Des del divendres dia 17 d'octubre ja tenim el nou Pla de Mobilitat, per cert, aprovat només per l'equip de govern amb l'abstenció de tota l'oposició. Suposo que aquest Pla contempla la Seguretat vial urbana. Parlar de Seguretat vial és parlar de mobilitat i alhora ens porta indefectiblement a parlar d'urbanisme. En les últimes dècades, els canvis en la configuració urbanística de la nostra ciutat han transformat el model de ciutat dels ciutadans. Les pautes actuals de mobilitat i les seves conseqüències posen de relleu la necessitat d'actuar immediatament per pal·liar els seus efectes negatius i tractar d'aconseguir un nivel de ciutat sostenible.
Des de l'Associació Coordinadora volem una mobilitat segura per a tots, inclosos els col·lectius més vulnerables, persones amb mobilitat reduïda, ciclistes, etc. Els polítics que ens governen no han d'oblidar que el vianant és el principal protagonista de l'espai públic i al mateix temps el més fràgil. Les persones amb mobilitat reduïda són el tercer grup de població més vulnerable dins del col·lectiu dels vianants. La fragilitat física de vianants i ciclistes requereix una atenció especial, ja que la col·lisió amb vehicles de motor comporta que molts accidents tinguin conseqüències greus: en un 54% dels accidents hi ha víctimes i un 22% dels morts per accident de trànsit han tingut lloc en zona urbana.
Corregir aquesta tendència exigeix concebre un nou model de ciutat i de mobilitat, una planificació i gestió coherents amb aquest repte a curt i mig termini que abordi la qüestió des d'una perpectiva transversal i transdisciplinar que posi en valor la persona en l'entorn urbà enfront de l'automovil.
La implantació del Pla també hauria de contemplar el Pla d'avaluació i seguiment, amb la finalitat d'avaluar, controlar i informar el grau de millora en la mobilitat sostenible del municipi. El Pla requereix d'un seguiment amb la finalitat de corregir les possibles desviacions negatives, i poder entrar en un cercle de millora de la mobilitat a través d'accions correctives o amb accions complementàries.
El Pla requereix la figura de gestor o gestora de mobilitat, no se si està contemplada? Trobem poca presència de mesures per la mobilitat sostenible dels ciutadans, també es requereix control, seguiment i compliment de la norma del Pla.
Hem d'aconseguir una ciutat de convivència on tots, principalment els nens, els majors i persones amb capacitat reduïda puguin sertir-se segurs i còmodes en els seus desplaçaments per la nostra ciutat, amb un diseny urbà sotmés a criteris de Seguretat vial i amb una millor adequació de la norma especificitats de la zona urbana. Requereix una actuació conjunta i impecable des d'ara mateix per poder aconseguir un model de ciutat de futur que ens faci sentir orgullosos delegar a les nostres generacions futures.
Josep Machado és president de l'Associació Coordinadora Ciutadana i d'Entitats en Defensa del Territori.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics