La incorporació de les tecnologies de la informació i la documentació a les biblioteques ha canviat completament les tasques pròpies d’aquests centres d’informació. Però, quin ha estat l’impacte real d’Internet a les biblioteques?
Estadísticament, les visites físiques dels usuaris a les biblioteques han baixat considerablement perquè els usuaris poden utilitzar-les de manera virtual. De fet, per avaluar el canvi de tendència tenim un estudi anomenat “InterConnections” (http://interconnectionsreport.org/), elaborat per l’Institute of Museum and Library Service, que ens aporta dades relacionades amb l’ús d’Internet i els museus i les biblioteques.
Aquesta transformació ha provocat que les biblioteques cada vegada ofereixin més serveis virtuals. Els programes informàtics adquirits inicialment per gestionar la informació incorporen actualment moltes altres funcionalitats per dotar les biblioteques de serveis de valor afegit que permetin als usuaris satisfer les seves necessitats documentals. Eines com bases de dades de revistes a text complet (RACO, www.raco.cat), l’accés a col·leccions digitalitzades de gran valor per al patrimoni català (Memòria Digital de Catalunya, http://mdc.cbuc.cat/) o l’accés a llibres electrònics (Bibliomania, http://www.bibliomania.com/0/-/frameset.html) són cada vegada més habituals a les pàgines web de les biblioteques.
No obstant això, Internet s’ha de saber utilitzar. La xarxa ens posa a l’abast una gran quantitat d’informació, però no tota és fiable ni és de qualitat. Les biblioteques, per tant, a més d’utilitzar la xarxa per multiplicar els serveis, tenen la missió de formar usuaris i alfabetitzar-los virtualment. Tenim l’obligació, com a professionals de la informació, de guiar els nostres usuaris perquè sàpiguen destriar el gra de la palla. Internet no suposa ni ha de suposar una xacra per a les biblioteques. Al contrari. La consulta dels catàlegs de la Library of Congress (http://catalog.loc.gov/) des de casa era impensable fa uns anys.
Hem d’aprofitar tot el que ens ofereix la xarxa i saber tractar la informació adequadament per posar-la a l’abast dels usuaris en forma de valor afegit. Tenim l’obligació, com a professionals de la informació, d’adaptar-nos als canvis tecnològics per formar els usuaris. D’aquesta manera, per molts canvis que hi hagi, les biblioteques sempre tindran la missió de servei d’informació i de servei a la cultura, sigui quin sigui el material que s’hi gestioni.
Montserrat de Anciola és cap de la Biblioteca del Centre de Lectura, de Reus.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics