Dijous, 18 d'Abril de 2024

A l'espera del baixador de Bellissens

El PAM inclou l'objectiu de 'promoure' l'equipament ferroviari per a la zona sud de la ciutat

13 de Gener de 2020, per Marc Busquets
  • Imatge virtual de l'estació de Bellisens, en l'estudi presentat el 2017

    Reusdigital.cat

Un cop va començar l'actual mandat, el passat mes de juny, el batlle Pellicer es va referir en diverses ocasions a la seva voluntat de tirar endavant projectes importants de ciutat, en especial en matèria d'infraestructures. Dies abans de la sessió per constituir el plenari, en plena negociació dels pactes postelectorals entre els diferents partits, l'alcalde ja va albirar a l'horitzó la possible entesa puntual amb el PSC per tenir "més força" a Madrid a l'hora de reclamar, entre altres, el baixador de Bellissens. En el tradicional esmorzar de Nadal amb els mitjans, de fet, va tornar a allargar la mà als socialistes davant la llavors probable formació de govern al Congrés, com ha estat finalment el cas. 

Nou impuls al pacte amb els municipis del Camp

En aquella mateixa trobada amb els periodistes locals i del Camp, Pellicer va avançar igualment que un dels objectius d'aquest 2020 ha de ser donar un nou impuls al pacte amb Cambrils, Salou, Vila-seca i Tarragona per reclamar un seguit de millores a la xarxa ferroviària. Tot plegat es produeix en un context en què justament aquest dilluns és previst l'inici del desmantellament de la via de costa i la posada en marxa de la variant de Vandellòs del corredor mediterrani després de les proves del passat cap de setmana. Representants de plataformes d'usuaris dels serveis de transport públic han criticat que d'ara en endavant tindran menys trajectes cap a Barcelona, mentre que el delegat del govern a la demarcació, Òscar Peris, va apuntar el passat divendres que cal recuperar d'immediat el front comú entre els batlles del Camp per reclamar un "millor servei" ferroviari al territori. 

En l'àmbit local, i segons Pellicer i el seu govern, el baixador de Bellisens resta pendent del vistiplau del govern central. Ja en una entrevista a Reusdigital.cat abans de Sant Pere de 2018, l'alcalde va voler donar un vot de confiança a l'executiu de Pedro Sánchez després de la moció de censura a Mariano Rajoy. En aquest sentit, va precisar que esperava que amb el canvi d'interlocutors a La Moncloa les relacions fossin com a mínim més fluïdes i que almenys es pogués abordar l'execució de l'estació. Actualment, hagi estat per la tensió política entre Catalunya i l'estat o per altres raons, sembla ser que l'estudi informatiu de l'equipament, presentat el 2017 pel llavors secretari del ram, Ricard Font, és en un calaix. 

El projecte

De fet, es va indicar que el baixador podria ser una realitat cap a finals de 2021 o a començaments de 2022, tot plegat amb un cost d'entre 12 i 15 milions d'euros (l'oscil·lació es va argumentar per l'existència de dues possibles modalitats constructives) i amb la previsió que unes 3.000 persones l'usessin cada dia. Escenificat el primer pas per fer realitat el projecte, va ser un any més tard quan la Federació d'associació de veïns de Reus (FAVR) va dur a terme una recollida de signatures en suport a la infraestructura en què es van aconseguir més de 3.000 suports del teixit local. Llavors a la presidència de l'entitat, Valentín Rodríguez va exposar que la "inestabilitat política" no havia facilitat pas l'execució de l'estació per a la zona sud. 

Amb el Pla d'acció municipal (PAM) 2019/ 2023 objecte d'un procés participatiu consultiu i una audiència pública, el cas és que el full de ruta del govern a tres anys vista inclou una referència al baixador de Bellisens entre el seu més de mig miler d'objectius. És el segon dels quatre eixos del document, relatiu a l'espai urbà, en el qual s'esmenta la voluntat de "promoure infraestructures estratègiques de mobilitat metropolitana", en les quals s'hi inclou també l'estació intermodal i la "potenciació" de l'aeroport de la capital del Baix Camp (punt 2.5.04). Interpretacions al marge sobre la implicació política del verb 'promoure', el cas és que l'oposició en ple va indicar que el PAM és "poc concís". 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (1)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Comentaris

Eliseu Bàrcena  14 de Gener de 2020

Cal?

És lògic que dos infraestructures que faciliten la mobilitat, com són l'estació d'autobusos, i l'estació de tren estiguin cadascuna a cada extrem de la ciutat?
Seria tan senzill donar un ús d'estació d'autobusos a la "ferida" que té oberta la ciutat a l'avinguda del Comerç, en els terrenys d'Adif. La connectivitat és multiplicaria de forma evident. Tren més ferrocarril. Hi ha algú prou valent per prendre aquestes decisions?
I mentre, és acceptable el pont per a vianants per travessar la via a la zona de la biblioteca Pere Anguera. És lamentable, possiblement perillós, O una vergonya.
Potser cal més racionalitat i valentia.
Cal doncs un baixador a Bellisens?