És un trajecte curt, de tot just un quart d'hora, xino-xano. Entre la plaça de Prim i la riera de Miró, on ha de recollir el seu vehicle, el redactor que signa aquesta peça es troba fins a tres joves en patinet. Van per la vorera, força de pressa, i a tocar dels vianants. El tercer, a la plaça de Catalunya, gairebé el toca i el tomba. Altres veïns, que veuen l'escena, dediquen una mirada d'entesa al periodista.
“Ho sé. T'entenc. A mi també m'ha passat. A mi, per poc, em fan caure, també”, revela una una noia, que afegeix a més que “pel carrer del Vent avui n'he vist un que anava a tota pastilla”. La seva mare se suma al debat i diu que “amb les bicicletes passa tres quarts del mateix. Alguns van per on volen”.
A l'espera de la DGT
És la moda dels patinets elèctrics. Proliferen per totes bandes, en pobles i ciutats, disposats a imposar-se com a nou transport. Molt còmodes per a desplaçaments curts, però prou perillosos, segons com, ara que han de conviure amb els cotxes i els vianants. De fet, la seva presència en places i carrers ha generat un debat sobre la seva regulació.
És més, la Direcció General de Trànsit (DGT) estudia la resolució de qüestions com l'edat mínima per usar-los, per quines vies poden anar, o quanta gent hi pot pujar. L'ordenança de civisme de Reus estableix, en el seu capítol 16 ('Altres conductes que pertorben la convivència'), a l'article r, que és prohibit “circular en bicicleta, patins, monopatins o similars per les voreres o per altres espais destinats a l’ús dels vianants (com ara places, carrers de vianants, etcètera), tret d’aquells espais en què hi hagi un carril expressament destinat a aquesta finalitat”.
El tomb de ravals, o el Pallol, per tant, no semblen zones adequades per passejar-hi en patinet. Aquesta conducta es considera una infracció lleu, el que pot comportar una sanció econòmica de fins a 600 euros. Fonts municipals han exposat a Reusdigital.cat que, amb tot, al llarg de l'any 2018 no es va aixecar acta per circular en patinet en espais no destinats a aquest ús, per part del cos de la Guàrdia Urbana.
Val a dir que ara per ara, i en clau local, no existeix una normativa específica per a aquests artefactes, a l'espera del que marqui precisament la DGT. Convertit en un reclam turístic a la costa i a les grans ciutats, sembla ser que el patinet elèctric ha arribat per quedar-s'hi.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics