Dissabte, 20 d'Abril de 2024

Veïns d'Horts de Miró informaran porta a porta com combatre la pobresa energètica

L'Ajuntament impulsa el projecte A-porta, que s'ha dut a terme en altres ciutats i que compta amb finançament de la Generalitat, la Fundació Bancària 'la Caixa' i el propi consistori

05 de Febrer de 2019, per Redacció
  • El projecte promou mesures per estalviar en la factura dels subministraments

    Reusdigital.cat

Aquest dimarts, al centre cívic Llevant, la regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Vilella, el director dels Serveis Territorials de Treball, Afers Socials i Famílies a Tarragona de la Generalitat de Catalunya, Francesc Tarragona, i el president i la gerent de la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC), Jordi Giró i Alba Gómez, han presentat a les entitats del barri Horts de Miró el projecte A-porta, orientat a detectar i combatre la pobresa energètica a partir de la col·laboració veïnal. Es tracta d’un projecte finançat per la Generalitat de Catalunya, la Fundació Bancària 'la Caixa' i l’Ajuntament de Reus, que té com a objectiu "fer front a la pobresa energètica, una situació que s’ha detectat en alguns habitatges d’aquesta zona de la ciutat", han exposat fonts municipals.

En el cas de Reus, la gestió del projecte l’encarrega l’Ajuntament de Reus a la CONFAVC i la societat cooperativa europea limitada Innovació i Economia Social en la Mediterrània (iesMed) i consisteix, "en una primera fase, a formar sis picaportes (que són persones del barri que informaran el veïnat sobre com poden fer front a la pobresa energètica) i a un coordinador, que treballarà a jornada completa en una oficina ubicada al centre cívic Llevant". En concret, es preveu assessorar 500 llars sobre qüestions com l’estat dels comptadors, l’ajust dels consums a les necessitats reals o l’aïllament dels habitatges. Es tracta, s'ha explicat, de revisar tots els subministraments energètics. "Més enllà de servir per estalviar en les factures, A-porta recull també informació sobre la situació general del veïnat i informa sobre els recursos existents per fer front a la pobresa energètica com el bo social", s'ha subratllat des del consistori.

En cas de detectar subministraments connectats de manera irregular, es treballarà de manera coordinada amb Serveis Socials. Aquest programa ja s’ha posat en marxa en altres ciutats, s'ha detallat. Habitualment, en altres municipis, han detectat factures en els subministraments energètics sobredimensionades i amb la intervenció d’aquests veïns vinculats al projecte s’han analitzat i s’ha reduït l’import de manera considerable.

Durant la presentació, la regidora Vilella ha destacat que endeguen la iniciativa en una zona del barri d'Horts Miró com a "projecte pilot", i que, si funciona, valoraran si n'amplien l'àrea d'influència. "La iniciativa ens oferirà una fotografia aproximada de la situació de la pobresa energètica a la ciutat, ja que Horts de Miró no és ni el barri amb més problemes de pobresa energètica, ni el que menys", ha assegurat la regidora. En representació del CONFAVC, Jordi Giró ha afegit que amb la implicaicó veïnal en el porta a porta s'aconseguirà arribar a les persones que tenen una necessitat energètica però que, pel motiu que sigui, no s'adrecen al consistori. "En un ambient íntim els veïns et parlen amb molta més claredat dels seus problemes", ha assegurat Giró. En aquest sentit, les visites també són molt útils, al seu parer, per tal d'identificar altres problemes veïnals, relacionats, per exemple, amb la salut o l'educació. "L'objectiu, al capdavall, és connectar necessitats i recursos", ha conclòs Giró.

Els picaportes

A partir d’ara, comença el procés de selecció dels picaportes fins al 22 de febrer. Es triaran persones conegudes i implicades al barri que rebran formació en matèria energètica i aniran porta per porta a la zona que tinguin assignada per oferir aquesta informació a les llars. Els picaportes passen una mitjana de més de cinquanta minuts a cada habitatge. A més, si ho consideren necessari, també poden acompanyar a un veí o veïna al Punt d’Assessorament Energètic (PAE).

Vilella ha valorat la implicació del veïnat en aquest projecte tot apuntant que "el fet que siguin veïns del mateix barri els que truquen al timbre de casa genera una confiança inicial, facilita el contacte i predisposa a escoltar i posar en pràctica els consells rebuts". A banda de l’assessorament energètic, si els picaportes detecten altres problemàtiques, es farà un seguiment amb la intervenció dels serveis socials.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit


COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics