Dimarts, 19 de Març de 2024

Les acadèmies tornen a l'activitat amb incertesa

Només poden oferir classes presencials de sis alumnes i, en cas de ser-ne més, ho han de fer en línia

30 de Novembre de 2020, per Josep Gallofré
  • Imatge d'una classe a Evergreen

    Cedida

Les acadèmies de formació no reglada privades respiren, però no amb tota la tranquil·litat que voldrien. La Generalitat de Catalunya va decidir la seva reobertura el passat 23 de novembre, malgrat que en el primer esborrany no es contemplava. Això sí, amb unes restriccions concretes entre les quals destaca que no fer classes per a grups de més de sis persones. La forta pressió mediàtica que han exercit des del seu tancament, el 29 d'octubre, ha servit perquè l'administració pública hagi pres aquesta decisió.

Hi ha ajudat, i molt, el manifest al qual s'han adherit gairebé 500 acadèmies de tota mena d'arreu de Catalunya per demanar la reobertura. El seu malestar sorgia de la controvèrsia amb els centres de formació no reglada públics, com les Escoles Oficials d'Idiomes o els Conservatoris de Música, que sí que podien mantenir la seva activitat habitual amb ràtios de 20 alumnes, aproximadament.

Les mesures adoptades per part del Procicat i la Generalitat el passat 29 d'octubre les van obligar a tancar, sense gairebé cap més explicació. S'argumentava que eren activitats presencials extraescolars que es realitzen fora de l'horari lectiu i que els alumnes que hi assistien no formaven part del grup bombolla habitual. "Ens van fer tancar sense cap mena de criteri sanitari", explica a Reusdigital.cat la propietària de l'acadèmia d'idiomes Evergreen de Reus, Ester Carrilero. Considera que no es poden tancar els negocis "de la forma que ho van fer" i es pregunta "perquè uns sí i els altres no".

En aquest sentit, qüestiona quins criteris s'havien fet servir des de la Generalitat per no deixar obrir l'ensenyament no reglat privat i deixar operatiu el públic. "No es tractava d'una mesura sanitària", diu. Davant d'aquesta situació, les acadèmies van decidir unir-se, ja que fins al moment, segons Carrilero, "tothom anava per lliure". Tot plegat va sorgir d'un centre de Riudoms, El Racó de l'Estudi, qui va elaborar el manifest, i ràpidament ja eren un bon nombre d'empreses de tot Catalunya. Actualment ja són gairebé 500 i hi ha acadèmies de tota mena, des d'idiomes i repàs, fins a dansa, entre d'altres.

Evergreen Idiomes hi està adherida, com també l'acadèmia de repàs l'Estudi Reus. La seva propietària, Ester Farré, explica a aquest mitjà que "volem que se'ns valori com un servei essencial. Si l'escola funciona, nosaltres també", diu Farré, que deixa molt clar que "entenem les restriccions i les normes, però que si és un criteri sanitari, és vàlid per a tothom". Farré considera que el gran problema va ser que "no se sap on pertany" la formació no reglada i que tot es va encabir dins de les activitats extraescolars. No comprenia "perquè nosaltres havíem de tancar i les Escoles Oficials d'Idiomes, no".

Després d'informar-se, la docent conclou que la Generalitat i el Procicat consideren que "no formem part del règim especial d'ensenyament perquè es tracta d'empreses privades". "Quan els interessa sí que entrem dins de l'àmbit de l'educació", es queixa.

Obertura a última hora

"Tot i que no som cap associació, la pressió que hem fet ha servit perquè l'administració pública rectifiqués a última hora", explica Carrilero. Així, el Procicat va decidir que les acadèmies de formació no reglada privades podien obrir des del 23 de novembre amb grups de sis alumnes. En cas que hi hagi més persones inscrites, es treballa de forma híbrida. Un grup de sis assisteix al centre i la resta ho segueixen en línia. Una decisió que es mantindrà almenys fins passades les festes de Nadal, que coincideix amb el tram 4, quan ja podran ser fins a 10 alumnes.

Totes aquestes reduccions, òbviament, s'han notat econòmicament en aquest tipus d'acadèmies. Totes han realitzat una gran despesa per adequar els seus centres les noves mesures sanitàries i renovar-les tecnològicament. De fet, a l'inici de curs ja es va decidir reduir el nombre d'alumnes amb les repercussions dineràries que això significava. "Jo faig un esforç i decideixen que he de tancar. No és just", critica la propietària d'Evergreen Idiomes.

Per a Farré i Carrilero, són mesures que no tots els pares i mares entenen, malgrat que n'hi ha que els han donat suport. "Alguns no volen saber res de l'àmbit virtual", expressa Carrilero. Davant d'aquest escenari, són molts els alumnes que han decidit no acudir a les acadèmies i que han optat per buscar persones que ofereixen classes particulars sense estar donats d'alta. "Sabem que s'està fent repàs en cases", explica Farré, una situació que provoca un "augment de l'economia submergida".

La propietària de l'Estudi Reus ho comprèn, ja que en molts casos hi ha "nens i nenes que no volen treballar en línia, com tampoc pares i mares". Destaca també la dificultat d'aquest tipus de classes: "Si ja és complicat que un nen de 4 o 5 anys es concentri, imagina't a través d'una càmera", apunta. A més, també és una problemàtica logística, ja que no totes les famílies disposen de dispositius electrònics per als seus fills. Ambdues coincideixen en el fet que són un dels sectors que "més hem patit" des del passat març. "Si ara ens torna a passar el mateix, ja no podrem aguantar, no es pot repetir la història", critiquen des d'Evergreen Idiomes.

Van tancar i no van poder obrir de nou fins al juny. Així mateix, Ester Carrilero pensa més enllà i ja té el cap posat en els mesos de gener i febrer quan, possiblement, hi hagi una tercera onada. Creu que ara han obert les acadèmies per la forta pressió realitzada i per "poder argumentar la campanya de Nadal". Davant de tot plegat, demana que "pensin en nosaltres" si hi ha una tercera onada. Carrilero demana que hi hagi un treball amb previsió de cara al futur. "Ens juguem la supervivència de l'empresa. O treballem, o tanquem", comenta.

D'aquesta forma, des de les acadèmies ja anuncien que estaran molt atentes a noves situacions i que treballaran per impedir el que ha ocorregut aquest octubre. Per aquest motiu aquest dijous quatre acadèmies reusenques, en representació de la resta, s'han reunit amb el regidor d'Educació de l'Ajuntament de Reus, Daniel Recasens. Una trobada que, segons Farré, "ha anat força bé, entenen la situació, han mostrat interès i tenen ganes d'ajudar-nos". La part positiva d'aquesta situació ha estat la unió que s'ha apreciat entre les acadèmies de no formació no reglada privades catalanes.

En referència a les d'idiomes, la qual regenta Carrilero, s'han unit sota el paraigua del Gremi d'Ensenyament d'Idiomes de Catalunya (GEIC) i ja es treballa per crear una associació global.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics