El desdoblament de l’actual canonada forma part del Pla d’Inversions del cosorci d'aigües i és la més remarcable de l’actual exercici en curs. Segons el director d’infraestructures i producció del CAT, Xavier Pujol, l’actuació s’ha efectuat en “un punt crític” com és el Coll de Balaguer, frontera natural entre el Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. Fins a la realització de l’acció actualment en curs, una avaria de la canonada en el túnel situat al Coll de Balaguer podria deixar desabastit el territori. A la inversa, a partir d’ara es podran emprendre treballs de manteniment sense afectar el servei ni la qualitat del subministrament. “Aquest bypass donarà major seguretat al subministrament del CAT” ha destacat Pujol, el qual també ha afegit que es tracta d’ una “mesura preventiva”.
“En cas d’avaria en aquesta zona fins ara difícilment podríem solucionar-la en un període de 24 hores que és el marge de reserva”, ha especificat el director d’infraestructures. De fet, Pujol ha explicat que el CAT ha detectat “patologies” en la canonada actualment en servei, com ara carbonatació, tot i que ha precisat que és habitual en una infraestructura de formigó d’aquestes característiques amb gairebé 30 anys d’activitat. També ha afegit que, d’acord amb el CSIC, ja s’estan efectuant accions per millorar l’evolució d’aquestes patologies. En tot cas, la variant únicament té com a finalitat ser una alternativa al sistema actual si es produeix qualsevol incidència.
El projecte ha precisat d’una planificació acurada, tant per la complexitat del traçat que creua la CN-340 com per els accessos i l’orografia del terreny qualificat parcialment com a PEIN La Rojala. Aquesta darrera circumstància representarà actuacions especials i complementàries així com la restitució final de l’indret en finalitzar l’actuació en la seva totalitat.
Búnquer de la Guerra Civil
Així mateix, en una de les finques que el CAT ha adquirit per la realització de l’obra inclou un búnquer de la Guerra Civil espanyola. Al respecte d’aquest espai de memòria històrica, la intenció del CAT és, d’acord amb l’Ajuntament de Vandellòs i Hospitalet de l’Infant, habilitar l’accés i facilitar-ne el seu ús cívic. Abans de tirar endavant l’actual opció tècnica, el CAT va estudiar fins a 3 alternatives, essent finalment l’adjudicada la més econòmica i adequada a les circumstàncies.
A nivell tècnic, la variant comença just a l’inici de l’entrada de la conducció del túnel del Coll de Balaguer. Des d’aquest punt, la canonada alternativa puja un turó per salvar un desnivell fins a un dipòsit de regulació de 5.000 m3 de capacitat. Des d’aquest indret, la variant travessa la CN-340 i discorre fins a l’EB2, l’estació de bombament i xemeneia d’equilibri de l’àrea de Vandellòs.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics