Una iniciativa pretén cercar
voluntaris a Reus per tal de donar suport a les tasques d'aprenenatge en
lectura de la canalla. El
programa LECXIT, promogut per la
Fundació Bofill, "té per objectiu impulsar l’èxit educatiu a través de la millora" de la comprensió lectora dels infants de 4t, 5è i 6è de primària en situació de vulnerabilitat, segons s'assenyala des de l'entitat. En declaracions a
Reusdigital.cat, la directora del programa,
Marta López, assenyala que a la nostra ciutat "es manté la recerca de voluntaris, si bé ja s'han inscrit algunes persones". Aquestes hauran de destinar una hora setmanal, entre els mesos de gener i de maig, per ajudar l'infant a llegir millor. "Hi ha pautes més o menys establertes, però els voluntaris tenen certa flexibilitat a l'hora de proposar lectures per als nens", explica.
Actualment, la iniciativa compta amb una xarxa de quasi
300 espais LECXIT en 150 municipis del país, on més de 1.900 persones voluntàries acompanyen setmanalment un infant "per fer de la lectura una experiència divertida i apassionant", subratllen els impulsors del programa.
En el cas de la nostra ciutat, ja fa anys que el programa LECXIT s'ha implantat "amb èxit" a través de la col·laboració de biblioteques i entitats "referents" de la capital del Baix Camp.
Canalla de 4t de primària d'escoles de Reus
Per a aquest gener, a més, els responsables del programa s'ha marcat un nou repte, ja que per primera vegada s'avaluarà l’impacte d'aquest amb el seguiment i l'anàlisi dades de nous grups de
4t de primària de les escoles Marià Fortuny, Pompeu Fabra, Rosa Sensat, Rubió i Ors i el col·legi Prim. Per tot plegat, setmanes enrere va començar un període de captació de 40 noves persones voluntàries de la ciutat, "compromeses amb la lectura", que fins al maig d'enguany vulguin dedicar una hora setmanal a un infant. En aquest sentit, López apunta que si bé ja s'han inscrit algunes persones al voluntariat, a la capital del Baix Camp "ens en segueixen fent falta".
Abans d'iniciar la seva tasca, els voluntaris reben una
formació per saber com funciona el programa i amb quines situacions es poden trobar. "En no tractar-se d'una activitat estrictament acadèmica, i que a més és
extraescolar, s'estableixen
vincles entre el voluntari i l'infant", precisa López. A banda, en cadascun dels centres que s'han inscrit al programa hi ha una
persona dinamitzadora del projecte per acompanyar els voluntaris. Aquests reben també material per fer la seva tasca.
Un de cada quatre nens catalans no llegeix bé
Un de cada quatre infants catalans té un
nivell lector baix o mitjà-baix. A partir de les dades facilitades des del programa, es manifesta que un de quatre nens de Catalunya (el 25,2%) té un baix nivell de lectura. No disposar d’un nivell òptim de comprensió lectora "compromet negativament el rendiment acadèmic i és la porta del fracàs escolar", s'alerta des de la Fundació Bofill. Els infants amb un baix nivell de comprensió lectora, "tot i saber llegir i fer-ho amb fluïdesa, presenten dificultats per interpretar causes i conseqüències en una història, distingir la informació rellevant a una taula, gràfic o imatge, i integrar tota la informació d’un text per argumentar la seva importància, entre d’altres" mancances.
Davant d’aquesta situació, doncs, el projecte LECXIT "vol contribuir a que tot l'alumnat adquireixi un nivell de competència lectora que asseguri el seu desenvolupament educatiu i social". És per això que els voluntaris "són la peça fonamental que fan possible que més d’un miler de nens i nenes tinguin un company lector".
Per ser voluntari o voluntària LECXIT podeu omplir aquest
formulari.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics