Aquest dijous es fa efectiu el desplegament del concurs de Transport Sanitari Integrat al Camp de Tarragona, que ha suposat la renovació de 46 ambulàncies per donar servei a prop de 515.000 ciutadans. La majoria de vehicles, 39, són de Suport Vital Bàsic (SVB) i estan integrats per tècnics d’emergències sanitàries. La resta són quatre unitats de Suport Vital Avançat (SVA) amb infermer i tècnic, i tres Vehicles d’Intervenció Ràpida (VIR), amb metge i infermer. El desdoblament dels equips existents fins ara a les unitats avançades permetrà reduir fins a un 30% el temps de resposta, segons el cap territorial del SEM, Alfonso López. Les ambulàncies incorporen novetats com ara un cardiocompressor automàtic i monitors i respiradors d'última generació.
El desdoblament permet guanyar en agilitat i permet actuar de forma separada, si és necessari, i millorar el temps d’intervenció, ja que els vehicles són més petits i poden arribar als llocs amb més rapidesa. També s’aposta per prioritzar l’assistència qualificada per sobre el trasllat de pacients, segons subratlla el cap territorial del SEM a Tarragona, Alfonso López, qui, malgrat les crítiques d’entitats com el Col·legi de Metges, afirma que “com a mínim donaran la mateixa resposta, perquè no hem disminuït personal ni unitats”.
Els tres VIR contractats es repartiran pel territori. Tot i que la filosofia d’aquestes unitats és la seva mobilitat, una d’elles tindrà la seva base a Alcover (Alt Camp), mentre que els altres dos actuaran a l’entorn de Tarragona, Salou i Cambrils, d’una banda, i a l’entorn de Torredembarra i Coma-ruga, de l’altra. López ha apuntat que, així, es donarà resposta als indrets que concentren una major activació del servei d’emergències.
A partir d'aquest dijous, el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) centralitza la gestió del transport sanitari públic de tot Calalunya. Fins ara, el transport no urgent era coordinat pel CatSalut i el transport urgent pel SEM. El canvi pretén millorar la coordinació entre les dues modalitats de transport, l'ús dels recursos i la gestió dels mateixos. Amb aquest replantejament, el model ha revisat les necessitat i fluxos sanitaris de cada territori.
Les novetats
Les noves ambulàncies de les Terres de l'Ebre incorporen millores en la il·luminació, la climatització i la comunicació, i s'ha actualitzat tota l'electromedicina. Entre les novetats, destaca, per una banda, el nou equipament monitor. Entre altres, permet desfibril·lar els pacients o donar descàrregues si el cor no funciona prou bé, mesura l'estat de la sang, l'oxigen i garanteix una monitorització completa d'adults i nens amb el mateix aparell. És desmuntable, regula automàticament el contrast de la pantalla segons la intensitat de la llum que li arriba i és molt més lleuger que els antic monitors - pesa fins a 5 quilograms menys-.
Una altra de les grans innovacions és l'aparell LUCAS, un cardiocompressor que fa mecànicament el massatge cardíac en la reanimació cardiopulmonar (RCP). La màquina exerceix amb una pressió i un ritme constant la compressió toràcica, i permet alliberar d'aquesta actuació un dels professionals. El LUCAS, a més, incorpora l'acció de descompressió, que fa que la sang retorni al cor i millora l'assistència en l'RCP. "Guanyem unes mans per poder treballar”, destaca Elisabet Téllez, infermera del Sem.
Per últim, les noves ambulàncies incorporen un respirador d'última generació, han ampliat els sistemes de retenció, mobilització i immobilització infantil, duen nous matalassos de buit i noves fèrules de Kendrick, entre altres. Les noves unitats incorporen molts canvis en la distribució del material, té un espai més reduït que les anteriors però ofereixen més estabilitat i insonorització en la cabina de trasllat.
Per als tècnics que les condueixen, també hi ha millores amb vehicles de canvi de marxes automàtic i un ordinador a bord que incorpora un navegador que busca la ruta més ràpida en qualsevol via, independentment del sentit de la marxa. És una opció del programa GPS específica per a emergències i mostra automàticament informació actualitzada del lloc de l'incident i de l'estat del pacient.
A més, la renovació de la flota ha permès que les noves unitats de transport urgent siguin totes de color groc. Això ha facilitat la retolació, que s'ha fet amb l'estampació de vinils i de manera harmonitzada amb la resta de cossos d'emergències, i reduirà costos en les reparacions de possibles ratllades i cops. D'entrada, ha permès un estalvi de fins a 2.500 euros per unitat que, sumat a altres ajustos, ha comportat que el pressupost de licitació del CatSalut per al concurs del Transport Sanitari Integrat a Catalunya es mantingui en 214 milions d'euros anuals.
Polèmica per l’adjudicació
Al Camp de Tarragona el lot s’ha adjudicat a la UTE Ivemon Ambulàncies Egara per un import de 17,8 MEUR. L’empresa Ambulàncies Reus, antiga prestadora del servei, ha anunciat que presentarà una querella criminal contra el CatSalut i el SEM per l'adjudicació del transport sanitari al Camp de Tarragona, adduint que hi hauria hagut "connivència" dels responsables públics per alterar els informes tècnics de valoració a favor d’aquesta UTE. El coordinador territorial del SEM ha afirmat que l’empresa ha complert les condicions del concurs adjudicat i que així ho confirmen les auditories realitzades per part del mateix SEM i del CatSalut.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics