El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha revelat aquest dimecres als alcaldes de Tarragona i l’Ebre que el Ministeri de Foment va comunicar al Govern que “estaria disposat” a millorar la situació de l’N-340 desviant els camions cap a l’AP-7 amb bonificacions als peatges. Hi aplicaria així el mateix model que es va instaurar a Girona per reduir els accidents a l’N-II, de manera que els transportistes que utilitzessin l’autopista gaudirien d’un descompte del 50%. Amb tot, els alcaldes i representants municipals han assegurat que l’estat espanyol mai els ha mostrat la seva predisposició i han assegurat que “en cap cas” acceptarien una desviació del trànsit pesant com a resposta a la situació que viu l’N-340. Els batlles han insistit que la solució passa per aixecar els peatges de l’AP-7 per a tots els vehicles fins que la carretera nacional no disposi de l’autovia A-7 com a via ràpida alternativa.
A l’espera de saber qui encapçalarà properament el Ministeri de Foment, Rull ha avançat que l’estat espanyol ha obert recentment la porta a aplicar a l’N-340 el ‘mètode Girona’, de manera que els vehicles pesants fossin retirats de la carretera convencional cap a l’autopista, amb una bonificació del preu del peatge de fins el 50%. “El govern espanyol ha trigat molt a acceptar aquest model però ara estaria en condicions de posar-lo sobre la taula”, ha afirmat.
Amb tot, a la reunió d’aquest dimecres Josep Rull ha constatat que aquesta opció “no genera consens” al territori tarragoní i ebrenc. Entre altres motius, ha explicat, hi ha les solucions aplicades els darrers mesos per part de Foment, basades en la construcció de rotondes i la prohibició de fer girs a l’esquerra. El conseller ha admès que aquestes mesures “fan que l’N-340 sigui cada cop una via menys permeable per a la gent que viu al territori”.
D’aquesta manera, els alcaldes i representants locals han insistit que la seva reivindicació passa per la gratuïtat de l’AP-7 mentre no es construeixi l’autovia A-7 com a via ràpida gratuïta i alternativa a l’N-340. Rull ha definit aquesta mesura com a “decisió d’emergència, de caire transitori”, i ha subratllat que no suposaria rescatar la via. En aquest sentit, el conseller ha assegurat que “l’estat espanyol té recursos per prendre aquest tipus de decisions” per reduir el trànsit de la carretera nacional a l’espera que es desencalli el projecte de l’A-7.
Al mateix temps, el conseller també ha avançat que la Generalitat aspira a “gestionar totes les vies d’alta capacitat”, de manera que a finals d’aquest 2016 presentaran a Foment una proposta en la qual a Catalunya s’implantaria un nou model de pagament a les autopistes. Segons l’ambició del Govern, les vies ràpides tindrien uns peatges que oscil•larien en funció de l’ús i la contaminació.
“Les bonificacions de camions no són viables”
A nivell local, els alcaldes assistents a la trobada amb el Conseller s’han mostrat sorpresos de l’anunci de Rull exposant la predisposició de l’estat espanyol a bonificar els camions que passin per l’AP-7. Sobre aquesta qüestió, Martí Carnicer, alcalde del Vendrell i portaveu dels representants municipals, ha assegurat que “ni l’estat espanyol ni l’empesa concessionària de l’autopista ens han formulat oficialment aquesta proposta”.
Ja ha avançat, però, que no l’acceptarien. “La bonificació dels camions no és viable, no funciona”, ha sentenciat Carnicer, remarcant que “calen bonificacions generalitzades per a tot el trànsit i desplaçaments, que donin sortida als problemes que el territori pateix en mobilitat, seguretat, sostenibilitat i competitivitat”. Per il•lustrar la situació dels municipis afectats per l’N-340, Martí Carnicer ha posat com a exemple el Vendrell, on aquesta via suporta una intensitat de trànsit mitjana de 30.000 vehicles cada dia. “És de les més elevades de l’estat espanyol”, ha afirmat.
Dues comissions de treball
A part del suport de la Generalitat cap als alcaldes i del cop de porta dels batlles a les bonificacions dels camions, de la reunió d’aquest dimecres a la Conselleria de Territori i Sostenibilitat també n’ha sortit la creació de dos grups de treball que faran un seguiment de les negociacions amb el Ministeri de Foment. Un d’ells es centrarà en la situació a les Terres de l’Ebre –on hi predomina un problema de sinistralitat-, mentre que l’altre servirà per abordar la realitat del Camp de Tarragona –focalitzat en els embussos de trànsit-.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics