Dimarts, 19 de Novembre de 2024

«Pretenem transformar la manera de moure'ns»

19 de Gener de 2023, per Marc Busquets Obré
  • Un model del sistema de bicicleta compartida, a la plaça de la Llibertat

    MBO

Va ser a finals de l'any passat, durant el transcurs d'una trobada entre polítics i periodistes prèvia a les festes de Nadal, quan la vicealcaldessa, Noemí Llauradó, va apuntar que serà cap al mes de juny d'enguany quan pels carrers "hi veurem circular les bicicletes compartides" del sistema municipal que es promou des del consistori de la capital del Baix Camp. "L'aposta és atrevida", va argumentar, perquè des del govern "pretenem transformar la manera de moure'ns". 

El projecte



El camí per dur a terme aquesta transformació, però, no ha estat precisament planer. Cal que ens remuntem al juliol de 2021, quan la regidora de Mobilitat, Marina Berasategui, va anunciar el projecte per implantar el sistema de bicicleta compartida a casa nostra. En una primera fase, segons es va dir, es preveien entre 150 i 200 bicicletes i 12 estacions. Aquestes estaven previstes a les zones de "més mobilitat" de la ciutat, per anar-les ampliant "cap a la perifèria" a mesura que s'augmentés el nombre de vehicles i estacions. Tot plegat, amb un cost anual estimat de 385.000 euros (tot comptant-hi les despeses de manteniment, o la contractació de treballadors). 

El preu del servei, va avançar Berasategui, serà "assequible" per tal precisament de fomentar l'ús de la bicicleta entre els reusencs. El projecte de la bicicleta compartida a Reus es va incloure com un dels objectius del Pla d'acció municipal (PAM) 2019-2023, l'anomenat "full de ruta" del govern per al mandat que ja s'acaba. 

Llegiu-ho:

Més endavant, el març de 2022, Berasategui i Llauradó van presentar una prova pilot per avaluar el funcionament del model de bicicleta que més endavant podrà fer servir el veïnat, així com el sistema d'anclatge d'aquesta. Segons es va assenyalar en aquell moment, la previsió és que enguany hi hagi entre 200 i 250 bicicletes a l'abast dels usuaris, i que les estacions per agafar-les i deixar-les s'instal·lin en indrets estratègics de la ciutat, com ara a tocar dels aparcaments municipals. 

Més informació:

Més tard, al maig, es va licitar el servei per 2,2 milions d'euros, a partir de cinc lots (que contemplaven, entre altres, la instal·lació d'estacions i ancoratges, o el subministrament de les bicicletes). Al juny, però, es va saber que tres dels cinc lots no van rebre ofertes, i es va haver de plantejar un nou concurs.

Diverses licitacions



Fonts municipals consultades en aquell moment per Reusdigital.cat van expressar que el subministrament de les bicicletes va quedar desert "a causa de la crisi" derivada del context actual, que va provocar una falta d'existències del canvi de marxes que porta el model escollit per al projecte. "La poca quantitat de fabricants i la falta de garanties d'aconseguir aquest determinat model de bicicleta" van fer que cap empresa es presentés a la licitació. En aquest sentit, a Girona es va produir una situació similar amb la seva Girocleta

Els tres lots, doncs, es van licitar de nou a través de contractes separats. La licitació del subministrament de bicicletes, posem per cas, va ser objecte d'una modificació del plec de condicions. El canvi, es va precisar des de l'ajuntament, afectava "únicament" a la tipologia de canvi de marxes proposat, ja que "a conseqüència de la crisi global de subministraments, té dificultat per trobar-se al mercat". El nou plec va ampliar la tipologia de canvis de marxes "amb models que, a priori, no tenen problemes de subministrament en el mercat". Els altres dos contractes es van tornar a licitar amb les mateixes característiques del plec de condicions inicial. En paral·lel, es va obrir a consulta pública prèvia el projecte del reglament del servei de bicicleta compartida, "per tal d’incorporar l’opinió de la ciutadania".

Entre finals de juliol i principis d'agost es va revelar que, per segona vegada, el concurs per al subministrament de bicicletes a Reus havia quedat desert. Va passar el mateix quant a l'altre procediment convocat al respecte, aquest relatiu al contracte d'obra civil dels sistemes d'estacions i d'ancoratges de les bicicletes. Amb tot, des del consistori de la capital del Baix Camp sempre es va mantenir la voluntat de tirar endavant el projecte, raó per la qual es va anunciar una nova licitació

Adjudicacions



En paral·lel, es va indicar que seria a la tardor quan es tornaria a publicar el lot de l'obra civil per a la instal·lació d'estacions i ancoratges amb una nova valoració de l'import. Pel que fa a altres lots, el subministrament del sistema informàtic de gestió del servei es va adjudicar a Alestis Consulting SL per un import de 420.800 euros (sense IVA). Les obres d'adequació del taller de manteniment del sistema públic de bicicletes compartides, al seu torn, es van adjudicar a l'empresa Fulgencio Villar SL, per un import de 182.687,05 euros (sense IVA). Quant al lot de subministrament d'estacions i ancoratges per a bicicletes, es va adjudicar al mes de juliol a Talleres Blamar SL per un import de 448.168 euros (sense IVA).

Finalment, al novembre de 2022, l'ajuntament va fer pública l'adjudicació del subministrament de bicicletes (amb una primera fase amb 250 unitats). L’empresa adjudicatària és Wolf-Factory Bike SL, i l'import del contracte és de 160.888,72 euros (sense IVA). La companyia, van detallar fonts municipals, va ser l'escollida de les tres empreses que s’havien presentat a la licitació.

Consulteu-ho:

El termini màxim de subministrament de les bicis es va establir llavors en 10 mesos. El sistema públic de bicicleta compartida començarà a funcionar amb 250 unitats mecàniques, 1.000 punts d’ancoratge i 21 estacions. En la seva intervenció davant dels mitjans, abans de Nadal, Llauradó va vincular aquest projecte amb d'altres relatius a la "transformació" que al seu parer s'està produint quant a mobilitat a Reus. Va comentar la remodelació de la zona nord, amb el carrer Ample i la plaça del Víctor com a objecte (les obres es van adjudicar fa una mica més d'un mes), a la reconversió del raval de Santa Anna en un espai per a vianants (de la qual va dir que "ha donat resultat") o a les inversions aportades a la construcció de carrils bici al terme. Tot plegat, va subratllar, per "augmentar la qualitat de vida de les persones". 

Sobre la construcció de carrils bici, cal indicar que ja han començat les obres per unir l'estació de trens amb el sud del terme. Es tracta del tram que ha d'enllaçar el passeig de Mata amb l'estació d'autobusos, el campus de la URV, l'Hospital Sant Joan i la futura estació de trens de Bellissens. Més avançats són els treballs a l'avinguda de Tarragona, que van començar a la tardor de l'any passat. En tots dos casos s'ha comptat amb finançament dels fons europeus Next generation. Aquest passat dimecres, a més, s'ha donat a conèixer l'adjudicació del projecte de construcció del carril bici de l'avinguda de Sant Bernat Calbó.

Cal assenyalar que, en el cas del carril bici obert a l'avinguda de La Salle, famílies que porten la canalla al col·legi s'han queixat del "caos" circulatori generat arran dels canvis en la circulació. Si del que es tracta és de "transformar la manera de moure'ns", com va dir Llauradó, poc o molt caldrà pedagogia i paciència. 

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics