Aquest dimecres, bona part del teixit comercial ha penjat el cartell de rebaixes i la gent ja ha sortit als carrers en cerca dels seus objectius. Tot i això, l'afluència de possibles compradors no és tant considerable com altres anys. "Els hàbits de consum han canviat, i el del botiguer també", ha explicat el president de la Unió de Botiguers de Reus (UBR), Ernest Juncosa, el qual afegeix que "durant tot l'any hi han moltes promocions adreçades al consumidor". Així mateix, Juncosa afegeix que "no hi ha la necessitat compulsiva de comprar, la gent adquireix el que necessita, fa un consum molt més intel·ligent". Així mateix, creu que això és bo pels comerços, ja que "no tenim tots els productes de fa anys".
Entre els que aprofiten els vals de Nadal i els que han esperat a l'inici de les rebaixes, els principals beneficiaris són els comerços de roba. Per Sónia Sánchez, propietària de la botiga Bimbo's del raval de Jesús, aquestes seran les seves primeres rebaixes d'hivern: "Comencem amb el que teníem de la temporada anterior, amb descomptes del 40%, i la resta un 20%".
Passejant pel centre de Reus, es poden apreciar descomptes entre el 30 i el 50%, "la tònica habitual", segons Ernest Juncosa, tot i que "algú dispara més amunt". L'objectiu de les rebaixes és treure "la mercaderia de temporades anteriors". Així mateix, des de la Unió de Botiguers expliquen que "tots els descomptes que passen del 50% poden ser productes inflats de preus, perquè els marges són els que són".
Amb la situació econòmica i certa prudència, els establiments afronten amb ganes les rebaixes d'hivern. Segons Sánchez, "si per Nadal ja va costar, imagina't ara, a veure si la gent surt al carrer i té ganes de comprar". La propietària de Bimbo's creu que en el sector tèxtil "la gent espera descomptes, però no hi ha les cues que hi havia abans".
Consell per al comerciant i el consumidor
Des de la Unió de Botiguers de Reus es recorda que els productes oferts a les rebaixes han de seguir una sèrie de requisits. Així, han d'estar ben etiquetats, amb el preu anterior i el nou amb el descompte. A més, no han de ser de temporades passades o que puguin donar la sensació "que només es venen per aquestes dates".
Els comerciants creuen que les rebaixes, fins i tot, són massa llargues. Es tracta de 120 dies de preus reduïts entre hivern i estiu, i "des del sector del comerç considerem que amb 30 dies n'hi hauria prou", diu Juncosa. A més, consideren que el botiguer "necessita generar beneficis per poder vendre, i en rebaixes no s'aconsegueixen". "Als comerços els ha d'entrar liquiditat en forma de benefici", ha conclòs el president de la Unió de Botiguers.
Els comerciants catalans preveuen un increment superior al 2% de les vendes durant la campanya
La Confederació de Comerç de Catalunyapreveu que les vendes durant les rebaixes d'hivern que han començat aquest dimecres s'incrementin entre un 2% i un 4% en relació a la campanya de l'any passat. El president del GremiTex i representant del sector comercial, Antoni Furest, ha previst que cada consumidor es gastarà una mitjana d'entre 90 i 100 euros durant els dos mesos de rebaixes, però ha recordat que gran part de les compres es concentren en els primers quinze dies.
Furest ha considerat "residual" l'avançament de les rebaixes a diversos comerços de Catalunya i ha assegurat que el 95% dels botiguers del país s'han cenyit al calendari que fixa el 7 de gener com inici oficial de la campanya.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics