Malabaristes, equilibristes, contorsionistes i pallassos s'han passejat des de dijous per Reus durant la Fira del Circ de Catalunya, que aquest diumenge clou la 20a edició. Durant quatre dies, s'ha programat una setantena d'espectacles de 20 varietats diferents amb la participació de 31 companyies. Els espectacles als teatres han arribat a vendre 2.315 entrades i s'han repartit 992 invitacions a professionals. L'afluència als carrers ha davallat respecte a anteriors edicions però, amb tot, s'estima que la fira ha atret prop de 90.000 persones. Els organitzadors ja tenen la vista posada a l'edició de l'any vinent, quan el Trapezi coincidirà amb Reus com a Capital de la Cultura Catalana 2017. El director artístic del festival, Jordi Gaspar, ha destacat que cal atreure públic de la resta d'Espanya, "un mercat immediat del circ català", que fins ara li ha costat apropar-se a Reus.
L'espectacle públic '...Sodade...', de Cirque Rouage, és l'encarregat de tancar la vintena edició del Trapezi, a la plaça Mercadal. Els organitzadors de la Fira del Circ de Catalunya ja s'han marcat nous objectius. Segons ha explicat Gaspar, costa portar els programadors de l'Estat –que comencen a emergir a Andalusia, Albacete, Madrid o el País Basc- al Trapezi. És un fet que volen canviar perquè Espanya és "el mercat immediat del circ català", que ara té més presència en un àmbit internacional. De fet, segons el director artístic de la Fira, a altres estats europeus "ja fan del circ català un focus" i ja existeix la marca 'Catalan Circ'.
Els espectacles de sala han tingut una molt bona afluència de públic en totes les seves funcions, algunes de les quals han acabat penjant el cartell d'entrades exhaurides, com 'CorroC', de Bet Miralta i Jordi Aspa. Entre les més exitoses també han estat els passis de la Companyia Circ 'eia', amb 'inTarsi'', i 'Sapiens Zoo', d'Animal Religion. Segons ha explicat el director dels Serveis Territorials de Cultura del Govern, Jordi Agràs, el llistó dels espectacles és molt alt. Això queda demostrat, segons Agràs, quan el públic del Teatre Bartrina, "molt crític", ovaciona els artistes.
La voluntat, tant dels organitzadors, com de l'Ajuntament de Reus i també del Govern, és fer que el Trapezi creixi. Agràs ha assegurat que la Fira "és un gran aparador per les companyies del país" i que funciona com "una prova de foc" per valorar les reaccions del públic davant una nova peça que han de dur, després, arreu del món. Per la regidora de Cultura, Montserrat Caelles, el Trapezi tindrà "un paper molt important" l'any vinent, quan Reus serà Capital de la Cultura Catalana 2017. "El circ és la marca de la ciutat", ha afirmat la regidora, que ha assegurat que "l'ambient" que s'ha viscut al carrer del municipi confirma l'èxit de la vintena edició.
Amb tot, als espectacles de carrer s'ha notat una davallada d'afluència de públic, especialment en alguna plaça. Els organitzadors intueixen que la disminució de gent pot ser atribuïda a la previsió inicial de pluja, als partits de futbol decisius programats dissabte a la tarda o al fet que la Fira hagi coincidit amb un pont.
Gaspar també ha confirmat que l'espai reservat a professionals 'Dóna'm una pista' ha quedat consolidat en aquesta edició. Aquest punt de trobada ofereix una pista de circ als artistes i una pista d'investigació a programadors, que poden saber en què treballen les noves companyies per veure, també, quins espectacles trobaran l'any vinent.
Amb 'Dóna'm una pista', el Trapezi entra a ser col·laborador del projecte. També entra com a col·laborador en les residències artístiques, la novetat d'enguany, que ha permès que els artistes tinguessin un lloc per iniciar el seu procés de creació i establir col·laboracions amb el Trapezi amb entitats consolidades, com Ca l'Estruch, L'Alcover, la Central del Circ.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics