Dimarts, 09 de Juliol de 2024

Llarga vida als quioscos, però no només amb els diaris

Diverses veus del sector responen sobre l'evolució d'aquests establiments

20 de Gener de 2024, per Aleix Pérez
  • Imatge de l'antiga plaça del Rei de Reus, amb la presència d'un quiosc

    Arxiu

Els lectors més adults deuen recordar molts quioscos que hi havia a Reus fa anys. Amb el pas dels temps molts han plegat, el concepte de quiosc ha canviat i, enmig del desafiament de no desaparèixer, el negoci ha hagut de reinventar-se en establiments on, a més de la premsa de paper, es poden adquirir diversos productes, fins i tot per esmorzar. Un canvi originat per l'augment de consum de premsa digital i la disminució de circulació de premsa de paper, la presència de premsa gratuïta i els efectes ocasionats per la covid.

L'arribada de l'era digital ha marcat un canvi de paradigma en la manera de consumir informació. Aquesta transició ha tingut un impacte significatiu en la premsa escrita, que ha experimentat una sèrie de desafiaments. Un dels canvis més notables s'ha donat en els hàbits de consum. Amb l'auge d'internet, els consumidors han canviat la forma amb què accedeixen a la informació. Han començat a preferir llegir notícies en línia a causa de la seva accessibilitat i l'actualització en temps real. Aquest canvi ha provocat una considerable disminució en la circulació de la premsa escrita. 

Ho confirma Antonio Peláez, un dels venedors de l'establiment Roslena, que opera com a comissionista mercantil, situat a la plaça de la Pastoreta de Reus. "En els pròxims trenta anys els quioscos desapareixeran perquè cada vegada augmenta més el consum per internet, i això ja es nota molt", sentencia Peláez. De fet, caldrà veure com serà el nostre entorn d'aquí a trenta anys. Tal com van les coses de ràpid, és un llarg termini. 

Peláez continua dient: "El quiosc ha d'aprofitar totes les vies possibles, creant noves formes per atraure el públic". A més de diaris, revistes o llibres, a l'establiment es poden adquirir llaminadures, gelats, begudes, joguines, etc. "Rebem un perfil de clientela molt diferent i fixa per la varietat de productes que oferim, des de la premsa fins a la recàrrega de la targeta de transport", afegeix.

Situada al barri Fortuny, la llibreria Marisa és un dels exemples de negocis del sector que perduren en el temps. L'establiment fa uns vint-i-cinc anys que és obert. Ja abans, els pares i avis de Glòria Marín, l'actual responsable, regentaven un altre quiosc en el mateix barri. Marín coincideix amb Antonio Peláez: "Tot el que és comprar revistes i diaris de paper ha baixat molt a causa d'internet. Per sort, encara conservem clients de tota la vida". L'establiment, que va començar venent diaris, revistes i llibres, ha hagut d'obrir-se a altres línies de negoci, com ara la venda de travesses i altres apostes. De fet, el seu arrelament al barri i la bona relació amb el veïnat contribueixen al seu funcionament. 

Un dels casos més exemplificatius d'aquesta evolució a Reus és Roslena Expres, una empresa que va començar amb diferents quioscos a Reus i que amb el temps ha reinventat amb èxit els seus establiments. També destaca pel seu servei de restauració. Actualment disposa de dos locals, un a la plaça de la Llibertat i un altre a la plaça del Mercadal. 

Segons el seu gerent, Albert Cebrián, "el món del paper s'ha anat perdent des del 1997". Un dels primers indicadors que els van obligar a replantejar-se l'estat del paper va ser la pèrdua dels primers clients a principis de segle. "Durant l'any 2000 vam veure que el nombre de vendes minvava, encara que la venda de dominicals i revistes esportives seguia a bon ritme", apunta Cebrián.

L'any 2008 van crear un model mixt, en el qual es combinava la venda de diaris amb la d'aliments preparats, anomenat Roslena Expres. Aquest model, inaugurat al local de l'avinguda dels Països Catalans, "va comportar un procés d'aprenentatge a l'hora de conèixer els productes i què volien els clients", segons Cebrián. Sobre la venda de premsa i diaris, el gerent assegura que "continuem venent per defecte professional, i així serà mentre puguem, com els llibres i diaris".

A causa d'aquesta baixada progressiva de vendes, els editors també han reduït la producció i això comporta un marge de benefici menor per cada venda als comerços: "Hi ha una doble penalització per als quioscos, i no s'ha fet cap campanya ni ningú sap com contrarestar aquesta dinàmica", conclou Cebrián.

Tots els entrevistats coincideixen en la poca viabilitat econòmica que hi ha en la venda exclusiva de premsa de paper i que és necessari reinventar-se amb altres productes per continuar endavant. És a dir, renovar-se o morir.

Notícies relacionades: 

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

Indica el teu correu electrònic i estigues al dia de tot el que passa a la ciutat


El més llegit



COMENTARIS (0)
He llegit i accepto la clàusula de comentaris
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics

Reportatges