Diumenge, 09 de Març de 2025

Es denuncia que una psicòloga a Reus es nega a atendre una usuària en català

La discriminació la va patir una mare d'un nen amb Asperger, que trucava al centre mèdic perquè el fill feia dies que no s'aixecava del llit

25 d'Octubre de 2024, per Reusdigital.cat
  • Els fets van ocórrer el 4 de setembre

    Freepik

Plataforma per la Llengua ha denunciat que una psicòloga del Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil (CSMIJ) de Reus, gestionat pel grup Pere Mata, es va "negar" a atendre una usuària perquè no s'hi dirigia en castellà, sinó en català, i que el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya ha "justificat" la discriminació, a la qual es refereix com "la suposada vulneració de drets pel fet de ser atesos en castellà".

Els fets van ocórrer el 4 de setembre, quan una mare va trucar al centre sanitari perquè el seu fill, amb síndrome d'Asperger, feia dies que es mostrava "molt angoixat" i no s'aixecava del llit. Tal com explica l'entitat en un comunicat, la mare va ser atesa, en castellà, per un recepcionista que li va explicar que els professionals que atenen habitualment el seu fill no hi eren i va redirigir la trucada a una psicòloga que fins aleshores no els havia atès mai. La mare va començar a explicar, en català, el cas a la psicòloga, i la sanitària la va tallar per dir-li que, si no li parlava en castellà, no la podria atendre. La mare li va preguntar si entendre el català no era un requisit laboral, i segons l'explicació de la denunciant, la psicòloga, "seca", li va dir que no i li va repetir que, si no parlava en castellà, no la podria atendre. La professional sanitària, de fet, va intentar penjar i la mare li va demanar que no ho fes i, en castellà, li va dir que creia que "en un centre de salut mental infantil i juvenil és essencial que els pacients puguin expressar-se en la seva llengua". La mare explica que, malgrat parlar-li en castellà, la psicòloga va mostrar de nou la intenció de penjar i que va caldre que ella tornés a insistir que no ho fes per aconseguir explicar-li el cas, finalment, en castellà.

La usuària va posar el cas en coneixement de Plataforma per la Llengua i la Regió Sanitària Camp de Tarragona ja ha respost. La cap de la Unitat d'Atenció al Ciutadà diu que lamenta "el malestar" de la família, però l'entitat expressa que vol justificar la professional pel fet que és "nouvinguda" i que "encara no disposa del coneixement necessari del català per atendre una trucada d'urgència".

L'entitat, que ha acompanyat la família afectada, i durà la discriminació a la Subdirecció General d'Avaluació i Inspecció Sanitàries, considera que la resposta del govern català és "inadmissible". La plataforma detalla que va rebre el 2023 a Catalunya 221 queixes per discriminacions en aquest àmbit, més del doble que el 2022, i aquest 2024 n'ha registrades fins al moment 197.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics