"Ha estat una sorpresa agradable", diu l'Alan, un turista irlandès, assegut en una de les terrasses de la plaça del Mercadal tot degustant un vermut a quarts de 12 del migdia quan descriu la seva estada a Reus. "He vingut a la Costa Daurada perquè és una destinació barata, teniu sol i platja i noies", subratlla en una clara mostra d'intencions estivals. L'Alan i el seu amic s'allotgen a Salou i han arribat a la capital del Baix Camp en autobus. Tenen intenció de passar-hi mig dia, dinar-hi, fer una passejada i tornar a l'hotel perquè "aquesta nit hi fan una festa".
Cal projectar la 'marca Reus', diuen alguns turistes
Els carrers del nucli antic reusenc, un migdia d'agost, són plens de famílies, parelles i viatgers solitaris que volen conèixer la ciutat. Alguns l'han descoberta per atzar, mentre que d'altres han vingut atrets pel Modernisme i el comerç. Aquest últim valor afegit és el que més atrau la família López, arribada de Tafalla, a Navarra. "Fa molts estius que som a Cambrils i venim molt sovint", motiu pel qual ja no se senten turistes, sinó "gairebé reusencs". "Ens la coneixem sencera, la ciutat, pugem a fer les compres i al cinema, que a les nenes els agrada molt", explica la mare. La seva parella, al costat, apunta que "Reus és còmoda i tranquil·la, tot i que hauria de potenciar els seus atractius" de cara al futur.
Els López fan una lectura positiva de la ciutat. "Reus ha canviat per bé, en els últims anys", diu ella mentre les nenes xafardegen l'aparador d'una cèntrica i reconeguda botiga de joguines. Amb tot, el pare de les petites es mostra una mica més crític. "Heu de fer coses per tal que se us conegui més", aconsella. En aquest sentit, creu que a la "marca Reus" encara li manca projecció a la resta de l'Estat. "Els turistes us descobreixen perquè per un dia desconnecten de la platja i a pocs quilòmetres hi sou vosaltres", rebla.
Més turistes francesos i del Regne Unit
Encara al Mercadal, un trio de turistes de Calahorra, a La Rioja, tira del GPS del telèfon per situar-se fins que, potser cansats de donar tombs sense sentit, s'adrecen a un reusenc per preguntar-li on queda La Fira Centre Comercial. "Hem vingut recomanats per uns veïns del càmping", detallen. "Ha estat tota una troballa perquè ens esperàvem un poble petit però hi ha bon ambient al carrer i una gran oferta de botigues", apunten. Això sí, de museus i cultura no en volen ni sentir a parlar. "Hem vingut a passar-nos-ho bé", anuncien. Això sí, no tot els ha satisfet. "Hem arribat en autobus i des d'allà no hem trobat cartells informatius", denuncien. I quin record s'endurà de Reus, el grup? "Ve de gust aturar-se a les vostres places per fer una canya", conclouen tot assegurant que repetiran visita i que la recomanaran als altres hostes del càmping.
Restauració, comerç i Modernisme són, essencialment, els punts d'interès de Reus per a les visites foranes. "Enguany han vingut molts francesos", revela des de la botiga de souvenirs El racó del record la Míriam Solanes. Els gals, pel que sembla, compren moltes postals de la ciutat i d'altres indrets del territori. "També els agraden els imants per a la nevera, però de samarretes no en compren", afegeix. Les figuretes decoratives fetes a partir de la tècnica del trencadís són un altre reclam. "En canvi, els pocs russos que hi ha volen coses més llampants i estridents", diu mentre assenyala un plat amb el rivet daurat.
Aspectes a millorar
"De britànics també en tenim una bona colla, almenys n'hi ha més que en d'altres temporades", apunta després. I què en diuen, de Reus? "En general els agrada perquè, entre d'altres coses, el nucli antic és bonic i tot és a prop a peu", narra. "Pregunten per La Fira, per la Capsa Gaudí i per la Ruta del Modernisme, en ocasions perquè no troben prou informació", segueix. Per tot plegat, Solanes opina que "s'ha d'incentivar la nostra oferta" si del que es tracta és d'equiparar-se a "altres poblacions catalanes, de l'Estat i de la resta d'Europa" que volen resultar atractives per als que hi arriben. I és que la botiguera exposa que s'ha trobat en situacions en què els turistes se li queixen perquè "volen pujar al Campanar o veure la Prioral i s'ho troben tot tancat".
En general, per tant, el turista que descobreix Reus se sent complagut pels seus atractius i sovint repeteix visita, atret per l'oferta lúdica i comercial de la ciutat. El repte, a banda de fidelitzar-lo i aconseguir que recomani una estada entre nosaltres a les seves amistats i familiars, és millorar determinats aspectes relatius a les indicacions en places i carrers i a una major disponibilitat horària per gaudir de monuments i altres elements del nucli antic.
Autoritzo al tractament de les meves dades per poder rebre informació per mitjans electrònics