Dimarts, 03 de Setembre de 2024

Un reusenc revoluciona el món de la bateria per tocar-la amb un nou mètode

Yamaha, una de les grans marques del sector, avala la seva investigació. Aquesta ha donat peu a un llibre que es presenta, aquest dissabte, a Reus

07 d'Octubre de 2016, per Enrique Canovaca
  • Pepo Busquets, amb el llibre 'Primero, el batería' entre les mans

    Enrique Canovaca

Quan Pepo Busquets (Reus, 1976) va decidir que es volia dedicar professionalment a la música, s'hi va posar de valent. Tocava amb el grup La Padrina, tenia 22 anys i una il·lusió, trencada per motius físics. "Quan portava dues setmanes dedicat 8 hores al dia a la bateria, la meva esquena va dir prou. Vaig anar al metge i em va dir que havia de deixar de tocar", explica Busquets. Dit i no fet. El reusenc va iniciar llavors un llarg periple d'investigació musical i fisiològica, acompanyat de la seva fisioterapeuta i osteopata, Alícia Escardó, qui "em va dir clarament que molts dels moviments que feien estaven mal fest, des d'un punt de vista anatòmic". El resultat es pot contemplar ara en el llibre 'Primero El Batería', que suposa tota una revolució en l'aprenentatge i l'optimització dels bateristes.

"Després de sis anys d'un treball de resposturació, vaig començar a treballar a alumnes, a anar més enllà del que jo havia anat, a treballar la bateria des de tots els seus aspectes, tant mental com fisiològic i ergonòmic". El mètode es basa en aconseguir que el procés de col·lació de la persona respecte a l'instrument sigui òptim, un fet que optimitza els moviments, impideix danys físics, el que és més important, "millora el resultat musical".

"Quan vaig acabar de teoritzar el mètodo vaig anar a parlar amb l'Àngel Alonso, un bateria de Vila-seca que és graduat amb Cum Laude a la Universitat de Berkeley i em va dir que les sessions que li havia fet eren inèdites i acollonants", prossegueix Busquets, qui va poder comprovar que s'havien eliminat tensions de mandíbula i de mans i s'havia millorat la velocitat de les mans i dels peus, entre d'altres avantatges. El seu mètode es pot incloure en el marc d'una possible prevenció de riscos laborals dels músics, que avui en dia no existeix, però també "millora el rendiment i la sonoritat del baterista i allarga la seva capacitat de feina".

Molt abans de publicar l'actual llibre i d'aconseguir el suport de grans bateristes estatals i la marca Yamaha, Busquets va passar per un procés de superació, d'aquella sentència de mort musical que un metge li havia donat. "Investigant per resoldre el meu problema vaig veure que tota la formació i la tècnica es planteja des d'un punt de vista subjectiu. A mi em funciona, així que a la resta també... Això té molt poca base científica", continua. Avui en dia, la docència musicla està molt basada "en allò que s'escriu a un paper i és igual com ho toquis". Precisament, el mètode 'Body & Drums' vol trencar aquesta barrera.



'L'important és el com i no el què'

"Cal separar el què, les notes que toques, amb el com, és a dir, com les articules i quin és el procés físic i mental. El com condiciona el què i si fas un bon procés el resultat serà millor". És la base del mètode. "Si un moviment el pots fer amb una sola fase i no amb 3, com fins ara, és evident que hi haurà una optimització de recursos i una eficència a l'hora de tocar que es traduirà en la qualitat musical", afirma Busquets, qui diu "haver-se menjat molt el cap" per tal d'aconseguir trobar un per qué a la seva lesió i com poder aplicar aquest coneixement a la fisonomia i la mentalitat d'altres persones.

Un dels primers passos que fan els il·lustres alumnes de Pepo Busquets són adaptar la bateria al cost del baterista: "Ningú ens ha ensenyat a estar rectes en una cadira. Moltes vegades pensem que ho estem, però després et mires a un mirall i descobreixes que no. Recol·loques a la persona i amb els ulls tancats pensa que està posada cap endavant". La percepció d'una bona postura no significa que aquesta existeixi. I en aquest procés intervé directament aquest baterista reusenc, que també ha gravat 17 discos i ha estat membre del grup La Colònia.

"No em considero un gran baterista, mentre els altres estudiaven música, jo estudiava els músculs. Però, en canvi, sí em considero un bon entrenador de bateristes. Tota persona té 10 putns anatòmics que han de marcar les mides d'una bateria, amb l'objectiu que aquesta s'adapti totalment". Fent un símil amb el món del motor, Marc Márquez sap perfectament quines són les peces del a seva motocicleta i quins són els ajustos i les seves conseqüències. Aquesta mentalitat sembla que encara no s'ha implantat al món de la música, i és l'objectiu de 'Body & Drum'.



Èxit amb grans bateristes espanyols i la promoció de Yamaha

Després d'anys de treball a l'ombra, Pepo Busquets va obtenir una gran recompensa, gairebé sense buscar-la. Aprofitant la seva feina de producció als festivals d'estiu del Camp de Mart de Tarragona, va conèixer a un dels grans bateristes espanyols, Pedro Barceló, que venia a tocar amb Joaquín Sabina i que s'havia fet famòs amb Ketama. "Li vaig explicar el meu mètode, em va dir que l'observés durant l'actuació, i posteriorment, vaig anar al seu camerí i li vaig exposar tot allò que feia malament. Va quedar astorat", explica encara amb certa incredulitat.

"Em va dir que se n'anava de gira durant 40 dies i que després em trucaria. Jo pensava que no tornaria a parlar amb ell, però sí es va posar en contacte i li vaig fer una sessió a Barcelona", relata Busquets. L'opinió de Barceló, mestre de molts bateristes espanyols, va ser l'impuls definitiu pel nou mètode d'aprenentatge: "va dir que això ho havia de conèixer tothom". I així han anat passant per les mans d'aquest reusenc bateristes tan coneguts com Pablo Serrano (Hamlet, Ariel Rot, Russian Red), Goiko Martínez (Gemeliers, Muchachito), Carlos Gamón (Dani Martín, Amaral, La Orquesta Mondragón) o Horacio 'el negro' Hernàndez, considerat un dels millors bateristes de música llatina.

El propi Barceló també li va facilitar a Busquets el contacte de Yamaha, amb la idea que la marca promocionés aquest nou mètode per tocar la bateria. I el director general de la companyia a Espanya, Javier Ochoa, també va quedar encantat. Tant que vindrà a Reus, aquest dissabte, 8 d'octubre, a partir de dos quarts de 8 de la tarda, al Castell del Cambrer, per tal de presentar el primer dels llibres que resumeix el mètode d'aprenentatge 'Body & Drums'. Pedro Barceló també hi serà i farà el primer clínic d'un un nou mètode ideat per ell, 'Drums & Voice', que treballa la creativitat de la veu amb la bateria.

La idea de Busquets és que es puguin editar, com a mínim, dos llibres més. Si el primer analitza la part estàtica del cos, el segon tractarà els peus i els equilibris, i el tercer, els moviments anatòmics de les mans. "I per què no, si en un futur es pot aplicar el mètode a d'altres instruments, doncs ja investigarem", diu Busquets amb un somriure d'orella a orella. I conclou: "El 99,9% dels músics no tenen un autoconeixement respecte a l'instrument com podria tenir Marc Màrquez respecte a la seva moto". Ell els hi aporta.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics