El principi d’acord entre la Generalitat i el Ministeri de Foment per prohibir la circulació dels camions per la carretera N-340 a la demarcació de Tarragona i desviar-los obligatòriament per l’autopista AP-7 no ha satisfet el sector dels transportistes. La Federació d’Autotransport de Tarragona (Feat), que va conèixer dilluns la proposta a través del director general de Transports, considera insuficients les bonificacions que s’ofereixen, tot i que reconeix que la inclusió de la gratuïtat dels peatges per als vehicles lleugers que facin trajectes dins de la demarcació és positiva.
“És difícil oposar-s’hi perquè beneficia una majoria, però nosaltres no podem estar satisfets”, va afirmar ahir el director de la Feat, Josep Lluís Aymat. “Mentre no estigui acabada l’autovia A-7, s’haurien d’aixecar barreres per a tothom, però si en el nostre cas no es pot, que les bonificacions siguin similars a les d’altres indrets”, va dir Aymat. La federació aposta per unes bonificacions similars a les existents a La Rioja, que són del 75% de mitjana. La proposta acordada entre el govern i Foment preveu una bonificació d’un 42,5% per a camions de pas, i d’un 50% per als desplaçaments locals, uns percentatges que són superiors als que s’apliquen a Girona.
La Feat sí que es mostra oberta al diàleg i assegura que comprèn la posició dels alcaldes favorables a la proposta. En el mateix sentit, diversos alcaldes, com ara el d’Amposta i els del conegut com el Pacte de Berà –que agrupa municipis del Tarragonès i el Baix Penedès–, van donar suport a la reclamació de la Feat. “Hi ha d’haver diàleg amb els transportistes”, va dir l’alcalde de Torredembarra, Eduard Rovira. “Si el marc de la discussió és quantificable, vol dir que anem pel bon camí i segur que es trobarà un acord”, va subratllar l’alcalde del Vendrell, Martí Carnicer.
Solució provisional
La satisfacció sí que és la tònica entre els alcaldes tant del Pacte de Berà com de les Terres de l’Ebre. En tots dos casos, consideren que les bonificacions al 100% per als vehicles que facin viatges d’anada i tornada en un mateix dia entre Vilafranca i Ulldecona responen al que reclamaven com a solució més immediata, i celebren que les bonificacions no vagin en cap cas a càrrec de la Generalitat.
A llarg termini, però, des de diferents municipis alerten de la necessitat de no defallir per aconseguir la finalització de l’autovia A-7, ara només en funcionament entre Altafulla i l’Hospitalet de l’Infant. “La condició dels alcaldes era que no es renunciés a les infraestructures pendents, però som conscients que són inversions que poden endarrerir-se”, va destacar l’alcalde de Tortosa, Ferran Bel.
En aquest sentit, mentre que a les Terres de l’Ebre es reclama la continuïtat cap al sud, al Camp de Tarragona l’actuació més urgent –i en principi ja pressupostada per enguany– és el desdoblament de la variant d’Altafulla i Torredembarra. “Aquí tenim un problema important de coll d’ampolla que no resoldrem amb aquest acord”, va subratllar l’alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso, que, com el seu homònim torrenc, denuncia que encara no han pogut veure el projecte definitiu.
Els veïns, en contra
Amb més fredor ha rebut l’anunci la Federació de Veïns d’Amposta, protagonista del tall setmanal de l’N-340 a les Terres de l’Ebre per reclamar la gratuïtat de l’AP-7. “Són nyaps. Continuen treballant per afavorir l’empresa concessionària, quan la concessió ja hauria d’estar amortitzada des del 1998”, va dir el president de la federació, Llorenç Navarro, que resta credibilitat a l’anunci i el vincula amb un clima “electoral”. L’entitat també tem que l’increment del cost per als transportistes repercuteixi en un augment dels preus dels productes.
D’altra banda, tant els veïns com l’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, van reclamar que es reverteixin actuacions fetes per Foment a l’N-340 per desincentivar el pas de camions. “Les línies contínues o rotondes que sols serveixen per reduir velocitat, s’han d’eliminar”, va dir Tomàs.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics