Divendres, 09 d'Agost de 2024

La presència dels mitjans a Internet i la cerca d'idees innovadores, trets principals del Congrés de Periodisme Digital

La trobada va tenir lloc aquest dijous i divendres a Osca

14 de Març de 2015, per Josep Gallofré
  • Una de les ponències del dijous

    Cedida

  •  

  •  

El Palau de Fires i Congressos d'Osca va acollir, aquest dijous i divendres, el Congrés de Periodisme Digital que enguany ha arribat a la setzena edició. Van ser dos dies de ponències al voltant de molts dels àmbits del periodisme, amb un extens debat sobre la crisi que afecta el sector. En total, més de 300 professionals van escoltar amb atenció les xerrades del director de 20 minutos, Arsenio Escolar, de l'exdirector de El Mundo, Pedro J. Ramírez, o l'experiència de nous mitjans innovadors, entre d'altres. 

L'acte d'inauguració del congrés va anar a càrrec d'Arsenio Escolar. El director de 20minutos.es es va mostrar molt crític amb el sector, i va afirmar que volia "posar un dit a l'ull no només al poder, sinó també als periodistes, perquè ja toca". Després de 37 anys a la professió, Escolar considera que "el quart poder s'ha venut als altres poders, i molts cops els professionals mirem cap a un altre costat". Així mateix, ha animat a la nova fornada de periodistes joves a practicar un periodisme "just, crític i distant al poder". 

Carlos Enrique Bayo, director de Público, Cristian Alarcón, director de Revista Anfibia, Enrique Naveda, coordinador general de Plaza Pública i Esteban Hernández, cap de secció de El Confidencial van encentar les ponències. Sota la temàtica de qui influeix en l'agenda, tots van coincidir que quan es decideix la informació que es dóna s'està influint en el lector. Així mateix, Carlos Enrique Bayo tenia clar que gran part d'aquesta agenda es marca ara "des de les xarxes socials". Ha posat d'exemple els lectors de Público.es, ja que segons dades fins al 43% dels seus lectors "no passen per la portada, sinó que arriben directament a través de les recomanacions a Twitter, Facebook o Menéame". 

En la mateixa línia es va manifestar Cristian Alarcón: "Quan publiquem estem generant una nova biblioteca universal". El director de Revista Anfibia, per la seva banca, creu que qualsevol ciutadà pot trobar continguts de qualitat a Internet "gràcies a la gran diversitat de mitjans digitals que actualment esquiven l'agenda pública". 

El conflicte de Mèxic, a debat 

La creixent situació de vulnerabilitat dels periodistes a Mèxic, reflectida amb la mort de professionals i les constants amenaces per part del govern i el crim organitzat, va ser denunciada pels professionals Marcela Turati, Daniel Moreno i Salvador Frausto en la ponència sobre el nou periodisme al país centreamericà. Els tres van explicar que Mèxic està "cobert per una onada de silenci". 

Davant del panorama descrit pels periodistes mexicans, en què s'afirmava que molts cops les amenaces no arriben només de les màfies sinó del govern, una de les preguntes del públic va ser molt directa: "Què fa que estigueu encara a les vostres redaccions?". La resposta va ser la cita d'Augusto Delkader: "Davant del dubte, fes periodisme". Breu i clar. 

Posteriorment, van intervenir Enric González, Soledad Gallego-Díaz y Carlos Dada (El Faro) en una taula rodona moderada per Lucila Rodríguez-Alarcón, directora de comunicació d'Oxfam Intermón, i que va generar debat sobre periodisme i desigualtat. La jornada de la tarda va començar amb la presentació del projecte Quartz, amb el seu director Gideon Lichfield. Es tracta d'un mitja digital nord-americà que amb quatre anys ha aconseguit una audiència de més de 10 milions de lectors al mes. Un mitjà curiós, que intenta marxar de l'habitual, i del que publiquen dels diaris referents americans. Lichfield va afirmar que Quartz "no té seccions, sinó obsessions". "Els nostres periodistes estan pendents del que interessa al públic, però també ens preguntem què volen escriure aquests periodistes", afegeix. 

La cerca de feina fora d'Espanya

Les dues ponències de la tarda del dijous van ser interessants sobretot pel públic jove, recent llicenciats o encara estudiants. També per als professionals que intenten innovar, buscar en el món digital allò que no existeix en el paper. La primera xerrada, sota el nom de Periodistes espanyols pel món, va comptar amb la presència de Jacobo García, d'Associated Press, i Pablo Gutiérrez, de The Guardian. Ambdós van coincidir en afirmar que han aconseguit el reconeixement que Espanya els negava, i han animat als joves periodistes a perdre la por a viatjar a l'estranger. 

Potser van pintar un panorama excessivament crític, massa desolador, però amb alguna afirmació real. "Fora funciona més la meritocràcia, i el freelance està millor valorat, mentre que a Espanya no es pot viure d'això", assegurava Jacobo García. Pablo Gutiérrez assegurava que, tot i la precarietat, "a Espanya vaig aprendre a ser transversal, se'ns dóna bé sobreviure". 

La darrera ponència del dijous va ser un aparador de nous projectes emprenedors, juntament amb apostes per la innovació de mitjans ja consolidats. Elconfidencial.lab, ElEspañol.com, Diario de Navarra, Carne Cruda 3.0 i CTXT van ser cinc exemples que es van explicar durant la primera sessió. Tots van asseguran que el crowdfounding és el millor aliat per als nous projectes digitals. Asseguraven que és una manera de fer partícips als internautes, "perquè ells posen el seu gra d'arena". 

En la segona part de la sessió es va presentar Radio Conectadas, una emissora en línia només amb presència femenina; la secció web del diari El País Verne; Huesca EsRadio, l'aposta per la innovació del grup Vocento i el semanari en paper i digital Ahora, que encara no ha sortit a la llum. Diverses apostes molt diferents entre elles, però que tenien un nexe en comú: la creativitat a l'hora d'aportar nous continguts i la manera com fer-ho. 

José Cervera enceta les ponències del divendres 

El periodista José Cervera va obrir la segona jornada, la del divendres, amb la conferència Elogi de l'usuari. Segons la seva opinió s'està defraudant perquè "tractem al nostre públic (a Internet ) com a lectors, oferint productes enfocats a la profunditat i l'anàlisi", quan el que reclamen "és establir connexions entre idees". 

Cervera ha instat a pensar en l'usuari, que és eminentment social, participatiu i busca interactuar en una relació multidireccional i superar el model de la lectura, una activitat "antisocial i unidereccional". "L'usuari pren les adreces i escull el seu propi camí", afirmava, per després defensar que mentre "en la lectura es creen sitges de coneixement externs, en l'usuari no hi ha coneixement, hi ha connexions entre diferents parts del coneixement". 

La desigualtat de les dones periodistes arriba als mitjans digitals 

El Congrés de Periodisme va posar de manifest la desigualtat entre homes i dones en els mitjans de comunicació, amb la presència de Marilín Gonzalo, de eldiario.es, Pilar Velasco, de la Cadena SER i Virginia Pérez Alonso, de Grup 20Minutos. Una taula que va sorgir d'una piulada a Twitter crítica amb l'escassa presència de dones entre els ponents del Congrés de Periodisme Digital que un assistent va llançar en la passada edició. 

"Com en la informació, les casualitats en temes de desigualtat no existeixen", ha assegurat Pilar Velasco, i menys "quan el 60% dels estudiants de les Facultats de Comunicació sou dones i només el 20% poden accedir a un lloc de responsabilitat", ha indicat Virginia Pérez Alonso. Totes les ponents s'han mostrat també d'acord que el tractament de la informació es troba afectat per pràctiques que fomenten la desigualtat. En aquest sentit, Pérez Alonso explicava que és una pràctica habitual en les redaccions trucar a dones quan necessita una opinió o un testimoni i ha recordat que "si repassem les portades dels diaris, la presència de les dones és clarament minoritària". 

Una última conversa de pes 

Pedro J. Ramírez, immers en el llançament del nou diari digital ElEspañol.com i Nacho Escolar, director del diario.es, van posar de manifest en la darrera taula rodona que, igual que està succeint en el panorama polític, "hi ha una frontera entre el nou i el vell periodisme" i "el nou està clarament a la banda digital". "L'escenari des de tots els projectes innovadors i amb futur del sector", va dir Pedro J. Ramírez, el qual va explicar el nou projecte que està impulsant i amb el qual vol aconseguir la participació constant dels internautes". 

Per la seva banda, Nacho Escolar va explicar que diario.es va facturar el 2014 1,8 milions d'euros i va obtenir un benefici abans d'impostos de 300.000 euros "que es reinverteixen íntegrament al diari". Els dos periodistes han ofert una roda de premsa al costat de Fernando García Mongay, director del Congrés de Periodisme Digital, que ha recordat que aquesta edició ha reunit més de 450 assistents i ha aconseguit diversos rècords, amb 52 ponències programades, més de 3.000 persones seguint en directe el Congrés, amb gran pes de l'Amèrica Llatina i una presència constant des de la inauguració entre el primer i segon lloc de les tendències de Twitter amb l'etiqueta #congresoHuesca.  

Feu clic sobre qualsevol fotografia per iniciar el passi de diapositives

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges