobre si hi podran circular mercaderies perilloses, Andreu ha garantit que "hi passaran". "Continuaran els problemes, tampoc queda clara la connexió amb Lleida, hem de seguir empenyent, empenyent i empenyent", ha conclòs.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics